Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 213)
Mám pocit, že Ridley snad musí brát nějaké steroidy, nebo je to mimozemšťan. Ve svém věku vydržet takové pracovní tempo a nasazení (v následujících 2 letech 7 filmů(!!), režijně, či produkčně) bez toho, abych snížil svojí kvalitativní laťku, teda Mistře, klobouk dolů!! A netřeba plýtvat superlativy a opakovat zde již napsané, pouze zmínka k Joshu Brolinovi - jeho zkorumpovanej polda s dozadu ulíznutými vlasy, huhlavým basem a vychcaností v očích je přesně tou personou, tím výrazem vtisknutým do paměti, co se vám hned vybaví, až si za dalších 20 letech třeba vzpomenete na tento mafiánský epos. Jeho několikaminutová přítomnost na plátně málem zastíňuje oba dva hlavní představitele, jeho vydírání Franka Lucase - "...Cause you don't fuckin know me! Do you see that right there? Special Investigations Unit. Special. Get it?" - mě ve své neomalenosti a suveréním podání až rozesmálo. Prostě neodolatelnej hajzl par excellence. Jestliže Judi Dench za svůj čtyřminutový štěk v ´Zamilovaném Shakespearovi´ dostala Oscara, tak Joshovi bych dal rovnou dva :o) ()
Další z žánrových cvičení Ridleyho Scotta, tentokrát na téma gangsterka bez jakéhokoliv zdání respektu či možných sympatií k titulní postavě. Denzel Washington se velmi působivě převtělil do jednoho z největších kriminálníků sedmdesátých let (včetně harlemského gengsta nigga přízvuku, který se každý naučil nenávidět při GTA: San Andreas), a Russel Crowe si zase střihl zajímavou postavu epes rádes poctivého policajta (později prokurátora a později advokáta, ehm), který je ale táta na baterky a neskutečný kurevník k tomu. Scénář Stevena Zailliana v kombinaci s uvedenými výkony a Scottovým vedením vytváří zatraceně třaskavou směs, která dýchá zobrazovanou dobou a reálným životem hlavních postav - a rozhodně to není proto, že by to bylo točené na motivy skutečných událostí. Scott se nepokouší hlavního antihrdinu nějak glorifikovat, jen ho ukazuje z jeho vlastního pohledu - jako spořádaného občana platícího daně a především milujícího svoji rozvětvenou rodinu; jako někoho, kdo si absolutně neuvědomuje, co jeho super byznys s kvalitním heroinem dělá s obyvateli té "jeho" čtvrti, kterou chtěl tolik chránit před ostatními šmejdy. Americký Gangster je prostě precizně natočený a svým způsobem svébytný příspěvek k žánru. Stopáž je sice možná trochu dlouhá, ale skutečně je na co se celou tu dobu dívat - a vlastně i co poslouchat, protože hudba je tu taky vynikající. 80% ()
Frank Lucas (70s) - biggest heroin kingpin... Frank Lucas (since 90s) - retired drug dealer. Strhující podívaná, kterou je nesmírně zajímavé sledovat z pohledu vývoje postav, zejména té hlavní, která jako by se poučila z přešlapů svých filmových předchůdců (nabízí se srovnání se Scarface nebo Heat) a její pád není tak úplně smrtelný. P.S. Film mi opět potvrdil, že sedmdesátá léta měla naprosto jedinečný styl a atmosféru, naproti tomu léta devadesátá neměla styl žádný. ()
Zatímco většina věhlasných režisérů v tomto věku točí už jenom pouze pro vlastní zábavu, přichází Ridley Scott s tak neskutečně uvědomělým a řemeslně geniálním dílem, až zůstává rozum stát. Dvouapůlhodinová esence spalující filmařiny, která strhne unikátním odérem doby, perfektně napsanými a skvěle odehranými party a v neposlední řadě též naturalistickým násilím, bez kterého se správný gangster neobejde. Scott extrahuje to nejpodstatnější ze Scorseseho, De Palmy či Manna, ale přitom zůstává neskutečně svůj, tzn. sebejistý tvůrce s unikátním autorským obtiskem, který se divákovi navždy nesmazatelně zaryje do hlavy. Tady nemá smysl šetřit superlativy. Věřte, že Oscary za střih, kameru a režii jsou rozdány už teď! Edit: Absence (byť!) nominace v těchto kategoriích je největším zločinem Americké filmové akademie od začátku nového století! Strčte si ty Oscary do prdele! ()
„Success. It's got enemies. You can be successful and have enemies or you can be unsuccessful and have friends.“ Vzestup a pád podnikatele, kterému se povedlo výběrem vhodné komodity (na ulici je u heroinu vždycky větší marže, než u hot dogů) a razantním zkrácením dodavatelského řetězce několik let úspěšně odebírat teplo produkované kotly inferna drogové závislosti. Údajně z 99 % Hollywood, zbylé procento skutečný svět zla Franka Lucase, ale kdo by tu latentní glorifikaci zločince řešil, když Scott rozjíždí svou lokomotivu z bodu nula až do nejvyšších obrátek (zaujalo začlenění dobových historických událostí i cílevědomá režie bez zbytečného exhibování, což zároveň přineslo i tolik diskutovaný nedostatek žánrové originality). Až budu chtít jednou rozjet drogový byznys, následující filmové zkušenosti mi budou nápomocny: 1.) Nezačínej na Karlovarsku, mravenci a náčelník Vinklář tam nesou smrt, 2.) bez ohledu na ochránce přírody nechoď v kožichách z činčily na zápas boxu a když už tam v něm si, sedni si někam dozadu, 3.) když tě dostanou, všechny napráskej.. ()
Galerie (122)
Zajímavosti (55)
- Třicet členů Frankovy rodiny bylo obviněno z prodeje drog a odsouzeno k trestům odnětí svobody. (Rodriguez)
- Bývalí agenti DEA Jack Toal, Gregory Korniloff a Louis Diaz podali na Universal žalobu s tím, že události ve filmu byly beletrizovány a film je a stovky dalších agentů pomlouval. Soudní proces byl nakonec zamítnut. (klukluka)
- Po závěrečných titulcích následuje ještě jedna scéna. (fisus)
Reklama