Reklama

Reklama

V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (508)

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Mé první setkání s Wernerem Herzogem a zároveň mé druhé setkání s na kost vyhublým Christianem Balem. A oběma patří mé uznání, Wernerovi za skvělý film, Christianovi za oddání se zcela své postavě. Ještě více mne však zaujala dvojice Steve Zahn a Jeremy Davies. Steve snad v první vážné roli válí a já bych ho snad ocenil i nějakou tou zlatou soškou, Jeremy Davies na druhou stranu předvádí dosti šílený výkon (nikoli ve špatném smyslu slova), na jehož hlasovém projevu nejspíš založil svou postavu ve Ztracených. Po otřesném úvodu, který se Wernerovi vůbec nepovedl to šlo už jen k lepšímu a v době, kdy se hlavní hrdina dostal do tábora, tak já už se spokojeným výrazem seděl a čekal, co přijde dál. Ke konci jsem byl na vrcholu blaha, ze kterého mě dostal jeden nečekaný a pro mé emoce šíleně šokující zvrat. Konec byl sice zbytečně přeslazený, ale prý se to přesně takhle stalo, tak čert to vem. Nebýt podprůměrného úvodu, uvažoval bych o maximálním hodnocení, takto to jsou čtyři. Ale díky onomu zvratu dávám čtyři a půl. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Tuze zvláštní film (od tuze zvláštního režiséra), který je plný extrémních protikladů. Na jedné straně stojí takřka dokonale vybudované napětí, atmosféra a poetika, divák hmatatelně cítí bolest, špínu, pot, chlad, vlhko, beznaděj, život na pokraji šílenství, všudypřítomné nebezpečí temné a neprostupné džungle, naproti tomu přímo bije do očí amatérsky (!) natočená sekvence letecké havárie nebo slaďounký závěr. Vzhledem k formátu Wernera Herzoga věřím, že to byl autorský záměr, kterak se vyhnout konvencím pásové filmařiny hollywoodlandu a nějak se už přes to přenesu. Prostě mě to pohltilo, mouchy ať si odhání někdo povolanější. ()

Reklama

Lateef 

všechny recenze uživatele

Hoďte do hrnce utrpení, touhu, vůli, rozum, trpělivost, emoce a napětí, osolte režisérskou zručností, zakápněte charizmatem, zamíchejte univerzální vařečkou jménem Christian Bale a máte syrový, ale chutný pokrm s názvem Rescue Dawn. Jenom škoda té pozvolné přípravy a přeslazeného finále. Doporučuji servírovat s pijavicemi, červy a hady... ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Nekonvenční podívaná s klasicky stavěným příběhem o grupě patriotů vězněných v srdci vietnamské džungle skupinkou pološílených vojáků Vietkongu. Charkatery jsou velmi hutné a jejich provázanost je pro příběh klíčová. Herecky výborné a atmosféra vietnamské divočiny je strhující. Poetika jde překvapivě stranou a namísto toho nastupuje zajímavě koncipované realistično s lehce psychologickým přesahem (psychické problémy ve skupině, blouznění). Neakční, přesto poměrně hypnotické a velmi dobře koukatelné. Zamrzí otřesně natočená havárie letadla a dost nepřehledná akce, kde je vidět, že tohle nebude silná stránka režiséra. Jinak ale kvalitní a nadprůměrná jednohubka která přesně splňuje těch nadstandartních 75%. Vzhledem k předlouhé stopáži a mé trochu vyšší chuti po akci zaokrouhluji dolů. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (25)

  • Napriek pozitívnemu ohlasu u kritikov bol film kasovo neúspešný. (Arsenal83)
  • Předobraz hlavního hrdiny Dieter Dengler byl ve skutečnosti zajat ne jednou, ale dvakrát. (Morien)
  • Denglerova letka dostala označenie VA-145. Keď vidíme pozostatky havarovaného lietadla, z ktorého sa hlavný hrdina zachraňuje, má označenie VA-25. (Arsenal83)

Související novinky

Zlý polda a hodný lupič

Zlý polda a hodný lupič

18.05.2008

Bod zlomu 2 a nová verze téměř zapomenuté hardcore pornografické kriminálky? Ano, v dnešní novince se dvě klasiky ze začátku 90. let dočkají remaku a pokračování. Nic s tím nenaděláte, už se začínají… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama