Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (793)
Jelikož jsem si přečetl hodnocení od jiných uživatelů tady, než jsem na tento film šel. Váhal jsem, jestli na něj vůbec jít. Musím ale uznat , že jsem byl mile překvapen... Brabec to spracoval dá se říct podle svého pocitu a ne přímo podle knížky, která nám je všem dobře známá ze školních lavic. A právě toto zpracování dodalo onu filmu kouzlo a celkové zamyšlení se nad Májem "originál". Hudba k tomu byla též perfektní. 75% ()
Dvě hvězdičky za hudbu a posledních 20 minut, ve kterých by se našlo pár scén, které stojí za to. Nějaké emoce ve mně tento film vyvolal, takže odpad dát nechci. A i jedna je málo. Našlo by se pár opravdu dobrých nápadů a vizuální stránka filmu taky nebyla špatná, ba naopak nějaké scény byly opravdu povedené. No, snažila jsem se najít pozitiva, je však pravda, že negativa převažují. Nic od toho nečekejte, nic totiž nedostanete. ()
Pohádka, romance, balada, drama a já nevím co ještě... to vše se podařilo Brabcovi do tohoto filmu vtěsnat. Nedá mi to, musím srovnávat s Kyticí. Zatímco v Kytici se Brabcovi parádně podařilo zachytit poetiku a básnivost díla, Máj zůstal jen neuchopitelným slepencem. Když pominu fakt, že Brabec udělal s Viléma chladnokrevného otcovraha (v předloze Vilém zabíjí soka, aniž by věděl, že je to jeho otec), nemůžu překousnout divokou rockovou "party" umrlců. A herecké obsazení? Přemýšlím, koho "pochválit" dřív.... Kukuru se slovenským akcentem nebo neskutečně patetického Hamleta Třísku? Po shlédnutí Kytice jsem měl opravdu o čem přemýšlet a těšil jsem se na to, do čeho se Brabec zase pustí. Ovšem teď ve mě zůstává jen prázdno. Teda vlastně jeden pocit mám. Strach z toho, co se rozhodne Brabec zprznit příště. ()
„Každý ľudský čin sa dočká odplaty... ale kto potrestá kata?“ Kebyže vidím trailer (a spomeniem si na úchvatnú KYTICU), určite by som sa na MÁJ tešil. Bohužiaľ, ako film to vôbec nefunguje: rozpadáva sa, je nepresvedčivý a zbytočne „prehnaný“ (na rozdiel od podobnej KYTICE tým ale ubližuje sám sebe). Niektoré scény sú poetické, nežné a krásne. Ale ako príbeh to nedrží pokope už preto, že sa skoro nič nedeje (má to hodinu desať aj s titulkami) a to, čo sa deje, nemá logiku (ako môže osem trápnych tínedžerov s nožíkmi terorizovať dedinu?). Pardály Tříska a Kukura nemajú čo hrať a miestami je snímka až kŕčovito smiešna (v každej druhej scéne prsia). Na rozdiel od KYTICE, ktorú režisérovi a kameramanovi Brabcovi produkovali monštruózni Jakubiskovci, MÁJU pravdepodobne chýbala práve silnejšia producentská ruka/vízia. Lebo nádherná príroda nestačí. Zďaleka najlepší bol totálne katastrofický (v podstate až komický) spôsob „jazdenia“ na koni ústredného frajírka (ani neviem, ako sa volal, ale snáď už preboha nikdy nebude v ničom „hrať“ a pôjde radšej, čo ja viem, do zámoria darovať orgány). ()
Ách jo. Jako kdyby někdo podle receptu na gulášovku vařil Gazpacho. Jako kdyby někdo při pokusu o romantickou filmovou báseň adaptoval fejeton z časopisu pro ženy a myslel si, že to stačí. Jako by si někdo myslel, že sto padesát záběrů na dekolt mladé slečny supluje milostné pouto mezi hrdiny. Jako by si někdo myslel, že stačí mít dlouhé vlasy a trochu korálů, a hned je protispolečenský buřič. Jako by si někdo myslel, že stačí vytáhnout ze skříně cédéčko s kapelou, která stejně nejlíp zní anglicky, a hned to bude originální. Ách jo. A já se tak těšila. Tohle nenavazuje na Kytici. Tohle ani není adaptace Máje. Tohle je špatně sestříhaný románek několika zoufalců, který by sám o sobě nevzbuzoval tolik odporu, kdyby netvrdil, že vychází z nadčasové klasiky o rozervanosti duše a nechuti podřídit se společenským pravidlům. Co se týče hereckého ansáblu, tak jediní, kteří jakž takž splňovali moje limity, byli Hádek a Kyslík. Chudák Matěj zkrátka vypadá líp, když mlčky upí, než když tam pokřikuje, k dívčině jsem se vyjádřila myslím dostatečně už nahoře (protože jiný výkon nepředvádí), Kukura je jenom chlípný a zbytek herců je tak upozaděný, až to bolí. Třeba si nepamatuju, že by Přeučil pořádně promluvil a přece jeho hlas by k recitaci přímo vybízel... Třískův výkon dobrý, ale k celkovému levelu filmu se nehodí, a tak, paradoxně jediná "dobrá" věc, mě tam rušil. No, nevím, nevím. Po dalším zkouknutí možná mé srdce ledové roztaje, ale zatím ani neprojevilo snahu tlouci. "Ach v zemi krásnou, zemi milovanou, v kolébku svou i hrob svůj, matku svou, v vlasť jedinou i v dědictví mu danou, v šírou tu zemi, zemi jedinou, v matku svou, v matku svou, krev syna teče po ní..." --- Po dalším zkouknutí snižuji hodnocení o jednu hvězdičku na jednu hvězdičku. U scény rozklepaných prsou jsem se rozesmála. Neexistuje snad nic méně romantického. ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
![Máj - Z natáčení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/922/161922983_c1f740.jpg)
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) jede ke kopci, kde má stát Jarmila (Sandra Lehnertová), je zdálky vidět, že na kopci nikdo není. (TanaLarinova)
- Kostýmní návrhářka Jaroslava Pecharová záměrně navrhovala filmové kostýmy tak, aby připomínaly oblečení hnutí hippies, zdůrazňující touhu mladých lidí po svobodě. (Lynette)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)
Reklama