Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 208)
Gangstera jsem viděl dva dny po dvojnásobném nasátí finální verze Blade Runnera a překvapilo mě, jak moc podobné mi ty filmy připadaly. Žádný z nich nemá výraznou scénu, jeden nebo dva vrcholy, které by na sebe strhávaly pozornost a bránily postupné gradaci. A je to dobře, protože tenhle volně vyprávěný příběh jednak vypadá jako opravdový výsek ze skutečných událostí a hlavně do sebe - podobně jako Blade Runner - vcucne a rozemele až v samotném finále. Ridleyho další pecka bez zjevných slabých míst navíc výborně tematizuje etické a ideové základy, na nichž vyrostla dnešní Amerika. Dnešní pořadí slavných dědoušků proto zní: Ridley, Clint, pak dlouho dlouho nic ... a nakonec přechválený Marty. ()
Je pár měsíců po uvedení do kin a pořád mi nějak nedochází, v čem přesně tkví genialita tohoto opusu. Jestliže těsně po premiéře jsem se nechal strhnout nadšenými ovacemi nad výsledkem, postupem času mi v hlavě zůstal jenom tradičně úchvatný Crowe (který musí na rozdíl od Washingtona hrát pořád do plných, Denzel má roli napsanou tak, aby vyšel jako král na každý pád) a Scottova přesná režie, bez které by se film zbortil o několik pater níž. I u něj mi ale vadí, že mi nenabídne nějakou scénu, která se zapíše do dějin a když bych neměl mířit tak vysoko, tak alespoň něco menšího v podobě stylové přestřelky. To ale chybí a může za to paradoxně jedna z nejproklamovanějších devíz Zaillianova scénáře. Nečernobílost obou hlavních hrdinů, která tak způsobuje absenci záporáka. Zlý pohled se tak chtě nechtě upne na generalizovanou skupinku "zkorumpovaní poldové", Scott nás i přes zdánlivou objektivnost dostane tam, kde nás chtěl mít a já se musím trochu ošívat, protože takhle jsem si stěžejní dílo Ridleyho kariéry úplně nepředstavoval. Světové ovace chápu, ale i přes spoustu kladů se nepřidávám. ()
"Kdo si může dovolit prodávat dvakrát lepší fet za poloviční cenu?" Mocným gangsterům by se měly stavět betonové pomníky a oni by měli tvořit jejich základ. Místo toho se o nich točí oslavné filmy a místo jejich ukamenování sní lidé o tom, že by chtěli být jako oni. Beru to jako daň materialistické době a jelikož tyto bossy neumím z dálky sejmout špuntovkou s gumovým zaměřovačem, tak se jim mohu pomstít pouze tím, že jim seberu hvězdičku, kterou by si tento snímek jinak rozhodně zasloužil. ()
Není to Scorseseho odysea na mafiánský život, není zde proklatě líbivý vzestup a strmý pád, ale spíše jemně prokreslený souboj dvou mužů na opačné straně zákona. Dlouho o sobě nevědí, film přeskakuje z jedné linie do druhé, věnuje se detailům, kultuře, americké společnosti na přelomu 60. a 70. let... Výsledkem je celistvý obraz komplexní gangsterky, která ani nepotřebuje akční scény k tomu, aby působila intenzivně. 9/10 ()
Ridleymu na staré kolená nestačí, že si už natočil asi všetky žánre, on potrebuje aj gangsterku. Veď u Scorseseho to na Akadémiu zabralo, tak prečo by nemalo aj v jeho prípade. American Gangster je z môjho pohľadu ďalší z našich milých CSFD überhypov so zotrvačníkovým efektom . Totiž stavať ho po bok klenotov žánru ako Goodfellas či Casino je veľmi nadsadené. V prvom rade Ridley nikdy nebude zručným rozprávačom a jeho režisérske kvality vždy prebijú obsahovú zložku filmu, pokiaľ konečne nedostane do rúk nejaký kvalitný scenár. AG ho má smiešne jednoduchý a Scott hrá na príliš dlhú trať, aby to bol schopný svojou remeselnou réžiou zakryť. Mafiánske násilie vo filme nefunguje, nech si Denzel prestreľuje hlavy hoci v Senáte, na sugestívnosť a surovosť scén násilia v Scorseseho opusoch (či v nedávnom Zodiacovi) jednoducho nemá. Čo ale treba pochváliť sú herci – Denzel fajn, ale mne imponoval skôr Crowe svojím nesupermanským a netvrďáckym policajtom.Pri celkovom zhodnotení vyzdvihnem réžiu a hercov, inak mi ostáva len sa pousmiať nad tým povykom čo okolo filmu je. Nebyť dialógu v cele idem aj nižšie. 8/10 P.S. V kine som napočítal 19 scén kde je vidno - a veľmi zreteľne – mikrofón zvukára, raz aj rameno. Možno len zlý premietač, ale aj tak divné ... ()
Galerie (121)
Zajímavosti (55)
- Za mříže si šla sednout i Eva Lucas (Lymari Nadal), Frankova žena (její skutečné jméno bylo Julie). Po pěti letech ve vězení od Franka odešla. Usmířili se až v roce 2006. (Candice)
- Ve scéně, v níž Frank Lucas (Denzel Washington) odchází od baru telefonovat, je v pozadí vidět projíždějící auto, které nezapadá do doby, do které je film situován. (Pepy)
- Představitelé hlavních rolí (Russel Crowe a Denzel Washington) stáli proti sobě i ve filmu Virtuozita (1995). (Narcis)
Reklama