Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Steve McQueen jako nepoddajný vězeň Motýlek se svérázným tetováním a Dustin Hoffman jako slabší, intelektuálně založený padělatel peněz Louis Dega, vytvořili hlavní herecké úlohy v nezapomenutelném filmu režiséra Franklina J. Schaffnera. Vypráví příběh mužů, kteří jsou za své zločiny odsouzeni na doživotí a deportováni do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Po svém příjezdu trestanci uslyší od ředitele tábora: „Ode dneška patříte trestní správě Francouzské Guayany. Odsouzenci na osm a více let zůstanou po odpykání trestu v Guayaně na práci jako kolonisté po dobu původního rozsudku. Národ vás odepsal. Francie vás vyvrhla.“ Právě v pracovním táboře se Motýlek spřátelí s vězněm Degou. Myšlenka na útěk je jediné, co ho udržuje při životě. Po jeho prvním neúspěšném útěku se po čase pokusí uprchnout z tábora společně… Film byl natočen podle pamětí bývalého trestance a galejníka Henriho Charriera (1906–1973), exteriéry vznikaly v tropických krajích Střední Ameriky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (699)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Vypadá to tak… tak beznadějně“ Motýlek měl všechny predispozice stát se filmem, ke kterému se budu rád vracet: silné „vězeňské“ téma, Dustin Hoffman, solidní knižní základ, oscarový režisér… a taková pitomost z toho. Série občas zábavných výjevů, které nedrží při sobě. Zdlouhavé scény, neobratně gradované, jakoby předznamenávaly příchod něčeho velkého, třeba závěrečné katarze, která se nedostavuje. McQueen zde nemá co hrát víc než kde jinde. Na začátku špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný, na konci špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný. Nepřál jsem si, aby přežil, nepřál jsem si, aby zemřel, byl mi úplně ukradený. Schaffner se sice snaží o nepřikrášlené vykreslení děsivých podmínek, jenže ty uťaté hlavy, breberky ve vodě a malomocní vesničané dnes již nikoho nevyděsí. Něco málo zachraňuje Goldsmithova hudba a Hoffman, opět úplně jiný než v kterékoliv předchozí roli a opět strhávající většinu pozornosti na sebe. Motýlek je možná nadčasový tématem, ale ne tímhle nedomrlým hollywoodským zpracováním, které nedokáže skutečně tnout do živého. 55% Zajímavé komentáře: kleopatra, genetique, Andreas, Bukiet ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Zatím co ze Shawshank Redemption vyzařuje poetismus a vitalitu, Motýlek ukazuje věci bez příkras, s notnou dávkou surovosti. Násilí, či snad brutalita tu není přímo vidět, ale díky mistrně budované atmosféře a šikovné kameře, budeme pociťovat, jako bychom tam byli s vězni. Film ani po letech neztratil nic ze své působivosti a stále patří k tomu nejlepšímu, co v daném žánru vzniklo. To, že se Steve McQueen pro roli doslova obětoval je věc známá a jeho proměna ve vězení je skutečně silná záležitost. ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Celosvětově divácky úspěšný film. Vidím to už potřetí a vždy mne Motýlek znovu dostane. Úchvatné drama o nezdolnosti a touze po svobodě, které popisuje skutečný příběh 14-tiletého věznění na francouzských Ďábelských ostrovech. Motýlek snící o útěku a svobodě, Motýlek zavřený na samotce ve tmě, Motýlek mezi malomocnými kouřící možná nakažený doutník, Motýlek vrhající se z útesu do sedmé vlny... a jeho protiklad pragmatický Dega, vždy snažící se vyžít v trestním táboře, jak jen to lze. Skvělý Steve McQueen a Dustin Hoffman. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=DARD1l-tr6g ()

castor 

všechny recenze uživatele

Doživotně odsouzený za vraždu a silně obrýlený padělatel peněz. Oba ve značném fyzickém a psychickém vypětí. Jak v případě postav na plátně, tak i obou herců – Hoffmana a McQueena. Vysoké teploty, vlhko, potřeba velké ztráty na váze. Navíc si oba herci prý úplně nesedli. Jeden druhému záviděl vzhled a fyzickou zdatnost, druhý prvnímu zase mimořádný herecký talent. Hoffmanova postava má tragikomický rozměr, naplněný lidskou jímavostí. McQueenův nepoddajný vězeň pak působí velmi naturalisticky. Místy tak oba nabízejí výborné momenty, jako celek je však chtě nechtě dlouhý a příběh působí těžkopádněji, než by bylo zdrávo. Jsem rád, že jsem konečně viděl, v trvalejší stopu ale moc nevěřím. ()

ainny 

všechny recenze uživatele

Klasika, která se sem dostala i v rudém dávnověku. Knížce se pochopitelně nemůže vyrovnat, ale i tak je to herecký koncert, který by měl patřit mezi "povinné filmy" každého filmového fandy. Snad nejvíc se mi vryla do paměti scéna s malomocnými. Netušila jsem, že existuje nenakažlivá forma lepry (tedy dokud to ve filmu nezaznělo) a o to víc jsem obdivovala Motýlkovu statečnost a touhu po svobodě, které překonaly i strach z téhle odporné nemoci... ()

Galerie (86)

Zajímavosti (27)

  • Filmaři vystavěli věznici dle jejích originálních stavebních plánů. Jde o přesnou repliku, což potvrdil i sám autor předlohy Henri Charrière, když se byl podívat na natáčení. (DaViD´82)
  • Henri Charrière ako bývalý zlodej, väzeň a majiteľ nočného klubu napísal svoj príbeh až v 62 rokoch. Svoj príbeh písaný ručne do školských zošitov poslal vydavateľovi s poznámkou: „Toto je moje dobrodružstvo. Nechajte ho profesionálne prepísať.“ Vydavateľovi slúži ku cti, že text vydal bez úprav a kniha sa okamžite stala bestsellerom. (gogo76)

Související novinky

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno