Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (793)
Brabec se nebál do této obtížné látky jít a trochu je z jeho snímku cítit nejistota, ale i velké zapálení. Neokoukané herecké obsazení občas herecky solidně vypadává z role a znát je to u Matěje Stropnického, ale u Sandry Lehnertové to tak ani nevadí, protože ta ani nic moc nehraje a spíše se odhaluje. Jako by se snímek svým pojetím míjel s Máchovým stěžejním dílem, a je jasné, že nic moc exkluzivního nenabídne, ale přesto stojí za zhlédnutí pro působivou kameru, hudbu, a i když působí ve výsledku nevyváženě, nuda to nebyla. 60% ()
Znásilnění Karla Hynka Máchy, pelešnice Jarmila a režisér, který se má asi hodně rád.. to je filmový Máj. Řada záběrů, které by jinde a jindy samy o sobě stály za samostatnou výstavu fotografií, jsou s nijakým dějem jen banálním leporelem, na kterém chtěl F.A.Brabec zřejmě ukázat, jaké má koule. Jenže nemá. Snaha jít do přímého střetu s literární klasikou, mnohými považovanou za nezfilmovatelnou, nebyla tím pravým ořechovým. Jasně, režisér si může mastit ego a dosyta využít zkušenosti své původní profese kameramana (zřejmě jeden z jeho dalších snů), nicméně líbivými obrázky nemůže zastřít plytký děj (Máj nabízí děje zhruba tak na jednu povídku z předešlé Kytice) nebo rozporuplné herecké výkony. Matěj Stropnický i Sandra Lehnertová zřejmě nebudou filmovými objevy posledních let – jsou na plátně jen pro svůj vzhled, hlavně u šmejdění po šlechtěném dekoltu Jarmily si dal Brabec záležet. Jenže kameramanské choutky nesmí postrádat své opodstatnění. To, co mělo u Kytice nějaký nápad, režisér v Máji jen redukuje zbytečnými obrazy. Napudrovaná cetka nicméně znovu ukazuje Brabcovo neumětelství a nevýrazné vypravěčství na pozici režiséra (jako ve zbytečnostech typu Krysař a Bolero) a divák se může jen děsit z toho, co předvede příště a V 3D peřinách. ()
no úplnej propadák to nebyl, přestože majoritní podíl na mém hodnocení mají zejména krásné a bohudík hojně se vyskytující dvě hvězdičky sandry lehnertové... ale i když k tomu přičtu ještě spektakulárně nasnímané scenérie, vyhrabu se jen na průměrných 50%... víc v tomhle snímku prostě nebylo... p.s.: a dovolím si nesouhlasit s oficiálním textem distributora, myslím, že nejde zrovna o "film pro celou rodinu"... :-P ()
Pohádka, romance, balada, drama a já nevím co ještě... to vše se podařilo Brabcovi do tohoto filmu vtěsnat. Nedá mi to, musím srovnávat s Kyticí. Zatímco v Kytici se Brabcovi parádně podařilo zachytit poetiku a básnivost díla, Máj zůstal jen neuchopitelným slepencem. Když pominu fakt, že Brabec udělal s Viléma chladnokrevného otcovraha (v předloze Vilém zabíjí soka, aniž by věděl, že je to jeho otec), nemůžu překousnout divokou rockovou "party" umrlců. A herecké obsazení? Přemýšlím, koho "pochválit" dřív.... Kukuru se slovenským akcentem nebo neskutečně patetického Hamleta Třísku? Po shlédnutí Kytice jsem měl opravdu o čem přemýšlet a těšil jsem se na to, do čeho se Brabec zase pustí. Ovšem teď ve mě zůstává jen prázdno. Teda vlastně jeden pocit mám. Strach z toho, co se rozhodne Brabec zprznit příště. ()
Máj je prostě velmi divné dílo, prvních pár minut se mi i celkem líbilo, ale poté to šlo vše do kopru. Čekal jsem něco na úrovni Kytice, ale z tohohle filmu jsem byl opravdu poněkud rozčarován. Nutno poznamenat, že je ve filmu vlastně jedna soulož za druhou a opakující se záběry na (.)(.) Sandry Lehnertové nemající konce a tak si občas říkáte, na co se to vlastně díváte. Dále cituji z oficiálního obsahu: "…kameraman a režisér F. A. Brabec toto dílo ztvární okouzlenýma očima třetího tisíciletí…" Očima možná, ale měli je buď zavřené, nebo koukali jiným směrem a všichni asi tušíte, kam tím mířím. Herecké obsazení, podání jednotlivých postav a to především mladistvých floutků na mě působilo spíše jako pubertální jízda ve stylu Snowboarďáci/Rafťáci a mlynář vypadal jako starý kozel z porna, který už má svá nejlepší léta za sebou. Když už jsem nic horšího nečekal, přišla studená sprcha v podání hudebního doprovodu Support Lesbiens, jinak to normální skupiny, kterou samozřejmě neposlouchám. Kdyby tam hrála dechovka, byl bych snad spokojenější a to ji opravdu nemám rád. Je to prostě zmatená mozaika postavená na klasice a za to by se měla stydět. Pan režisér může být rád, že nejsem kritický člověk, jinak bych tomuto paskvilu nasolil odpad! a dále bych jej ani nerozebíral. (2/10) ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
Zajímavosti (11)
- Natáčelo se na několika místech - Trosky, zřícenina hradu Zvířetice, Chvalkovice, na vrhcu Číčov u Hořence. Rybník najdeme v Českém ráji, jmenuje se Věžák. Točil se zde i film Jak dostat tatínka do polepšovny. Křížovou cestu najdeme v Jiřetíně pod Jedlovou v severních Čechách. (M.B)
- Kostýmní návrhářka Jaroslava Pecharová záměrně navrhovala filmové kostýmy tak, aby připomínaly oblečení hnutí hippies, zdůrazňující touhu mladých lidí po svobodě. (Lynette)
- Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)
Reklama