Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský režisér Peter Yates (1929-2011) se prosadil zručně natočeným kriminálním snímkem Loupež (1967), inspirovaným proslulou Velkou vlakovou loupeží, jenž mu zajistil angažmá v Hollywoodu. Za velkou louží se prosadil příběhem svérázného detektiva Bullittův případ (1968) se slavnou automobilovou honičkou ve strmých sanfranciských ulicích. V jeho americké tvorbě však také nalezneme opomíjenou adaptaci kriminálního románu George V. Higginse Přátelé Eddieho Coylea (1973). Jejím titulním hrdinou je drobný zlodějíček, který se snaží uživit rodinu a vyhnout se vězení, jež mu hrozí za jeden starší delikt. Kvůli tomu se odhodlá prásknout policistovi Foleymu (Richard Jordan) bandu bankovních lupičů, jimž dodává kradené zbraně. Jeho snaha přežít však nemá v ponurém světě bostonského podsvětí sebemenší naději na úspěch... Realisticky natočený snímek se kromě působivě vykreslené atmosféry Bostonu a jeho okolí může pochlubit zejména pozoruhodnými hereckými kreacemi. Představitel drsných chlapíků z desítek filmů Robert Mitchum je přesvědčivý i v poněkud atypické roli "středostavovského" kriminálníka, kterého tíha okolností dostává do prakticky neřešitelné situace. V malé ale výrazné úloze slizkého barmana září známý představitel charakterních postav Peter Boyle (monstrum v Mladém Frankensteinovi). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

JFL 

všechny recenze uživatele

Yates diváky zaháčkuje heistovým rámcem, ale namísto standardního žánrového bijáku před nimi rozprostře chladně odtažitou, ale díky tomu právě fascinující kriminálku o nevyzpytatelnosti života za hranou zákona. Bez předchozí znalosti děje navíc vyprávění představuje labyrint, v němž se pohybují různé postavy, jejichž vzájemné vztahy a role v celé kriminální struktuře se pouze postupně odkrývají. Toho scénář využívá nikoli k dramatickým zvratům, ale za účelem stupňování napětí a současně zprostředkování cynismu zdejší galerky i zástupců zákona, kde nikdo neví, kdo mu půjde po krku či ho zaprodá za iluzi vykoupení. Vztahy postav tak do značné míry lícují se samotnými loupežemi, které vlastně slouží jako metaforické paralely. Nejprve nahlédneme ideální scénář, ale i když vidíme, že je možný a naplnitelný, nezbavuje to další loupeže napětí z toho, jestli se někde něco nepodělá a co to pak bude mít za následky. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Peter Yates je známý především, díky klasice Bulitův případ, ale má na svém kontě celou řadu zajímavých filmů. Eddie Coyle je jedním z nich a přestože se jedná o méně známou kriminálku ze 70. let, příznivce daného žánru a filmů této doby, dokáže potěšit. Bohužel jako již zmíněný Bulit i tentokrát se jedná o hodně pomalý film a bohužel zde nenajdete žádnou legendární scénu, jako třeba kultovní automobilovou honičku. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Zaujimavy a miestami aj dost fascinujuci pohlad do sveta malach bostonskych zlodejov, ktori ziju zo dna na den, bojuju medzi sebou. Peter Yates /Bullitt 1968, Robbery 1967/ sa teda vyznal do filmarciny, atmosferu mesta vystihol dokonale. Tempo je vyborne, ale chyba vyraznejsia akcia alebo aspon nahanacka. Hlavnou hviezdou bol pre mna Robert Mitchum /Lovcova Noc, El Dorado, Big Steal/, k tomu este vyborne dialogy. Ako som spominal, film ponuka hlavne super herecke vykony, atmosferu mesta a slusnu reziu . 70 % ()

honajz 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Nevidím v tom tolik oceňovanou syrovost a realističnost Bostonu, ale vidím v tom poněkud jalovou historku o dvou práskačích, z nichž nakonec jeden zabije druhého, aby měl klid na své maličké "podnikání". Robert Mitchum je zde jen do počtu, akce zde není v podstatě žádná, napětí je nulové - o postavu v Mitchumově podání nemám jako divák ani strach, ani mu nějak moc nefandím, je mi ukradená. Je to i tím, že režisér nepracuje s divákem a neřekne mu o postavě nic dopředu. Dvě bankovní loupeže jsou zde rovněž na okrasu a celá ta myšlenka, že každý - policajti i zločinci - si jedou svoje bez ohledu na druhé, aniž by měli šanci policajti ty holuby zlikvidovat, protože se furt objevují nová holubí vejce, celá ta myšlenka je podle mě docela omšelá. Vlastně jediné, co mne poněkud probudilo z letargie, byl dobový zápas NHL. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Criterion blu-ray projekce. Tarantinův inspirační zdroj. Neskutečně strohá, emocionálně chladná podívaná. Yates vždycky dělal takovéhle filmy, i ten slavný Bullitt byl vlastně takový, ale tam skrze McQueena aspoň nějaké emoce protlačil a měl několik nezapomenutelných scén. Tady jsou dvě loupeže banky, z nichž jedna trvá asi minutu, druhá na začátku filmu je mrazivě chladná, provedena se stoickým klidem, opravdu povedená, ale tím pozitiva končí. Všechno zde probíhá s takovým klidným ksichtem, i ti herci deklamují staticky, Mitchum je tu vysloveně jenom do počtu, jeho hra „na obě strany“ je vám vlastně celkem šumafuk, stejně jako strasti mladého překupníka zbraní. 100 minut stopáže se rozplyne jak pára nad hrncem, bez zapojení diváka do děje a to je vzhledem ke kultovnímu statutu, jako ten film má v zámoří, docela zklamání. ()

Galerie (22)

Reklama

Reklama