Reklama

Reklama

V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (508)

ORIN 

všechny recenze uživatele

Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Lidi doma nemaj páru co je džungle…. Již v úvodu je jasný, že TADY se moc neutrácelo. Trocha války a jdeme do džungle. Tam sledujeme takové ,,komorní“ drama ze zajetí s výborným zvukem (DTS), kterému na autentičnosti přidává mučení a utrpení. Když sleduji, jak se mi Ch.Bale ,,mění“ před očima, smekám před jeho hereckým odhodláním a je mi jasné, že Dieter Dengler musel být neobyčejně silný člověk. A právě uvedené důvody mohou být postačující k zasunutí ,,kolečka“ do mechaniky. Alespoň si rozšíříme (nejen) historické obzory. ()

Reklama

Shit 

všechny recenze uživatele

Herzog mě timhle filmem fakt dostal, tady nehraje jako většina podobných režisérů na co největší množství vypjatých mučících scén, samozřejmě i ty se tam najdou, ale spíš buduje atmosféru a to mu jde fakt skvěle, neni moc filmů, který takřka bez zvuků, hudby a bojových scén dokáže tak dokonale vybudovat napínavou atmosféru, krom toho to působí hrozně realistickým dojmem a Herzog k navození co nejlepšího dojmu používá všech dostupných i nedostupných metod, parádni je třeba ruční kamera. No a herci? K Baleovi snad nemusim nic dodávat, další jeho oscarovej výkon podpořenej ještě samodevastací těla jak v mechanikovi, ale kupodivu je výbornej i Steve Zahn známej spíš z přitroublejch postav v přitroublejch komediích, ale tady je fakt skvělej, hodně mu taky přídává, že je zarostelej, protože ten jeho kukuč se prostě na dramatický scény moc nehodí. Celkově Resuce dawn sice neni úplně top roku, ale určitě jeden z nejlepších filmů roku to je, aspoň pro mě ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Silnej film, ale ne zas tak silnej. Hlavní trio looserů mě svými výkony naprosto dostalo (nejvíc z nich asi Stevův vyčerpaný Duane - konečně se jenom nepitvoří a žeru mu všechno i s navijákem), scény depek z tábora i depky z džungle syrové až na půdu, velice dobře se hodíci hudba, kvůli které jsem místy až nedýchala, jenomže mě taky bohužel pár věcí i rušilo. Hlavně ze začátku jsem pořád nechápala, kde ten Dieter bere tu dobrou náladu, jako kdyby byl snad jenom na dovolený (já bych se podělala hned u jezírka, ne až ve vesnici), no a potom samozřejmě přetleskaný happy konec - ten by myslím šel trochu utlumit, aby se nesl v rámci realističnosti celého filmu. Zkrátka, kdyby se radši škrabali tam, kde to svědí. "Dietere, mně je zima na nohy." ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

V závěru pronese jeden z vojáků větu: „Vyprázdněte, co je plné, a naplňte, co je prázdné“, a není to jen takové plácnutí do vzduchu, jelikož s identickým (podvratným) konceptem pracuje celý film. Kde by totiž divák čekal, že bude Herzog zbytečné scény vypouštět a vystříhávat, tam pečlivě snímá, a kde by měla být velikášská akce a katarze, tam sledujeme cosi neuspokojivého a neefektivního, takové gentlemansky distingované zpracování. ____ Herzog se snaží ukázat, jak taková událost mohla skutečně probíhat. Vietnamci a Bale jsou tudíž příliš realističtí a nefilmoví, a efekty neprovází CGI okázalost. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (25)

  • Všetci strážcovia v zajateckom tábore vychádzali zo skutočných postáv z príbehu Dietera Denglera (Christian Bale) s výnimkou strážcu „Walkie Talkie“ (Chorn Solyda), ktorý je fiktívnym výtvorom režiséra Herzoga. (Arsenal83)
  • V skutočnom živote hovoril Dengler anglicky s ťažkým nemeckým prízvukom, ktorý v Baleovom zobrazení takmer vôbec nebadať. (Arsenal83)

Související novinky

Zlý polda a hodný lupič

Zlý polda a hodný lupič

18.05.2008

Bod zlomu 2 a nová verze téměř zapomenuté hardcore pornografické kriminálky? Ano, v dnešní novince se dvě klasiky ze začátku 90. let dočkají remaku a pokračování. Nic s tím nenaděláte, už se začínají… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama