Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Adventure soutěž nejlepší z nejlepších doprovázená fenomenální heroickou hudbou od Paula Koulaka (úvodní motiv je čistorudokrevná dokonalost). Výborný nápad, napětí, spád, dobré úkoly, otec Fura a k tomu samotná pevnost, z leteckého pohledu takový kamenný stadion v moři...paráda. Pro paascha: ano ano, je to věkem. Nicméně za ty vpomínky si malou neobjektivnost dovolím. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Božinku, kedysi som to pravidelne v sobotu doobeda pozeral ako nažhavený na Nove: ošarpaná pevnosť uprostred neromanticky (ale o to realistickejšie) vyzerajúceho mora, jej temní obyvatelia (ľudskí i zvierací - had, pavúk, tiger...), záhadný charizmatický storočný Hádankár (až v dospelosti som zistil, že to bol herec v maske, tragicky to mnou otriaslo, vedel som, že Dedo Mráz neexistuje, ale otec Fouras!?!?!?), napínavá akcia a pomerne inteligentné rébusy. Markíza v roku 1998 vysolila pekne mastný balík za slovenskú verziu. 80% za nostalgiu. Objektívne nie som schopný ohodnotiť. ()

Reklama

Foxhound#1 

všechny recenze uživatele

Francouzský předchůdce dnešního Faktoru strachu nebo Ninja faktoru, nicméně mnohem lepší. Jedna ze zábavně-soutěžních perel dětství. Pět hvězd naprosto zasloužených, zvlášť po shlédnutí britské verze a s přihlédnutím k jemné nostalgii. Kvalita neklesla ani v nových francouzských sériích z nedávné doby, originál se prostě nezapře. ()

J.Connor 

všechny recenze uživatele

Nejen za Paklíče, Pačese, otce Fura, myšlenku dne, ale taky za Felindru a za její otáčení tygří hlavou, za nálety kamery na moře a na pevnost, za chvilku napětí a šroubovaný zvuk, který doprovázel okamžik, než se vyjevilo, zda se objeví dukáty, za originální disciplíny, za odnášení dukátů v hrstech a náručích,za to, že jsem zjistil co to znamená indicie :), za dobrodružnou muziku, bla,bla. Tohle je v rámci TV soutěží Top i když něco nostalgie tam samozřejmě bude, hodnotit to v rámci něčeho jiného je nesmysl... ()

Reesam 

všechny recenze uživatele

Pořad, který v televizi běžel, když jsem byla hodně malá. V dnešní době asi nic překvapující, když pořadu konkuruje Faktor strachu, Top Gear a jiné. Avšak Pevnost Boyard má něco do sebe. Je to zcela originální pořad s napětím. Není to pořad, na který bychom mohli zapomenout a snad každý, kdo uslyší tu úžasnou znělku, si vzpomene na to dobrodružství a lovení klíčů. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (34)

  • Otec Fura, v češtině nazývaný někdy také jako Furat, měl několik představitelů. V roce 1990 jej ztvárnil Michel Scourneau, v letech 1991 až 2001 Yann Le Gac a od roku 2002 Didier Hervé. (John Dunbar)
  • Soutěžních úkolů, které tvůrci připravili, je velké množství. V průběhu natáčení jednotlivých sezón soutěže se část z nich měnila a doplňovala, přičemž některé nejstarší historické úkoly z roku 1990 zůstaly i po dvaceti letech nezměněné. (FIBO)
  • Pevnost Boyard se nachází u západního pobřeží Francie v zálivu mezi ostrovem Olerón a ostrovem Aix. Byla vybudována, s několika pauzami, v 19. století na ochranu nedalekého města Rochefort. Na ostrově Olerón se nachází i městečko Boyardville, podle kterého se pevnost jmenuje. (Chuppa)

Reklama

Reklama