Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Trevor JonesHrají:
Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, Colin Friels, John Bluthal, Melissa George (více)VOD (3)
Obsahy(1)
John Cooper se probudí sám v hotelovém pokoji a zjistí, že je hledán za několik brutálních vražd, na něž si ale vůbec nevzpomíná. Problém je v tom, že si nepamatuje vůbec nic. Je to muž bez minulosti, bez vzpomínek a bez budoucnosti. Při hledání identity objeví tajemné město ovládané záhadnými bytostmi. Mají neobyčejnou schopnost - umí zastavit čas a manipulovat s lidmi. S pomocí Dr. Schrebera je Cooper jediný, kdo se vymyká jejich kontrole. Skládá skládačku, která mu vrací minulost a odhaluje tajemství vražd. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (603)
Vrána meets Matrix. Z prvního si to bere kulisy a atmosféru bezútěšně temného města, z druhého příběh o prozření ve světě, který je pouhou iluzí vytvořenou těmi v pozadí, kteří lidi využívají (Matrix přitom kulisy po Dark City zrecykloval). Jen z toho nějak vypadla akce, o které v obou filmech nebyla nouze, ale to nijak zvlášť nevadí. Dark City stojí na NESKUTEČNÉ (doslova) ateliérové výpravě (Gotham se může jít vycpat), atmosféře a vizuálu. Horší je to se scénářem, který má zajímavou zápletku, ale navzdory romantické lince a něžné Jennifer Connelly působí značně odtažitě. Taky se nemůžu zbavit pocitu, že by bylo lepší, kdyby "ti v pozadí" vstoupili do příběhu později. Za mrzkých 27 mega zatraceně hodně stylové muziky. To město někdo stvořil a natočil snad přímo pro mě. ()
A pak že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Jestliže původní Proyasova Vrána byla temná, depresivní, zajímavě stylizovaná a příběhově "nevšední", o Dark City to vše platí v podstatě dvojnásob. Velmi pochmurná a nepříjemná vize světa ovládaného plešatými mimozemšťany, kteří jsou alergičtí na světlo, umí ohýbat fyziku ve svůj prospěch a mají motiv, který i po delším zamyšlení nepůsobí nelogicky a nesmyslně. Samozřejmě, single hrdinu předurčeného k provedení revoluce a poražení neporazitelných už jsme párkrát viděli, ale pokud je vše okolo natolik vkusně načančané, promyšlené a neokoukané, malé klišé nikdy nemůže uškodit. A Jonesův soundtrack nemá v rámci žánru chybu :)) 85% ()
Nápad, který, zdá se mi, trochu využil o rok později Matrix, stojí na myšlence světa ovládaného někým jiným v pozadí. Alex Proyas dovedl do extrému depresivní atmosféru tím, že se všechno na plátně odehrává v noci a navíc v poměrně stísněných kulisách (některé domy navíc jako by vypadly z nějaké Orwellovy knížky), takže depku a tápání si užijeme opravdu do sytosti. Navíc výborně zvolení herci hlavním hrdinou počínaje (jeho přivřené oko jenom krásně dokresluje všechno, co se mu stalo) a psychiatrem - Keiferem Sutherlandem k nepoznání - konče. Je škoda, že režisér nedokázal dotáhnout závěr k mému úplnému uspokojení a že některé triky značně váznou (malý rozpočet?). Ani naznačená symbolika a mytologie (spirála, historie a původ cizí rasy) nebyla úplně dotažená, přestože umožňovala docela zajímavý rozbor a nabízela potenciálně velmi zajímavou odbočku z hlavní vyprávěcí linie. Je to trochu škoda, protože přestože se "Smrtihlav" sám inspiroval mnohými díly z minulosti, sám se stal inspirací pro mnohé novější filmy, nakonec mnohem slavnější a úspěšnější. ()
Režisér Alex Proyas natočil výbornú šablónu pre neskorší Matrix od bratov Wachovskích, nechcem im zle ale na tomto filme je vidieť kde brali inšpiráciu, pre svoj veľkolepý počin. Nevadí ja som len rád že to dokázali zužitkovať v dobrom. Temné mesto ako keby vypadlo zo snov Tima Burtona, miestamy až depresívne pôsobiace aj vďaka výbornému príbehu a nečakane jednoduchým ale za to pôsobivým trikom, ktorým sa nedá nič odoprieť. V hlavných úlohách sa tu výborne zaskveli vtedy ešte neznámy Rufus Sewell či Jennifer Connely, popri nich tu boli oporami Kiefer Sutherland ako bláznivý doktor a William Hurt ako vyšetrovateľ. Za zmienku ešte stojí výborná kamera od Dariusa Wolski a hudba od skladateľa ako je Trevor Jones. "Neskutočne silný príbeh!" ║Rozpočet $27miliónov║Tržby USA $14,378,331║Tržby Celosvetovo $27,200,316║ ()
hodně zvláštní film... od začátku jsme vrženi do zmatečného děje a mně trvalo až nehezky dlouho, než jsem se začal chytat... bohužel (naštěstí?) to bylo nedlouho před koncem. nemůžu si pomoct, dýchalo to na mě nijak extra hutnou atmosférou půlnočního béčka, na mysli příliš mnoho otázek a málo odpovědí... 50% ()
Galerie (44)
Photo © 1998 New Line Cinema
Zajímavosti (19)
- Hlas dr.Schrebera (Kiefer Sutherland) z úvodu filmu: „First there was darkness. Then came the Strangers... ", použila kanadská deathmetalová kapela Kataklysm jako úvod k písni „1999:6661:2000" na desce "The Prophecy" z roku 2000. (J.e.r.e.c)
- Natáčelo se v Sydney v Austrálii. (Chatterer)
- Snímek byl vizuálně inspirován německýmí filmy Metropolis (1927), Upír Nosferatu (1921) a M (1931). (Chatterer)
Reklama