Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Barry AckroydHudba:
John PowellHrají:
Cheyenne Jackson, Khalid Abdalla, Lewis Alsamari, Trish Gates, Omar Berdouni, Jamie Harding, Gregg Henry, Ben Sliney, John Rothman, Corey Johnson (více)Obsahy(2)
Let číslo 93 aerolinek United Airlines startoval kvůli čekání na ranveji o něco později. Když letadlo dosáhlo letové výšky, už byly dostupné zprávy o unesených letadlech. Piloti dostali textovou zprávu: "Pozor na vpád do kokpitu, dvě letadla narazila do Světového obchodního centra." O chvilku později do kokpitu vtrhli únosci, z rádia se ozvalo dvakrát Mayday, pak se řízení zmocnil únosce. Pravděpodobným cílem letadla měl být důležitý objekt ve Washingtonu, spekuluje se o sídle Kongresu nebo Bílém domě. Pasažéři uneseného boeingu se telefonicky spojili s policií, linkou United Airlines i svými blízkými na zemi. Dozvěděli se o únosech letadel a jejich nárazech do budovy Světového obchodního centra. Podle rekonstrukce událostí se pak pasažéři odhodlali k odporu. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 266)
Strhující, intenzivní, kolosální, ve svém druhu jedinečný dílo. Paul Greengrass posouvá hranici filmového umění. Nikdy mi takhle neběhal mráz po celém těle během celého filmu. V posledních minutách se mi snad na okamžik zastavilo srdce. Dílo, které dokáže na diváka mít stejně zdrcující dopad i na druhé, třetí, čtvrté, páté ... zhlédnutí a neztratí svou působivost. Mistrovský epilaf. ()
Šlo to natočit dvěma způsoby. Buď jako hyperpatetickou hrůzu vidící za každým Arabem teroristu a v každém Američanu patriota ochotného zemřít pro vlast; a nebo takhle. Paul Greengrass se nezaobírá žádnými motivy, které vedly teroristy k činu, ale zachycuje je pouze jako lidi, kteří jdou sveřepě za svým cílem a na cestující naopak nahlíží jako na skupinu lidí, kteří v extrémní situaci dokázali provést jediný radikálně-zoufalý čin vzdoru. To vše v real-timeovém provedení, které se z dispečinku posléze přenese na palubu letadla a přes ruční kameru zachycuje bezprostřední dění, nezaobírá se vytvářením psychologie, vztahů či rychlých vazeb. Právě díky tomu pak působí celý film mnohem uvěřitelněji, syrověji a závěrečných 10 minut se navěky zapíše do dějin filmu! Pro toho, kdo umí soucítit s obyčejným lidským osudem je tento film maximální možnou oslavou civilního hrdinství. Kdo hledá teorie, politiku a společenskou kritiku, nech si počká na WTC Olivera Stonea ()
|| Scenár: Paul Greengrass | Hudba: John Powell | Produkcia: Paul Greengrass, Tim Bevan, Eric Feller, Lloyd Levin | Distribúcia: Universal Pictures, United International Pictures, Buena Vista International | Štúdio: StudioCanal, Working Title, SKE Entrertainment | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržby: 76,286,096 $ || Komerčný, emócie vykrádajúci počin. Už nechcem vidieť žiadny film o tom, aký sú araby ,,terorisi,,. Zvyšuje sa mi pritom krvný tlak, a nie umelecký zážitok z filmu... update: Film disponujúci s obrovským zastrašovacím účinkom pre každého, kto letel lietalom, alebo ho to onedlho čaká. Možno aj úmyselne... 15% | HD, DD, EN DTS | ()
Abych mohl napsat tento komentář musel jsem si dát odstup, zklidnit rozbušené srdce a vysprchovat se od potu. Věděl jsem jen, že jdu na film inspirovaný skutečnou tragickou událostí z nedávné minulosti ,ale nebyl jsem připraven na to, že během 90minut prožiji zcela naplno snad všechny možné emoce, lítost, vztek, dojetí, nenávist, bezmoc,strach, obavu. Své srdce jsem slyšel už několikrát,ale ještě nikdy ne během filmu!!!Film je pojat dokumentárním způsobem, nehodnotí,neopěvuje,nezatracuje, prostě " jen" je. Toto je skutečná filmová pocta všem pasežerům tohoto letu. Panu Paulu Greengrassovi se podařilo to, že ve vyprodaném multikně po skončení filmu bylo takové ticho,že" ten pověstný" špendlík by skutečně byl slyšet. A já se kouknul svým emocím na dno . Můj tep v závěru filmu byl jistě rychlejší než jízda porsche.Pro mě nejsilnější žitvotní filmový zážitek v životě. ()
Věřím, že svými 4/5 nebudu mezi všemi těmi 5/5 hodnoceními šmahem považován za nelidu, necitu, antiamerikanistu, anticocalistu, antimcdonaldistu a "last but not least" teroristu. ;o] Na snímku velmi oceňuji jeho civilnost, autenticitu a jakousi (v nejlepším smyslu slova míněnou) ordinaritu. Snímek mi zas a znova dokázal, že zapůsobit na city se dá i bez vlajek, zbytečných proslovů podmalovaných kdejakou symfonickou hudbou apod. Shrnuto a podtrženo: Vzhledem k obětem a pozůstalým citlivě natočený film o událostech, na které bychom neměli zapomínat. ()
Galerie (30)
Photo © Universal Pictures
![Let číslo 93 - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/472/159472437_ea5b71.jpg)
Zajímavosti (34)
- K postavám samotných únosců režisér Paul Greengrass řekl: "Chtěl jsem, aby byli opravdoví. Chtěl jsem dosáhnout něčeho hrozně obtížného a myslím, že těm čtyřem mladým hercům se to podařilo. Měli být zároveň malí, nenápadní a neškodní, ale přitom taky nebezpeční, strašliví a smrtící - úplně protichůdné vlastnosti. Toho dne ostatně nedošlo jen k jednomu únosu, ale ke dvěma. Kromě letadel a nevinných lidí bylo taky uneseno náboženství, islám. Unesla ho skupina mladých, bigotních, hluboce věřících a ideologicky pomýlených lidí, kteří když zabíjeli, tak to - jak víme podle hlasového záznamu z pilotní kabiny - dělali ve jménu boha. Je zaznamenané, že když zabíjeli tu letušku, vzývali boha. To je na tom to hrozné. Ve jménu něčeho, co má představovat dobro, spáchat tak neuvěřitelné zlo." (NIRO)
- Krátce po vzletu je ve scéně v kokpitu záběr na ručičku ukazující množství benzínu, podle té je však nádrž prázdná. (hansel97)
- Před natáčením nebyl napsán scénář v obvyklém slova smyslu. Byl to devadesátistránkový dokument, který byl podle Paula Greengrasse "v podstatě próza. Rozebírali jsme v něm děj scénu po scéně tak, abychom v každé chvíli věděli, kde se nacházíme. Tu a tam v něm byly i útržky dialogů, ale nebylo to často. Důvody byly jednoduché: Když jste například mezi letovými dispečery, sotva jim napíšete opravdu realistický dalog, protože to prostředí prostě neznáte. Mohl bych se o to pokusit, ale proč bych to dělal, když bude mnoho z nich hrát sebe? Vždyť takové věty - i když ne tak extrémní - říkají celý život. Druhá věc je samozřejmě dění na palubě samotného letadla. V tu chvíli pracujete v podstatě s elementárním strachem a snažíte se vyjádřit co nejkomplexnější spektrum emocí. Tam už si ten... řekněme jízdní řád... vytváříte podrobněji." (NIRO)
Reklama