Režie:
Juraj JakubiskoScénář:
Juraj JakubiskoHrají:
Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová-Jakubisková, Bolek Polívka, Jiří Mádl, Anthony Byrne, Lucie Vondráčková (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Nový pohled na největší vražedkyni v dějinách lidstva Alžbětu Báthoryovou očima režiséra Juraje Jakubiska. František Nádašdy (Vincent Regan) bojuje ve válkách s Turky. Jeho žena, krásná Alžběta Báthoryová (Anna Friel), dohlíží na správu majetku a na výchovu svých dětí. Její manžel jí jednoho dne posílá dárek v podobě italského malíře Merisiho Caravaggia (Hans Matheson), který zůstane na dvoře Bathoryů několik let. Mezi ním a osamělou ženou vzniká zvláštní pouto. Tou dobou se nad hlavou Alžběty začnou stahovat zlověstná mračna, která ještě víc potemní po smrti jejího manžela. Mocná a bohatá žena musí čelit nepřátelům, kteří jsou schopní čehokoliv, i vlastním vnitřním běsům. Zvěsti o šílené vládkyni, která se ve snaze zastavit stárnutí koupe v krvi nevinných panen, začínají sílit… (Bontonfilm)
(více)Videa (10)
Recenze (1 304)
Tak tomu říkám ztráta času a vyhozených peněz. Naprosto zmatený střih, Jakubisko scény za sebe háže bez ladu a skladu, tím prostě nedokáže diváka vtáhnout do děje a herci na plátně utíkají a tváří se vystrašeně a ani jsem nevěděl proč. Film má jediný světlý moment, a to závěrečné titulky… Mé hodnocení 0,5 hvězdičky… ()
Bathory bohužel dokazuje, že z kdysi tak suverénního a originálního Juraje Jakubiska zbyl už jen pouhý jeho stín. Zachoval sice ještě cosi ze svého pojetí vizuálna (kamera a výprava filmu jsou excelentní, pan F. A. Brabec odvádí skutečně vynikající práci), ale umělecky už Jakubisko zhola nic nenabízí. Kde je jeho symbolické vyjadřování, osobitý magický realismus, příslovečná Jakubiskovská poetika, mysticko-filosofické přesahy, historicita a její reflexe...? Zbyl jen vizuálně komunikující velkofilm s plochou a historicky mystifikační zápletkou s tak přemrštěnou stopáží, že v druhé půlce filmu silně nudí... Navíc je dlouho před koncem jasné, jak vše dopadne, tudíž ani složka napětí nefunguje. Vůbec Jakubiskův velkofilm nemá šmrnc, nedovede vtáhnout do děje, válečné scény jsou plané a celé mi to připadalo, jako by to bylo natočeno před patnácti lety... Jenže právě v tomhle žánru ušel filmový vývoj nejdelší cestu, což Jakubisko právě moc nereflektuje. Jeho verze příběhu o Čachtické paní nudí a hluše fabuluje. Škoda, očekávání byla veliká... ()
Jakubisko, tak isto ako Alžbeta, chcel byť neustále mladý. Lenže niektorí režiséri s vekom sú múdrejší a rozvážnejší, u Juraja to rozhodne neplatí. Akoby na záverečných titulkoch pod slovom režisér, mala byť namiesto Juraja - Deana ... Deana je domina, ktorú JJ obsadí do svojho filmu, len aby bola už ticho. ... Po prvej polhodine som prestal rátať tie hlúposti, ktoré som videl ( dementné zobrazenie vojny, pražiace slnko uprostred dažďa, idiotský prízvuk v mene Erzséééébet, zabudnuté šable v mŕtvolách, visiaci prvoplánový kostlivec v prvej 5-minútovke, rozžeravené železo za 5 sekúnd, púšťanie holuba uprostred pohrebu, bla bla bla ....). Dvojica mníchov je tu na smiech, nie pre úsmev. Tie primitívne hlúposti ako kvázizlepšovatelia ala Leonardo len potápali film do bahna bezradnosti. Už som len čakal, kedy vymyslia traktor, balistickú strelu, alebo urýchľovač častíc CERN .... Anna Friel, ako pre mňa nová tvár, nesklamala, a podala svoju rolu tak, ako Jakubisko asi chcel. Všetko ostatné bolo prehrávané a nadstavované. Jakubisko by mal točiť už len rozprávky alebo rodinné filmy. Stredoeurópske "veľkofilmy" ho len preradia do ešte nižšej ligy ... ()
Bojové scény mi neprišli vôbec také trápne a nezvládnuté. Práve naopak - boli veľmi príjemným spestrením a ak by sa im venovalo viac priestoru a prepracovania - malo by to pri ťahavom tempe veľmi dobrý efekt. Komornosť snímku dodáva tú správnu atmosféru, kostými sú pekné a herecké výkony kvalitné. Vytkol by som však príliš veľký počet postáv (zbytočných). Dianie tiež nie je veľmi pútavé a film nepôsobí kompaktne. Aj jedno pozretie som ledva vydržal do konca - viac pozretí si predstaviť neviem. ()
Při setkání s kostýmním historickým dramatem obvykle cudně klopím oči, vyhýbám se mu a doufám, že si mne už nikdy nenajde. Hraběnka Báthoryová však byla neodbytná a tak jsem byl nucen mrknout na tradičně přepálenou stopáž, orientovat se v neoholených hercích, snést trochu schizofrenie a zasmát se při mimořádně nevydařených bitevních scénách nebo macgyverovských vynálezech mnichů. Dalo se to silou vůle přežít, ale pokud mne paní hraběnka opětovně osloví, tak si raději půjdu zaběhat s Forrestem mezi dvěma oceány. ()
Galerie (60)
Photo © Jakubisko Film Slovakia
![Bathory - Z natáčení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/340/162340047_02daa1.jpg)
Zajímavosti (68)
- Na kamnech s letopočtem 1620 jsou erby českého rodu pánů z Bubna a Litic. S těmi však neměla Alžběta Bathoryová (Anna Friel) nikdy nic společného. (Kroup4)
- Hraběnka Bathoryová (Anna Friel) by se ve skutečnosti nejspíš s malířem Caravaggiem (Hans Matheson) nemohla setkat, protože nikdy neopustila střední Evropu a on zase Itálii. (Stegr)
- Režisér Juraj Jakubisko potřeboval namalovat obrazy v přesném uměleckém stylu italského malíře Caravaggia s tvářemi hlavních představitelů. Zašel proto na vysokou uměleckou školu, kde o takové obrazy požádal studenty, ti ho však odmítli s tím, že je namalovat nedokáží. Tak si je Jakubisko vytvořil vlastnoručně. (Lynette)
Reklama