Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 104)
Stalo se přesně to, čeho sem se trošku obával při pohledu na 2 a půl hodinovou stopáž a to, že to jaksi bude hrozně zdlouhavý. Sice hned než se člověk pořádně usadí, tak nám Snyder pustí absolutně kulervoucí souboj Komedianta se zabijákem maskovaných, kterej mě málem složil i se sedačkou, protože takovou cool akční nálož hned v prvních minutách sem nečekal ani ve snu, navíc celý Watchmeny, i tenhle úvod, táhne naprosto perfektní soundtrack a boží vizuální stránka, jenomže to je na dlouhou dobu vše, co fakt vyrazí dech, pak je sice několik zábavných vsuvek z bývalých akcí Watchmenů ve kterých nejvíc baví zejména Komediant, taky aby ne, že jo, ale neni to nic, co by navodilo stejnou atmosféru jako začátek, krom toho zbytečných keců a kliček je v příběhu až přespříliš moc na úkor akce, což je podle mě velká škoda a kvůli tomu to je zdlouhavý a kvůli tomu to nemá spád a kvůli tomu se musí sedět v kině 160 minut. Co se týká samotných postav, tak o nejlepší postavu si to rozdali Komediant a Rorschach a nakonec o kousek vyhrál Rorschach kvůli super vsuvce z vězení, kde mi připomněl starýho dobrýho Marva ze Sin city a navíc Komediant se po začátku nadobro vytratí a nahradí ho nemastnej neslanej Nite Owl II, kterej vypadá jako plastovej a sparodovanej Batman a nevyužitá, ale sexy Silk, naštěstí je ale celkem využívanej Dr. Manhattan, kterej měl sice se svejma schopnostma daleko větší potenciál na vytvoření gigantickýho mega pekla, ale i jeho rozprašování nepřátel stojí za to, akorát mu na jeho auře nepřemožitelnýho borce ubírá to, jak pořád chodí s holou prdelí a s bimbasem navrch. Celkově nejsem nějak zklamanej, bavil sem se, ale je to podle mě zbytečně udělaný, aby to vypadalo jako děsně kvalitní film odproštěnej od komiksových i jiných klišé, ale tak trošku na úkor zábavy ()
Největší překvapení za poslední roky. Snydera tak úplně nemám rád (300 potvrdí) a komiks neznám, čili se zdálo být zaděláno na prvotřídní čelní srážku. Jenže po absolvování tří hodin a třiceti pěti minut ve světě Watchmen jen v úžasu smekám. Smekám před tím, jakou narativní strukturu si Snyder vyvolil, jak upřednostnil bohatou mytologii před přímočarou zápletkou, smekám před hloubkou jednotlivých postav, smekám před naprosto geniálními kompozicemi (Hollisův poslední souboj, v němž se mu promítají slavné údery jeho života, Rorschachovo obrácení v masku v doupěti pedofila), smekám před tím, jak pro mě nestravitelný fetišismus a efektaření transformoval Snyder v neskutečně koherentní a esteticky vybroušený celek (titulková sekvence radikálně valchuje, nemám slov), smekám před začleněním čistě komiksové vložky Black Freighter, která fantasticky souzní s celkovým laděním filmu... smekám, i když je tam tam pár zbytečných záběrů, pár vyšinutých vazeb a zbytečných onanií. Smekám před filmem, který řadím vedle Nolanových Batmanů mezi tři nejlepší komiksárny, které kdy spatřily stříbrné plátno. Ani nevím, jestli být smutný, že jsem to neviděl v kině, protože ty bezmála 4 hodiny u televize byly téměř duchovním zážitkem čirého vytržení z post-moderní mytologie... ()
║Rozpočet $130miliónov║Tržby USA $107,509,799║Tržby Celosvetovo $185,258,983▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $34,971,029║ Tržby za predaj DVD v USA $65,034,302║ Filmový začiatok roka 2009 si ukradol svojím pompéznym návratom po úspešnej 300(2007) opäť po dvoch rokoch režisér Zack Snyder. Všetku ostatnú filmovú produkciu naokolo svojím novým filmom Strážcovia podľa knižnej predlohy Alana Moora zatienil a aj keď ostal pri comicse posúva svoju tvorbu omnoho ďalej než to bolo v predošlom filme. Doteraz natočil tri filmy a v každom je cítiť jeho zanietenie pre sprostredkovanú tému. Rovnako tak je zreteľní jeho napredujúci talent(pripomína mi moc perfekcionistu ako je James Cameron), zúročení skúsenosťami z predchádzajúcich projektov. Všetky overené veci z predošlej tvorby ako vizuálne poňatie, dejové prestrihy, akcia či štylizácia, je aj tu v plnej kráse zachovaná ale navyše k tomuto spravil rázni krok, aj čo sa týka vyprávania príbehu. Ten sa v tomto prípade stáva nosnou kostrou filmu. A nemal to zrovna jednoduché, lebo príbeh sa prezentovanou témou dotýka dosť háklivých vecí, odohrávajúcich sa v nedávnej histórii sveta, v dobe studenej vojny. Nukleárna vojna sa tak stáva stredobodom diania tohto temného filmu, plného násilia, konšpirácii, podrazov či dráždivého sexu. Samotným hrdinom a ich životu je tu venovaný široký priestor. Rovnako tak je nám v spomienkových návratoch do minulosti ponúknutá nejaká ta významná udalosť z ich života. Takže sme postupne oboznámení z charakterom každej významnejšej postavy v tomto príbehu. Možno z počiatku príde trošku zastrašujúca dĺžka filmu presahujúca dve a pol hodiny, či vlastne dokáže na celej ploche upútať a udržať si pozornosť diváka ale vďaka hútnej téme si ho dokáže doslova pripútať a nenechá ho len tak oddychovať ako býva prevažne zvykom u takýchto veľkorozpočtových produkciách. /videl v kine 2x: 100%/ ()
Od Temného rytíře neuplynul ani rok a zástupy lidí najednou křičely, že jsou Watchmen na komiksové poměry až příliš seriózní a tím pádem směšní. Na straně druhé se ale Batmanovy nastolené vizuální linie drží natolik pevně, že je Snyderovo dílo najednou na vážné drama příliš barevné. A předsudky se kromě puritánské části společnosti začaly dotýkat i běžného diváka, který najednou nedokáže překousnout pár neurážejících "modrých" záběrů. A uniká tak potěšení z brilantní adaptace, mistrovské režie a hereckých výkonů, které neruší, ale naopak přesně naplňují jednotlivé charaktery a bezchybně tak ruší všechny dosavadní superhrdinské škatulky. Strážci jsou v mých očích veledílem, které paradoxně předběhlo dobu. Jsou moderně a i přes svou štědrou stopáž velmi zručně natočení, ale jejich vzpomínková melancholie v žánru své místo ještě nemá. O to snáze se ale můžou stát nedotknutelnou modlou pro všechny, kteří je přijmou. ()
Galerie (237)
Photo © Warner Bros., Paramount Pictures / Clay Enos
Zajímavosti (97)
- Na všech amerických vlajkách, které jsou ve filmu vidět, je 51 hvězd, protože v alternativní historii filmu se stal Vietnam 51. státem Spojených států. (Ruuzha)
- V úvodní scéně se zápasem hodí Komediant (Jeffrey Dean Morgan) po útočníkovi hrnek. Ten se po dopadu na dveře rozbije a poškodí číslo pokoje, ze kterého zůstane jen číslovka "300", která odkazuje na předchozí film režiséra Zacka Snydera 300: Bitva u Thermopyl (2006). (Dimo)
Jít do kina na film je v mém případě rozhodnutí o kterém si myslím, že v závěrečných titulkách ukážu na ruce pět prstů, čítající pět hvězdiček (pokud teda ještě za pár let budu mít na obou rukách pět prstů). Každopádně tenhle film si to bez problémů zaslouží, a to podotýkám, že o komiksu jsem sice slyšel, ale nikdy jsem ho nečetl ani nedržel v ruce, protože mě to nijak závratně nelákalo, tyhle politické mašinerie a agrese ztvárněná obrázkem je trošku mimo mně, když si uvědomim, že jsem ujížděl na Garfieldovi a Asterixovi, ale to už je dávno minulostí. Tenhle příběh rozhodně s minulostí příliš společného nemá, možná a nejspíš hlavně to, že film samotný byl dlouho u ledu a nikomu s do toho nechtělo, až přišel Zack Snyder, vizuální bůh, který natočil už nějaké ty orgie, ze kterých nejspíš nejvýraznější je třístovka a tak si myslim, že lepšího člověka Strážci opravdu potkat nemohli. Zásadní na tom všem, co jsem chtěl říct, je ale hlavně fakt, že i když jsem toho o komiksu příliš nevěděl, film jsem si dokázal na sto procent užít, bez problémů. Přičemž od zdejších lidí čtu něco jiného a docela mě to zaráží, protože mně to zas tak složité opravdu nepřišlo. Film je dlouhý, hodně dlouhý, ale každá jeho scéna je zásadní, důležitá a potřebná pro další průběh příběhu, se kterým by se dalo do budoucnosti určitě hodně pohrát, jenže tvůrce by asi fakt už musel začít vraždit, i když si myslím, že na tohle nemusí být vůbec naštvaný, ačkoliv jsem četl že V jako Vendeta, který nakreslil také se mu jako film nelíbila a neskutečně u toho nadával a distancoval se od toho. Já se u ani nedivím, mně se to taky nelíbilo, ale na tohle by opravdu nadávat nemusel, neměl by proč. Všecko je to tam v takovém rámci mezí, že se to prostě musí líbit každému. Možná někdo by přemýšlel nad násilím, které zde není přehnané, to určitě ne, spíše je hodně stylové a vizuální a hodně luxusně se na to kouká. Ono je dost zvláštní říct, že násilí není velké, když tam občas vylítne holení kost z kůže, každopádně rozhodně to není tak jak to na první pohled vypadá, to násilí je ve filmu hlavně jako defekt způsobený dobou, která rozhodně není přijatelné ale jako alternativní historie je to hodně zajímavá a dalo by se z ní hodně těžit, což se doufám nestane, nějakej Sequel by autora komiksu asi uvrhnul do věčných mdlob a další komiks který by nakreslil by byl asi o tom, jak komiksový hrdina na motorce krosí po Road 66 cestu do Hollywoodu aby tam rozmlátil všecky ty producenty. Ne ten film by si pokračování určitě nezasloužil, takhle jak je je hodně stylový a určitě si na něj rád kdykoliv vzpomenu. Má nejstylovější začáteční titulky, jaké jsem kdy ve filmu viděl a hlavně si dokonale pohrál s hudbou osmdesátejch let, že mi to ani nepřišilo absurdní, i když to bylo fakt hrozně divný. Stylovější film jsem dlouho neviděl, a řek bych, že taky dlouho neuvidim. Kdyby už se po tomhle filmu nenatočilo nic s komiksovejma hrdinama byla by to hezká derniéra, protože v tomhle filmu se všecko co komiksové filmy za ty léta nabudily, převrací. Hlavní hrdina začíná jako hrdina ale jeho sláva upadá až je na totálním dně, a to se opravdu nevidí všude. Mohl bych o tomto filmu mluvit dlouho, hodně dlouho, a tak už dodám jen poslední a další pozitivní bod filmu a tím jsou herci, no řekněte mi na rovinu kterého z té řady znáte, no a to je asi tak všechno. Šel jsem na to s tím, že to bude nářez, co myslíte, jak to dopadlo... () (méně) (více)