Režie:
Robert TowneScénář:
Robert TowneKamera:
Caleb DeschanelHrají:
Colin Farrell, Salma Hayek, Donald Sutherland, Eileen Atkins, Idina Menzel, Justin Kirk, Jeremy Crutchley, Dionysio Basco, Natasha Staples, Richard Schickel (více)Obsahy(1)
Drama podle slavné románové předlohy Johna Fanteho se odehrává v období americké hospodářské krize. Temperamentní Mexičanka Camille (Hayek) doufá, že si polepší sňatkem se zámožným Američanem. Vše se ale zkomplikuje, když se setká s Arturem Bandinim (Farrell) – mladým Italem, který se chystá ukončit svou spisovatelskou kariéru a usadit se s nějakou půvabnou modrookou blondýnkou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (108)
Toto dílo je kvalitní romantický film. Je mnohem lepší, než by se podle hodnocení mohlo zdát. Odhalovaná poprsí žen mě ve filmových výtvorech nezajímají. Zdejší předností je odhalování vztahu, kde romantická hloubka citů má silnější působivost, než mohou nabídnout běžné romantické cajdáky. Romantika lásky je touha, hledání, tápání a rozpolcenost. Je to bolest a magická přitažlivost, které opakovaně podléháme i při vědomí, že v našem nitru nastane doba pro nesourodé zvuky chaotické rozeklanosti chtíče a rozumu. Chtíč a touhy dodávají životu tu nejexpresivnější chuť, která mnohdy bývá i tím nejvíce impresionistickým zážitkem jedince v běhu času. Není v tom harmonie, ale mnoho trápení, nejistot, obav, strachu, ubližování i destrukce. Ale i přes veškerou tíživou bolest a rozklad, jsou to ty nejvelkolepější okamžiky. Převést literární dílo do filmové podoby nemusí být ten nejsnadnější úkol. Zde se podařilo výstižně vykreslit prostředí vnitřních pochodů, pohnutek i slabostí jednotlivce. Všeho toho zmatku, který zůstává skryt a ke kterému se pokleslá a často oslavovaná pseudoromantická tvorba nikdy ani o kousek nepřiblíží. Hlavní postavou je začínající spisovatel Arturo Bandini (velmi zajímavý Colin Farrell) ve své touze po uplatnění a hltání krás života. Jedno i druhé se u něj propojuje v jediný hnací motor, který není nikdy schopen nastartovat na delší vzdálenost. Představy, ideály a skutečnost zanechávají ve svém nositeli schizofrenní neklid nejasností citů. Stále hledá způsob správného uchopení lásky, stále ubližuje, stále trpí a stále hledá. Nachází okamžiky, které se natrvalo zaryjí do paměti zkušeností. Hlavní ženskou postavou je mexická servírka Camilla Lopez (šarmantní Salma Hayek) s touhou po plnohodnotném společenském přijetí. I ona je pohlcena nejednoznačností vztahu, i ona je vláčena protichůdností rozumu a srdce. I ona ve svém zmatku ubližuje, trpí a prožívá nejsilnější okamžiky vlastního života. Nabízí vše, a přesto stále uniká. Významnou postavou je skromná hospodyně Vera Rivkin (velmi zajímavá Idina Menzel), bezprostřední ve svém vyznání. Vyznání a vše, co s ním souvisí, se stává základem pro život i tvorbu Artura. Z dalších postav: bezstarostný Arturův soused v rozkladu života Hellfrick (dobrý Donald Sutherland), sebevědomý a jízlivý barman a zkoušející spisovatel Sammy (Justin Kirk), či opatrná a nedůvěřivá majitelka penzionu paní Hargraves (Eileen Atkins). Ve zmatcích pocitů a tužeb se lze snadno ztratit. Naštěstí, stále žijí filmový tvůrci, kteří hloubce vnitřního pnutí a bezradnosti dávají přednost před líbivou a povrchní romantickou pohádkou. ()
Začínám mít pocit, že tam, kde hraje Salma Hayek, nejedná se nikdy o velké dílo. "Zeptej se prachu" má předpoklady k tomu, aby bylo celkem dobrým filmem, ale nějak to nevyšlo. Příběh se odehrává ve 30. letech a soustředí se na mladého spisovatele Artura Bandiniho. Ten napsal jednu trochu úspěšnou knihu a v Los Angeles se snaží stvořit další. Neúspěšně. Má pocity, že už nic nezvládne, všechno, co napíše je pitomost. Jenže pak se seznámí se ženou. Je to Mexičanka, energická, protivná, krásná. Samozřejmě, že se do ní zamiluje, samozřejmě, že je to jeho múza. I on je k ní protivný, je na ní zlý, ale dají se spolu dohromady. Na to, že je předloha bestsellerem, film z ní vytěžil hodně málo. Nakonec je to jen obyčejný romantický příběh, který se docela táhne. Představitelé nejsou špatní, ale aby mi přirostli k srdci? To zrovna ne. Salma Hayek hraje svůj standard, což souvisí i s obnažením, které je zde poměrně nečekané a je vlastně jedinou odchylkou od klasického amerického romantického filmu. Vyniká ještě prostředí 30. let, které je znázorněno skutečně dobře. Jinak ale nemohu o filmu nic výrazně pozitivního říct. Je to škoda, protože to začínalo dobře. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2012/10/prach-uspesna-pokracovani-animaku.html ()
Počkejte si cca do třicáté čtyřicáté minuty, to Salma ukáže prsa, pak to můžete s klidem vypnout. Fakticky nechápu, co jiného vedlo Roberta Townea (mj. Oscar za scénář Čínské čtvrti) k natočení tohohle rozplizlého pokusu o noir. Atmosféra veškerá žádná, jediná akčnější scéna (zemětřesení) strašná, herci sice pěkní a mladí, ale mající na tvářích výrazy typu „kde jsem se to k čertu octl/a?“. Až do konce mi nebylo jasné, co cítí, co zrovna prožívají a jestli se ode mne vůbec očekává, že to budu vědět a následně nějakým způsobem interpretovat. Pakliže ne, bylo to opravdu jenom o jedné, max. dvou pěkných milostných scénách. 40% Zajímavé komentáře: k212, numi ()
Vcelku inteligentní a nenáročná romantika, jejíž první polovina je příjemně odlehčená, plná vtipu a nápaditosti, načež ta druhá je typicky klišoidní a až příliš melodramatická. Jak Farrell, tak Hayek však podávají věru nadstandartní výkony a především jejich společné scény mají nesmírný náboj. Rovněž L.A. třicátých let je příjemná podívaná. I přes relativně malý rozpočet se snímek může pochlubit solidní výpravou a krásnými, do detailu propracovanými dekoracemi. Nic převratného nám Ask The Dust nenabídne, avšak to vůbec nevadí, neboť i to staré je dostatečně působivé na to, aby zaujalo diváka. ()
Tak. Nikdy jsem si nevšimla, jak je Colin Farrell dobrej (zvlášť když zvedá to svoje obočí:), ale ani on tomuhle filmu moc nepomohl. Sice se mi moc líbila hudba, nápad vůbec nebyl špatnej a i Salma se snažila, ale přesto je to jenom další film na večery, kdy člověk nemůže spát. A když u romantickýho dramatu neuroním ani slzu (a u mě je co říct), něco asi opravdu nebude v pořádku... ()
Galerie (34)
Zajímavosti (8)
- Zeptej se prachu je pouze čtvrtý režijní počin Roberta Towna. Známější je spíše jako scenárista – napsal například Firmu (r. Sydney Pollack, 1993) či první dva díly Mission: Impossible (r. Brian de Palma, 1996 a John Woo, 2002). (imro)
- V snímku se měl původně objevit Val Kilmer, ale nakonec si roli rozmyslel. (imro)
- Ještě předtím měl práva na knihu Mel Brooks, ale dlouho se neměl k činu, a tak mu práva vypršela. (imro)
Reklama