Režie:
Věra JordánováScénář:
Evžen TurnovskýKamera:
František NěmecHudba:
Jiří VáclavHrají:
Vilém Besser, Otakar Brousek st., Eduard Cupák, Vlasta Fabianová, Jaromír Hanzlík, Rudolf Jelínek, Petr Kostka, Jiří Němeček, Ota Sklenčka, Jiří Zahajský (více)Obsahy(1)
Napínavý příběh začíná roku 1318, za vlády Jana Lucemburského, kdy se česká šlechta proti králi vzbouřila. Zlenický pán Oldřich ze Zlenic se k odboji ale nepřidal. Svolal na svůj hrad okolní velmože k rokování… a ráno byl nalezen mrtev. Byl zavražděn ve své zevnitř uzamčené komnatě! (Bohemia MP)
Recenze (73)
Záhada zamčeného pokoje. Lze sice obecně polemizovat o smyslu a provedení středověkého zločinu tak, jak jej vylíčil Šimáček i filmoví tvůrci, nicméně základní půdorys zůstal zachován. Ba co víc, v mnohém byl doslova předběhnut. Svíčka, závěs, ukradená listina, jehla napuštěná jedem, obarvená kočka... a k tomu poirotovské vyšetřovací metody Petra Ptáčka z Ledců. Z družiny vynikajících českých herců, na které dnes už nelze nevzpomínat s jistým okouzlením a fascinací, bych rád upozornil na neprávem opomíjeného představitele charakterních postav Viléma Bessera, jemuž kolegové a přátelé neřekli jinak než Míla. Jeho role, nevelká rozsahem, ale důležitá svým významem, dokazuje, jak skvělým hercem byl. ()
Škoda, že to do ruky nedostal Ludvík Ráža, ale "pohádková" Věra Jordánová. Mohlo to být trochu temnější a tajuplnější, Ráža tuhle atmosféru umí. Až na moc dlouhý a zmatený rozjezd, kdy jsem si z těch osmi, devíti představených lidí nedokázal zapamatovat skoro ani jednoho, kdy ty politické intriky tahle rychle odvyprávěné mimo obraz také nepochytáte, kdy jsem netušil, jestli Jitka je mladého Zlenického sestra nebo otcova schovanka, k níž on sám chová city, a kdy je dvakrát převyprávěno to, co už jsme slyšeli jednou před chvílí, tak až na tento úvod je to jinak velmi dobré, dokonce s nějakými exteriérovými záběry, jedním přepadením a jedním soubojem na meče. Samotný případ se vysvětlí velmi uspokojivě a vše do sebe zapadne, vyšetřující postupují logicky, zkouška kočkou na popravčím špalku byla geniální, každou chvíli je v podezření někdo jiný, ale vše opět zcela v rámci pravidel, ne z libovůle scenáristy, a hodně mne fascinovalo, že u filmu z doby normalizace se všichni pořád křižují a dokonce si dovolí takové promluvy jako „Bůh tě provázej"! A pobaví jedna filmová chyba, totiž turistická značka na stromě, když Petrova družina projíždí lesem. ()
Velice zdařilá středověká detektivka, které je vlastní nejen napětí a atmosféra, již tvůrci dokázali precizně vystavět i na tak malém prostoru, jakým je pár místností v hradech a občasný krátký záběr do exteriéru, ale rovněž perfektní herecké výkony všech zúčastněných. Za vyzdvihnutí stojí krom Hanzlíka a Kostky také Otakar Brousek st. Samotný námět je skvělý a rozplétání případu záhadné vraždy, v níž mohla mít prsty celá řada lidí, je velmi působivé a chytlavé. ()
Na to, že jde o televizní film je to super. Pár kulis a herců, dobrá komorní detektivka ve středověkém hávu. Pro mě pohlazení na duši, neboť ta místa, o kterých se tu mluví dobře znám. Je jen škoda, že byly ukázány jen interiéry jednotlivých hradů, rozhodně by bylo zajímavé vidět i exteriéry, i kdyby se mělo jednat o kulisu. A vzhledem k tomu, že jsem četl i knihu, tak mi děj přišel poněkud zkrácený. Ale celkový dojem výborný a spokojenost. Je dobře, že se točí filmy, jejichž celý děj se odehrává v kraji, kde žiji. ()
Velká vzácnost československého filmového žánru, středověká detektivka z časů, kdy pravá česká šlechta ještě svírala moc ve svých rukou. Primitivní kriminalistické metody a bystré uvažování nás vedou napínavým vyšetřováním k tajemnému rozřešení. Hrdost, čest, úcta a věrnost v boji se zločinem v dávné historii naší vlasti. ()
Galerie (5)
Zajímavosti (3)
- Ve scéně, kdy Petrova družina projíždí lesem těsně před přepadením, je na jednom stromě vidět turistická značka. (honajz)
- Román Zločin na Zlenicích hradě L. P. 1318 (1940 časopisecky, 1941 knižně) Radovana Šimáčka předběhl svou dobu a stal se zakladatelským počinem české historické detektivky. (NinadeL)
Reklama