Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (744)
Začíná to normálně. Vyloupení banky, které organizuje C.Owen má standartní průběh. To co následuje jsme už taky viděli: rukojmí, FBI a vyjednavač D.Washington. Až dosud to na nás působí, že se vlastně nic zajímavého stát nemůže. Zvlášť, když všichni znají pravidla. Jenže postupně se děj rozvíjí, D.W. zjišťuje, že jeho manévrovací prostor je velmi malej a TI v bance, ať už chystají cokoliv, tak násilí to rozhodně nebude. A situace se pomaličku vyhrocuje.... . První co mě zaujalo, byla hudba. Nevím jestli je dobrá, určitě je výrazná. A pak J.Foster, která (jak zde bylo řečeno) je úžasná děvka! Celkové resumé: velmi poklidná a inteligentní kriminálka. Dokonalej zločin, originální zápletka, občas vtípek, občas akce. ()
Sofistikovaná hříčka, která stejně jako v případě Dannyho parťáků přinutí diváka usilovně fandit bankovním lupičům v čele s šarmantním Clivem Owenem, jenž ze sebe doluje vynikající herectví i s pytlem přes hlavu. Banky a bankéři vzbuzovali coby oběti pramalé sympatie už před bankovní krizí, filmy jako Spojenec onen efekt ještě umocňují. V tom je kouzlo Spojence, respekt k soukromému vlastnictví fikaně zlikviduje i u ctnostného liberála. Spike Lee si zaslouží mohutné poplácání po zádech za nejpříjemnější překvapení posledního roku, mj. za výběr vizuálně originálního kameramana, se kterým bych šla někdy fotit mrakodrapy na Manhattanu- zvenku. Nebo bankovní sejfy- zevnitř. P.S. Jodie Foster mi v té hře Washington-Plummer-Owen připadala jak čtvrté kolo u tříkolky. ()
Největší devízou možná překvapivého thrilleru Spikea Lee jsou výtečné dialogy a výsostná herecká plejáda. Jinak se jedná o klasické téma rafinované bankovní loupeže, které se tohle režisérské černošské svědomí Ameriky snaží seč mu síly stačí všelijak ozvláštnit. Dokumentárně pojaté policisty zajišťované místo činu, nezvyklé úhly snímání, atypická hudba, brilantně vlepované scény s pozdějšími policejními výslechy. Nikdo však nechce mrtvé, i policejní vyjednavač Denzel Washington brzy pochopí, že lupiči nejsou žádní amatéři a evidentně ani žádní vrazi. Komplikovaný děj se pomalu plíží až do vysokých kruhů a bolestné minulosti. Místy statické, v závěru už trochu nastavované a znova a znova prokombinované, přesto vtipné, skvělé zahrané, s drobnými chytrými detaily a zkušeně natočené. Prostě Lee se umně brodí dějem, kterého mohlo být paradoxně trochu méně. ()
Originální thriller nabušený výbornými hereckými výkony a neméně skvělým scénářem prošpikovaným do nejmenších detailů a překvapujícím každým krokem nejintenzivnější a nejrafinovanější loupeže banky co jsem měl možnost vidět. Film se sice zdá vcelku dlouhý, ale fakt je, že dokáže překvapit celkem častokrát a rozhodně nepřestane nudit. Když vezmu v potaz, že poslední opravdu dobrý thriller jsem viděl Bournův mýtus, tak je nakonec jasné, že se tento film stane pro mě nejlepším thrillerem nejen tohoto roku. --- Můžu se podívat na tvojí botu? Protože jsem ještě neviděl nikoho, kdo by někomu nakopal zadek tak, jako teď ty. ()
Dokonalé zblbnutí diváka. O loupež přece vůbec nejde. Lee boduje v pro něj typických vedlejších aspektech. Politická nekorektnost a spousty menších, či větších rasistických narážek ve všech možných podobách. Ať se potom tedy nikdo nediví, že je loupež, na první pohled tak lákavá a plná nápadů, ve finále neuvěřitelně jednoduchá. Nějakou kostru přece tahle tématická směska mít musela. Obsazení výtečné - především Washington a Plummer. V podstatě se tu nic závratného neřeší, ale dialogy jsou natolik úderné a aktuální, že se na to člověk podivá rád i znovu. Takhle se točí multitématický film bez pořádného tématu. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
- Film měl původně natáčet Ron Howard, ale dal přednost filmu Těžká váha (2005). (don corleone)
- Ve filmu jsou dva odkazy na předešlý film režiséra Spikea Leeho Jednej správně (1989). Pizza, která se ve filmu objeví, je z pizzerie Sal's, a Keith Frazier (Denzel Washington) z filmu cituje. (don corleone)
Reklama