Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hamburk, nástup fašismu. Loď svobody se pomalu potápí, ale na palubě se ještě swinguje. Skupinu mladých lidí kolem kytaristy a skladatele židovského původu "Django" Arvina nemůže rozdělit nic - jejich vírou je swing. Černý kruh se však začíná stahovat i kolem "neárijské" hudby. Někdo raději vstoupí do Hitlerjugend, ale večer svlékne uniformu a jde tančit. Někdo už se tančit bojí, jiný uniformu už ani nesvléká, jeden ze "swingerů" už dokáže botou rozdrtit Arvinovi ruku. Swing se ozve jen občas, tančí už jen tajně pár odvážných. Arvin si podřeže žíly rozbitou gramofonovou deskou: ať jde o slova nebo o noty - jde o všechno, jde o život!

Film byl natočen v Praze, což ovšem není na první pohled záměrně patrné, protože Praha představuje Hamburk. V rolích dospívajících swingerů vystupují neobyčejně zdařile mladí herci - Robert Sean Leonard známý z Weirova dramatu SPOLEČNOST MRTVÝCH BÁSNÍKŮ a Christian Bale, který se proslavil hlavní úlohou ve Spielbergově ŘÍŠI SLUNCE. Výraznou postavu gestapáka sehrál anglický shakespearovský herec a režisér Kenneth Branagh. Celý film se odehrává v ďábelském rytmu swingu a ve víru strhujícího tance! (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (65)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Je nějaký únik ze zlých časů, kdy frčí 18 a 88? Co třeba 27 a 45..? Energické v hudebních segmentech, tíživé ve chvílích, kdy se obnažují lidské charaktery. Někteří po žebříku šplhají opojení nabytou mocí, jiní se ho stiskem morálních zásad drží a ti, co ztratili sílu, se jej jednou provždy pustí. Respekt před těmi, kdo v danou chvíli našli odvahu postavit se třeba i malým odporem vzestupu zla. Možná jim pomohlo i to, že nemohli vědět, kam to všechno směřuje, zatímco my už teď můžeme snadno soudit a s odstupem pozorovatele přemýšlet, jak bychom se asi zachovali.. Rozhodování mezi třemi a čtyřmi klarinety vyřešil konec a to ani ne tak svým obsahem, jako způsobem, kterým byl podán. Apropo, když se Naďa Konvalinková takhle popasovala s mladým panem Waynem, znamená to, že je Catwoman? A ví to Olda Kaiser? ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Je fajn zjistit, že se Němci nedělili jen na nacisty a mlčící většinu, ale do zavádějících se "pořádků" jim zasahovali odvázaní narušitelé, zvaní swingaři - jenže, v rozdílnosti charakterů se navzdory ušlechtilým pohnutkám leckdo neubránil lákavému náhledu na vlastní vznešený původ a šikovně roubovanými štěpy se zvolna nechal vyšlechtit z lidské podoby... V atmosféře strachu, která musela tížit o to víc, že nepřítel byl vnitřní, tak ani v katakombickém víru swingového třeštění nebylo možno setrvat věčně - a výběr ze tří pochmurných možností rozhodně nebyl příjemnou alternativou... Vážnost tématu nadlehčila swingová bezstarostnost s živelnými tanečními výstupy, které si nešlo nevracet, a také mé osobní přání - stát se Naďou Konvalinkovou - se ví, že ne napořád, jen v moment, kdy se po ní válel Christian Bale ;-)... a jako třešnička na protektorátním dortu - kolaborující Rudolf Jelínek (poznal jsem tě, Jasná), i když v titulcích jeho jméno nefiguruje :-) Až na americký konec, jasné Swing Heil! ()

Reklama

blitzer 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem už dost filmů z období nacistického Německa o Češích nebo o Židech, ale málokdy se natrefí na film, který se na toto období dívá z pohledu samotných Němců (teď se mi vybavil jenom Předčítač). O generaci swing kids jsem tady slyšel prvně. Někteří její členové, jako hlavní hrdina Peter, vlastně představovali jakýsi kulturní odboj (něco jako rockeři za komančů), který bylo potřeba rozmáznout stejně jako vše, co vybočovalo z představy o dokonale poslušné loutce režimu. Tou se naopak stal Peterův kámoš Tomas, jehož hitlerjugenďácká propaganda naprosto semlela. Můžeme se jen ptát, kdo z nich byl nakonec větší obětí systému. Kromě samotného příběhu se mi hodně líbila hudba (zvláště Djanga mám rád) a taky exteriéry "německé" Prahy. Cameo (dá-li se to tak nazvat) anglicky křičící Nadi Konvalinkové mě taky potěšilo :-) ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Neznalá veci som si myslela, že idem pozerať nejakú hudobnú drámu, a pritom to bol regulérny vojnový film. Zase o tom, čo všetko napáchala vojna, ako zasiahla ľuďom do ich životov, ako ich zmenila .... a nezmenila. Film mal naozaj spád, výborných hercov na čele s Christianom a Kennethom, veľmi živú muziku a zaujímavý kus histórie. Tancujúci Peter a Thomas úplne skvelí! ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Tak trochu zapadlá filmová perla. Hned na začátku diváka pohltí živelný tanec v rytmu swingu a rozjařilý duch „swingové mládeže“ („Swingjugend“) v Německu 30. let. Jenže tanec a hudba je pouze ten „příjemný“ obal, svět sám pro sebe, který je konfrontován s tvrdou skutečností, ve které leží jádro filmu... Plíživým způsobem vše začíná zahalovat realita nástupu fašismu. A s ním se proměňuje vnímání a hodnoty postav. Je vůbec možné si v takové době, ve společnosti manipulované svrchu, zachovat integritu a své vlastní já? Skutečnost je taková, že i dobrý člověk s těmi nejlepšími úmysly a pevnými zásadami se nakonec nechá ohnout. A mnohdy si toho ani sám nevšimne. A není divu – celá společnost mu říká: „V pořádku! Takhle je to správné!“ A přesně to je na tom děsivé – jen málokdo má natolik pevný charakter, aby prohlédl skrz tuhle faleš, zůstal věrný svým zásadám a věděl, co je správné. Mladí herci v hlavních rolích (Robert Sean Leonard a Christian Bale) hráli neuvěřitelně. Škoda, že R. S. Leonard se později herectví v podstatě vzdal, protože talent, který ukázal jak tady, tak ve Společnosti mrtvých básníků, je nepřehlédnutelný. A Kenneth Branagh v roli „vlídného“ velitele místního Gestapa samozřejmě taky zazářil. Velmi silný filmový zážitek, navíc se záběry na Prahu, která si zde „zahrála“ německý Hamburk. ~(4,4)~ ()

Galerie (14)

Zajímavosti (1)

  • Kenneth Branagh odmítl být uveden v titulcích, aby nebyl nad Christianem Balem, Robertem Seanem Leonardem a dalšími chlapci, kteří podle jeho vlastních slov "byli hlavními hvězdami filmu". (Morien)

Reklama

Reklama