Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (793)
Hynku! Viléme! Jarmilo! Hudba bylo to nejlepší na celém filmu. Vizuální podměty; mohlo by být lépe (Copak Brabče, vykrádáš sám sebe? Nebo to byl pokus o "čisté umění" či co? :) ) Ale ne, tak dalo se to, ale měl dát víc na Máchu, na jeho verše, to byl tahoun celého Máje. Vilém nepřesvědčivý, Jarmila husa, která spáchala sebevraždu až nakonci (!); proč ne na začátku? No nic, jak už bylo řečeno: "Pane režisér, příště dej více na předlohu! ALE chválím vás za Třísku: ještěže tam byl, díky jeho 'mrtvé milenky cit' mám hned lepší den." :-) Hm, ale stejně bych to natočila úplně jinak. ()
Máj je velmi volné dílo a je možnho ho zpracovat mnoho způsoby. Osobité pojetí F. A. Brabce již určitě znáte. Já tohoto člověka jako režiséra neuznávám od té doby co to se svojí osobitostí o několik set stupňů přehnal a zprznil Krysaře. V případě tohto filmu to až takový průser nebyl. Osobité pojetí si zanechal, ale naštěstí zde zůstaly základní rysy příběhu Karla Hynka Máchy a sice s několika, někdy značnými odchylkami. Herecky slušné. Moderně zvolený hudební doprovod, který mi v tomhle případě ani nepřekážel. Zkrátka myslím, že základní myšlenka Karla Hynka Máchy byla zachována. A osobité pojetí do filmů prostě patří a dovolím si tvrdit, že tentokrát to filmu ještě prospělo. * * * ()
Vy jdete zemí, má cesta vede peklem! "Film" domrvený stejně jako věru ohyzdný a amatérský obal jeho DVDčka...Kytice, sic kýčovitá a směšná ve své snaze z ničeho násilně vymačkat jakousi poetiku skrz sytě barevné filtry a hromádku odkdákaných veršů, měla alespoň základní proporce filmového díla a byla nějak odvyprávěná, nějak zrežírovaná. Zato sledovat Máj je jako listovat hezky vybarvenými omalovánkami - v tomto případě taky nemají obrázky žádnou návaznost, neskrývají v sobě žádné emoce, neutvářejí příběh a nepřinášejí divákovi žádný zážitek. Jedna hvězdička za to, že tam Jarmila opakovaně vyhání kozy v háj._______ P.S: Tentokrát se Brabec příliš nepředvedl ani jako zdatný kameraman, pokud tedy nepovažujete za vrchol kameramanského umu kanárkovitě přebarvené záběry s velice jednoduchými kompozicemi... ()
Brabec asi předlohu ani nečetl, protože si jinak nedokážu vysvětlit jak je možné, že se s myšlenkami Máje tak moc míjí... Tahle onanie je fakt hrůza - aneb jak zploštit výborné dílo české poezie a udělat z něho totální sračku. Máj je přece temná báseň, ne takovéhle omalovánky. Nepřenesl do filmu ani ducha předlohy, ani se vůči němu nevymezil, pouze nepochopitelně vyfabuloval romantickou linii a osladil o nesnesitelně prvoplánovité scény... ()
Slušné řemeslo, které - ve srovnání s literární předlohou - sice nic nepovzneslo, ale také nepokazilo. Brabcovi se podařilo stoprocentní řemeslné - místy i umělecké - převedení máchovské snovosti do filmové řeči. Řeči více kopírující než inspirující a dále posouvající. Neherci Stropnický (jako publicista je rozhodně výrazně lepší) a Lehnertová naplnili ideál krásy máchovských hrdinů. To, že mluví minimálně, případně vůbec ne, je věci v daném případě rozhodně na prospěch. Zůstává otázkou, zda by scénáři při ztvárňování tohoto lyrickoepického eposu prospělo více epičnosti - i špičkoví herci jako Divíšková, Kukura nebo Přeučil nemají v podstatě co hrát, pokud nevezmeme na milost Brabcův vývod o upřednostnění mimiky před slovním projevem. Loupežnická tlupa je poměrně věrným výrazem převládajícího konzumistického stylu soudobé mladé generace; k tomu hudba skupiny jako Support Lesbiens nesporně patří. Srovnáme-li výsledný obraz s tzv. moderním režijním divadelním pojetím shakespearovských her, nevychází Brabec z tohoto srovnání nijak beznadějně. Podobně - a ještě výrazněji - jako v případě skutečného uměleckého krachu, kterým je relativně nedávno do distribuce uvedené zfilmování Smetanovy LIBUŠE (neklame-li mne paměť). Uznávám, že MÁJ lze pojednat i lépe. Ale kde, jak a kým? ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
![Máj - Z natáčení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/922/161922983_c1f740.jpg)
Zajímavosti (11)
- Film se paradoxně nenatáčel v květnu, nýbrž v červnu/červenci. Režisér F.A.Brabec to vysvětluje svou neoblíbeností k jarní zelené barvě. (Caszidy)
- Natáčelo se na několika místech - Trosky, zřícenina hradu Zvířetice, Chvalkovice, na vrhcu Číčov u Hořence. Rybník najdeme v Českém ráji, jmenuje se Věžák. Točil se zde i film Jak dostat tatínka do polepšovny. Křížovou cestu najdeme v Jiřetíně pod Jedlovou v severních Čechách. (M.B)
- V jednom záběru, ve kterém je vidět Jarmile do očí, jsou vidět její kontaktní čočky. (Guzo)
Reklama