Režie:
David FincherScénář:
James VanderbiltKamera:
Harris SavidesHudba:
David ShireHrají:
Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Richmond Arquette, Chloë Sevigny, John Getz, John Terry (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Rozvedený Robert Graysmith pečuje o synka a pracuje jako karikaturista v San Francisco Chronicle. Tady se také v srpnu 1969 dostane k případu záhadného vraha, který o měsíc dříve v kalifornském Vallejo zavraždil mladou Darlene a těžce zranil jejího přítele Mikea. Vrah rozeslal redakcím řady novin dopis, v němž tvrdí, že vraždil už v prosinci, a požaduje zveřejnění zvláštní šifry. V září zaútočí znovu a jeho oběťmi se stanou Cecilia a její přítel Bryan, který vražedný útok přežil. Robert začíná být případem posedlý a obtěžuje redaktora Paula Averyho, který o něm má psát. Po čase se spřátelí a společně sledují nejen další zločiny a zprávy, které vrah novinám rozesílá, ale také práci detektivů pověřených vyšetřováním. Averymu se podaří získat důkazy, že dosud záhadný vrah, přezdívaný Zodiac, poprvé vraždil už v roce 1966, kdy se jeho obětí stala studentka Cheri Jo. Zodiac oznámí, že už své zločiny nebude zveřejňovat. Detektivům se podaří dostat na stopu Arthura Leigha Allena. Důkazy proti němu však nejsou dostatečně průkazné, a tak musí být propuštěn. Policistům se stále nedaří dopadnout vraha ani usvědčit Allena, považovaného za hlavního podezřelého. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (1 358)
160 minut plných keců, keců a jenom keců!!! Zdá se, že to byl dost levný film a snad jediná akce co se tam děla, byla porada v redakci! Zodiac je kriminálka jako každá jiná na Nově či na Primě. A nevytrhnul to ani herec Jake Gyllenhaal. Prostě pokud se chcete v tomhle letním horku nudit, chcete spát a nebo zabít čas, pusťte si ZODIAC! Na 100% se Vám to povede! ()
Zatím žádná Fincherova kombinace beznaděje, cynismu a sadismu nebyla ve všech ohledech dotažená tak jako Zodiac, vtahující odhalení toho, proč nedošlo k žádnému odhalení. Scéna sledování taxíku z boží perspektivy by mohla být emblémem režisérova odtažitého přístupu k postavám. Nenechá je žít osobní životy, neustálým střídáním perspektiv (vyprávění se drží toho, kdo měl v dané době přístup k novým informacím) nám neumožní proniknout k nim blíže. Ať se nacházejí v terénu, doma nebo v baru, ať jsou Vánoce nebo všední den, stále řeší Zodiaka. Pokud ve filmu ale paradoxně něco prodělává očividný vývoj, pak ne vyšetřování, ale postavy, které ztrácejí nervy, elán a odstup. Nejen jejich posedlost honbou za odhalením pravdy, ale také styl filmu ze všeho nejvíc připomíná Všechny prezidentovy muže, jiný faktograficky procedurální thriller. Architektura redakce San Francisco Chronicles, mimořádná hloubka mimořádně dlouhých (a myšlenkové procesy v jejich úplnosti zachycujících) záběrů, převážně statická kamera, vysilující sběr a analýza informací – to všechno jsou reminiscence Pakulova filmu (a mnoha dalších dramat a thrillerů z konce 60. a začátku 70. let), který nás navzdory podobnému průběhu ve výsledku utvrzuje v tom, že systém funguje. Zodiac nám sice přesnými údaji o místě a času opakovaně slibuje zásadní odhalení, které zásadně ovlivní průběh pátrání, ale ve skutečnosti jde jen o další slepou uličku a další projev režisérovy obsese detaily (včetně ohlídání si toho, aby v určitý den a čas hrálo v rádiu totéž, co z něj lidé tehdy skutečně mohli slyšet). Jindy prosluněné město květinových dětí se ve Fincherově neo-noirovém pojetí stává temným labyrintem, z něhož nevede cesta ven a v němž namísto systému vládne chaos, čemuž odpovídají i vraždy nezapadající do žádného vzorce. Namísto modrozelených filtrů vizuálně sladěnému filmu dominují odstíny žluté, barvy posedlosti. Právě posedlost je společně se zájmem o přenos informací (viz prolog zachycující cestu dopisu) leitmotivem snímku. Význam mediálního zprostředkování informací a nutnost probírat se zas a znovu neskutečným množstvím dat (Graysmith v závěru de facto přešetřuje to, co bylo vyšetřeno v prvních dvou třetinách filmu) posouvá faktům věrnou rekonstrukci čtyřicet let starého vyšetřování do informačně přesycené a médii ovládané přítomnosti. Nadčasový je Zodiac také díky stylistické odměřenosti. Fincher se tentokrát nesnaží být za každou cenu cool, šetří složitými pohyby kamery i CGI berličkami a veškerou pozornost koncentruje na postavy a to, co si sdělují. Režisérský perfekcionista tím při analýze zodiakovské mytologie prokazuje podobnou oddanost faktům jako jeho hrdinové. Obdivuhodné, náročné a zasluhující vícero zhlédnutí. 90% Zajímavé komentáře: Nathalie, Bluntman, Marius, castor, Othello, Maq, Triple H, Frankie ()
Zodiac ukazuje, že kolikrát je mnohem lepší natočit film na základě skutečný události, než vymejšlet nějaký překombinovaný nepravděpodobný příběhy. První polovině s několika efektníma vraždama bych dal 5 hvězd. Druhá polovina byla na můj vkus až moc ukecaná a už mě tolik nebavila. Celkově lepší 4 hvězdy. ()
Ač to říkám velmi nerada, tak musím říci, že Zodiac nebyl takový, jak jsem v případě mého nejoblíbenějšího režiséra očekávala. Herci jsou výborní. Filmu vévodí můj oblíbený Jake Gyllenhaal coby snaživý, nevinný "skautík", který postupně začne případu zcela propadat a Robert Downey, protřelý profík, neustále vykuřujíc cigaretu, který prostě dělá svou práci. Technická stránka, kamera, hudba a napínavý děj, ve kterém snad není slabé místo, jsou Fincherovou doménou, což v tomto filmu opět potvrdil. Jen na mě však celý zapůsobil mírně chladně. Celý příběh se v podstatě až na různé momenty (pátrání, vyšetřování, výslechy či domovy hlavních protagonistů) odehrává v kancelářích San Francisco Chronicle. Asi jsem očekávala, že samotné postavě Zodiaca bude ve filmu věnována větší část. Takže David mě svým umem opět nezklamal, jen jsem čekala něco o trochu více. Což rozhodně nebude jeho chyba, ale spíše mé přání. Mimo jiné dokáže do obsáhlé stopáže umístit ten nejkvalitnější materiál, jakého jsou jeho dovednosti schopny. A to ještě můžete mít pocit, že kdyby byla stopáž ještě delší, tak dokáže ze svých naleštěných šuplíků vytáhnout ještě další množství prvotřídních filmařských surovin, kterými by Vás dokázal ohromit či šokovat. Ve své tvorbě nezná prostor pro něco, jako je nuda či klišé. Preciznost, cílevědomost a obrovský talent dělají z Finchera jednoho z nejlepších režisérů současnosti. ()
This is Mertax speaking: Pustila jsem si film na pc a těšila se, jak potrápím svůj neokortex. Neuvědomila jsem si ale, že se potřebuju naučit na test z marketingu a managmentu, který jsme následující den psali. Film si tak hezky běžel, takže po 1,5 hodině, co jsem se podívala na zbývající minuty, jsem prožila menší šok. S totálním sebezapřením se Zodiac pomocí Alt+F4 odebral ke spánku. Stejně jako Graysmithovi tak i mně nedal Zodiac spát - a to doslova. Nemohla jsem dočkat, až ho další den dokoukám. Ve scéně, kdy dojde karikaturista k zamčeným dveřím, jsem byla vyděšenější než u lecjakého hororu. Utíkala jsem v duchu s ním. Čemuž předcházel na oko nevinný dialog: Not many people have basements in California. - I do. Pro zajímavost jeho poslední dopis. Máte možnost to dořešit... ()
Galerie (56)
Zajímavosti (42)
- Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) a Paul Avery (Robert Downey, Jr.) ve skutečnosti nebyli přátelé, jejich vztah byl pro film upraven. (Kulmon)
- Skutečný Zodiac se údajně pro své vraždění inspiroval filmem Nejnebezpečnější hra (1932). (Avalon820)
- Robert Downey Jr. (Paul Avery) a Mark Ruffalo (David Toschi) si později společně zahráli také ve snímku Avengers (2012) a dalších spřízněných komiksových filmech. (PrcekTK)
Reklama