Reklama

Reklama

VOD (1)

Strhující válečný velkofilm F. Bondarčuka o hrůzách ruské intervence v afganistanu. Syrové zobrazení války od výcviku po tvrdé nasazení ve válečném konfliktu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (366)

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Mé podezíravé já nedůvěřivě sledovalo poetický déšť, děvočku na vokzale, točící se bez příčiny a halasné pokřiky mladých branců, kteří od zápalu div nevyhazovali ušanky ... mé shovívavé já srovnávalo ruský vojenský výcvik s americkým a zjistilo, že v duchu obrázků "najdi deset rozdílů" poněkud vyčnívá jen větší zacházení do extrému a ořvanější ksichty Yankeeů ... mé usmívající se já přicházelo na chuť slovanskému mixu radosti i smutku a některým slovanským typům (Bondarčuk, Čadov, Serebrjakov)... mé užaslé já tajilo dech nad silou napětí, lstivostí Afgánců, hrůzou bojů i krásou obrazů ... a mému nadšenému já nezbývá než dodat, že šlo o jeden z nejlepších válečných filmů, co kdy vidělo. ()

kulyk 

všechny recenze uživatele

Tohle není blbost na kvadrát, proto sázím čtyři, což zajisté ruští tvůrci přijmou s jásotem a s radostí mi vystaví vedle Hradčana sochu, až se zase na pár let staví. Než však obrátí první stakany v hrdla a nahodí motory i rotory, fláknu jim též kritiku. Ta lidská dimenze filmu jim pořád nějak nejde. Hlubší náhled do nitra postav obsahuje informace typu: Voloďa má výraz jako debil, protože je debil, Ivan chlastá a hodlá v tom pokračovat, Aljuša je učitel a má strach, který dokáže i překonat za heroického vypouštění močového měchýře. Člověku pak nejde se s chcípajícím bohatýrem dostatečně ztotožnit. Tu přemíru hvězd dávám především recipročně, neboť když může kdejaký vymaštěnec žrát propagandistické ,,válečné" filmové svitky Amíků, netuším, proč by si i Rus nemohl říci své řízné urá! ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Každý vojenský konflikt je jiný, liší se v průběhu, příčinách, prostředí, zúčastněných stranách, "legendách", dohrách atd. Ale každý ozbrojený konflikt je zároveň stejný v tom, že jde o ozbrojený konflikt - bojuje se a umírá. Filmař, který si je vědom prvního, si zřejmě velmi dobře rozmyslí, jakou válku by měl zobrazit, co do filmu dát, jak ho odlišit, co zdůraznit, co potlačit. Tvůrce příliš "opilý" podobnostmi nám nakonec nejspíš ukáže, jaká je válka blbec. Svár si pak vybírá, protože si ho lidé pamatují, je to slavné vítězství jeho národa, všichni jej znají nebo naopak zavání exotikou či má dojem, že sekání mečem bude víc estetika. I ten druhý přístup, třebaže mám pocit, že mu něco schází, může pořád zrodit velmi dobrý film. +++++ Pominu-li Ramba III, je 9. rota po Afgánském zlomu druhým mnou viděným filmem o sovětské válce v zemi pod Hindukúšem. Afgánský zlom počítám k filmům první skupiny, která specifika války ctí, 9. rotu spíše ke druhé skupině, jež je ctí méně. Afgánský zlom je místy (koncepčně) únavný, jak válka v posledním roce, v 9.rotě si to postavy občas řeknou. V Afgánském zlomu se dušmani chovají... nu, snad jako dušmani... v 9.rotě o tom postavy mají přednášku. V Afgánském zlomu máte pocit, že polykáte prach vyprahlých hor, v 9. rotě je... vidíte. Při Afgánském zlomu vám dochází dech s pohasínajícím impériem (a to režisér Bortko nevěděl, že se blíží konec SSSR), v 9.rotě potřebujeme voice-overový epilog přeživšího vojáka, aby nám ta souvislost došla. Pozdě, emoce se s rozumem již spojit nestihnou. +++++ Vsadím se, že Bondarčuk mladší Afgánský zlom viděl. Chtěl do 9.roty dostat některé podobné scény (snad k této válce nějak patří?), ale musel je zpracovat jinak, aby ho nechytili při opisování. Mám takové nedokazatelné podezření, že i Bortko do svého filmu chtěl podobné scény dostat. A napadala ho Bondarčukova řešení, protože jsou na ráně. Zamítl je a hledal lepší, nečekanější, výmluvnější, nenápadnější, ale více odměňující pozorného diváka. Bondarčuk bral první nápady, protože je Bortko nepoužil. +++++ V obou filmech je likvidován kišlak (vesnice) - je likvidován v pozadí, v dálce. Bondarčuk tuto destrukci spojuje se záběrem na vojáka, jenž umírá v náruči plačícího přítele. Bortko se záběrem na vojáka, jenž pojídá s poměrně tupým výrazem utahaného člověka, který je rád, že teď zrovna se jej žádný boj a kišlak netýká, konzervu ze svého přídělu. Najde se i pár dalších podobností, buď si vede lépe Zlom nebo je to víceméně nastejno. +++++ 9. rota je bojovně intenzivnější, v "střílecích" scénách snad i věrnější, poměrně moderní, ale u mě zůstává na druhém místě, i přes několik překvapivých, intenzivních a dobře natočených scén, především to Marigoldem zmíněné "uctívání Sněhurky." Půjčuje si scény drsného výcviku z Full Metal Jacket, ale posouvá jejich význam - drsný výcvik zlepšuje naději na přežití, resp. splnění úkolu. +++++ Nu, trochu jsem si zasrovnával, ale nikoli nesmyslně. Teď bude zřejmější, proč dávám 9. rotě ***, když jsem Afgánskému zlomu přiřkl silné ****. () (méně) (více)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to vydarený vojnový film z ruskej produkcie. Má veľmi dobrý príbeh o skupinke mladíkov, ktorí sa prihlásia do armády, kde ich čaká trojmesačný výcvik na čele s prísnym, ale čestným veliteľom, aby mohli úspešne pomôcť svojim vojakom na území Afganistanu. Ale netušia, čo ich skutočne čaká. So spracovaním som nadmieru spokojný, prakticky jediné, čo mu môžem vytknúť sú tie typické mladícke reči a skutky, ktoré sú hlavne spočiatku dosť otravné, ale časom našťastie začnú ubúdať. Inak je film rozdelený na dve polovice, prvá sa zameriava hlavne na výcvik, na ktorý sa skvelo pozerá a je plný výborných momentov a druhá a už venuje samotnému nasadeniu v Afganistane, ktoré síce nie je až tak akčné, ako by mohlo byť, ale vôbec to neprekáža, dej je aj tak stále zaujímavý a poteší výborná posledná fáza. Akcie tu nie je až tak moc, ale tá je dobre zvládnutá. Nájdu sa tu prakticky len dve väčšie akčné časti, útok na vojenský konvoj, v ktorom ma v dobrom prekvapila efektivita afgánskych vojakov, čo teda vo filmoch zvykom nebýva a samozrejme aj celá záverečná obrana opevnenia, kde ma potešili hlavne niektoré skutočne heroické scény. A všetka akcia je dobre natočená a správne drsná, len niekedy aj dosť nerealistická, teda aspoň po obsahovej stránke, vizuál je taký, ako sa aj patrí. Herecké obsadenie je pre mňa až na jednu výnimku úplne neznáme, ale som s ním celkom spokojný, zaujali ma hlavne velitelia a to všetci bez výnimky a medzi mladíkmi sa tiež nájdu aspoň tie dve, tri postavy, ktorým sa dá aj fandiť. Réžia je výborná a rovnako je na tom aj technická stránka, na film sa kvôli skvelému vizuálu dobre pozerá a poteší aj slušné nasadenie bojovej techniky. Jedine hudba mi moc nesadla, väčšinou sa do svojich scén moc nehodila. 9 rota určite patrí medzi tie lepšie vojnové filmy, aké sa dajú vidieť a z tých, ktoré sa odohrávajú po druhej svetovej vojne patrí medzi špičku. Objektívna kvalita filmu- 82%, film sa páči mne na 79%. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Režisér Fedor Bondarchuck si od svetového vojnového filmu ( vrátane toho z jeho vlasti ) požičal snáď všetko. Od snímania akčných scén, cez emotívne patriotické pasáže, až po tradičný úvodný výcvikový tábor. Neberiem to však ako vadu, všetky tieto aspekty sú na vysokej profesionálnej úrovni a vytvárajú skvelý celok. ()

Galerie (83)

Zajímavosti (21)

  • Během natáčení bylo štábem zkonzumováno 25 000 litru čaje a kávy a 13 500 kilogramů potravin. (Dragoni)
  • Do produkce filmu se angažovali také prezident Ukrajiny a prezident Uzbekistánu. (POMO)
  • Za celú afganskú vojnu (10 rokov) prišli Rusi len o dve dopravné lietadlá Il-76. Prvé v prvý deň vojny. Pri katastrofe, ktorú spôsobila dezorientácia pilotov v neznámej hornatej oblasti, zahynulo asi 50 ľudí – sapérov, ktorí mali stavať letiská. Druhú zostrelili mudžahedíni počas pristávania v roku 1984. Zomrelo asi 30 ľudí. (Arsenal83)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama