Režie:
Darren Lynn BousmanKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent, Athena Karkanis, Simon Reynolds, Mike Realba, Marty Adams, Sarain Boylan (více)Obsahy(1)
Jigsaw i jeho učednice Amanda jsou mrtví. Dva ostřílení agenti FBI, agent Strahm a agent Perez, uslyší o vraždě detektiva Kerryho a pomáhají detektivu Hoffmanovi vyřešit, co zůstalo z Jigsawovy poslední hry. Ale velitel útvaru rychlého nasazení Rigg byl sám zatažen do vražedné hry a má jen hodinu a půl na to, aby zvítězil nad řadou zvrácených a hrůzných nástrah a zachránil starého přítele i sebe před strašlivým koncem. (Filmbox)
(více)Videa (4)
Recenze (564)
Ako divák, ktorého táto novodobá séria nefascinovala už od jej vzniku, som pristupoval k štvrtému dielu so značnou rezervou a takmer nulovými očakávaniami. To čo som dostal ma ani neprekvapilo a ani vyslovene nesklamalo, len potvrdilo to, že úspech, ktorý skladačková séria dosiahla je úplne bezdôvodný. Predýchal som absenciu aspoň jedinej výraznejšej postavy a taktiež, i keď už nie tak bezproblémovo, absenciu sympatickej, ľudskej bytosti, ku ktorej by som pociťoval počas filmu aspoň minimálnu empatiu, samozrejme, keď vynechám charizmatického Bella, ktorý teší každého aspoň trochu zvráteného diváka i po svojej smrti. :) Otvorenosť násilia je na komerčnú produkciu na veľmi dobrej úrovni a už úvodná scéna, Jigsawova pitva, naplno otestuje žalúdok každého menej odolného diváka. No najväčším neprajníkom, ktorý nepodkopáva, ale prakticky amputuje nohy dynamickej réžii Bousmana, v ktorom snáď stále drieme naplno neprejavený talent, je absolútne zbytočne prekombinovaný scenár, ktorý človek, neoboznámený s predchádzajúcimi snímkami série, nemá šancu prelúskať. Táto séria potrebuje nabrať nový vietor do svojich krvou zafarbených plachiet, inak zapadne do hlbín zabudnutia, no nejaký veľkolepý návrat, ako sa podaril trebárs sérii Halloween v dieli s podtitulom H20, už neočakávam. ()
4. díl v závěru vlastně dohrává události Trojky. Že je to prakticky zbytečné to není třeba dlouze zdůrazňovat. Inu z vyluhovaného pytlíku se dobrý čaj již uvařit nedá. Takže zde máme nějakou naroubovanou dějovou linku jednoho houževnatého policisty a kolem něj samozřejmě umírají v nám známých hrách lidé. Scény, ve kterých oběť trpí jsou jediné napínavé, v závěru se dozvíme kterak dopadne policista Matthews. A kdo bude pokračovat v práci Jigsawa. 40% ()
Pořád slušná zábava. Je to zbytečně překombinovaný, ale co, vizuálně a zvukově se jedná o první ligu, i když to napětí z většiny vzniká právě tím, že to tvůrci vybuší z efektních střihů. Takže trochu podvod no:) Ale ještě, že je tam spousty krve a celkem nápaditých pastí, tím se to dá vždycky zachránit. Příběh moc celistvý není, mám pomalu pocit, že se to spíš skládalo z flashbacků. Je asi důležité se vyznat v sérii, jinak se už ve čtyřce ztratíte. Je tu totiž více příběhů různých charakterů, od původního Jigsawa co teď leží pěkně vykuchaný někde na pultě, až po jeho exmanželku, a všechny ty příběhy se vzájemně prolínají často s odkazem k jedičce až trojce. ()
Docela překvapení, trailery byly docela wtf? První ohlasy byly dost záporné, až jsem čekal brak, trojka mi přišla zatím neslabší. Uvítal jsem ve čtvrtém dílu hodně vysvětlení a doplnění všech nejasností předchozích dílu. Jediné co chybí jsou charismatičtí herci, nebo aspoň jeden, ale co vím na 100% že Odpad! to není ani náhodou...7/10* ()
Galerie (45)
Zajímavosti (17)
- Pes Chance, který je k vidění ve scéně v motelu, ve skutečnosti patří režisérovi Darrenu Lynn Bousmanovi. (WolfR)
- Eric Matthews (Donnie Wahlberg) měl být původně zabit Amandou Young (Shawnee Smith) v Saw 3 (2006). Tato scéna bylo dokonce i natočena, ale z filmu ji vystřihli. (stepan_s)
- Producenti si přáli, aby si Donnie Wahlberg svou roli detektiva Erica Matthewse z trojky zopakoval, ale kvůli angažování v jiných projektech to zpočátku nebylo vůbec možné. Proto s ním prvotní verze scénáře vůbec nepočítala. Jakmile ale začalo natáčení, herec si přece jen dokázal udělat čas a scenárista jeho postavu do filmu narychlo zakomponoval. (Rodriguez)
Mám rád jedničku. Docela dobře snáším i dvojku. Upřímně nesnáším trojku. Čtyřka se mi dostala do rukou až teď, před premiérou pětky... mno. Začneme pitvou Jigsawa, která je kromě své nevěrohodnosti především zbytečná/samoúčelná. Obsah kazety vyloudí úsměv (ano, ono opravdu zazní, že Jigsaw nedá pokoj ani po smrti!) a následně nás vrhne do první "pastičkové scény". Protože tvůrci už sami pravděpodobně spoléhají na zdegenerovanost svého obecenstva, nenásleduje klasický prolog v podobě důvodů uvěznění a principu pasti, nýbrž jen krátká krvavá šou mezi chlápkama, která není preventivně ani zakončená (mami, on ho bouchal kladivem do hlavy!) Opět střih, a jsme na místě pastičky z dílu předchozího, koukajíc na zbytky fízlačky, které mašina vyrvala žebra z těla. A taky smutně zoufalou tupost scenáristů, rvoucím přítomným postavám do úst sračkovitá klišé kalibru protipancéřového. To je ale nářez, že jo? (Mami, proč nám ukazujou tu paní?) Pokud pomineme samozřejmost, s jakou Jigsaw a spol. dokáží vždy budovat složitá zařízení, fungující přesně a nezastavitelně, a s jakou vždy ví i ty nejjemnější detaily o životech svých obětí, včetně natolik vymakaných psychologických profilů, aby odhadli každičký jejich krůček i v extrémně stresových, nepřehledných situacích, zůstávají důvody na tom samém bodě - Jigsaw je prostě magor, s touhou činit se bohem pokory, bolesti a vykoupení jiných. A má nudný, opatrně v průběhu pokračování odhalovaný, ryze schematický životopis. Flashbackovitá přehlídka mordů, dokreslující věci z dílů minulých a neustále něco/někoho/někomu vysvětlující, snažící se dát všemu jakousi pochybnou logiku, z něj opravdu charismatickou, nebo nedej bože zajímavou thrillerovou postavu neudělají. Jen spolehlivě rozmělňují tehdy čerstvou krev moderního thrilleru. Ono vůbec pro všechny další díly Saw platí pravidlo, že nejsou samostatně obstojnými produkty. Promlouvají formou updatu, něco jako "stáhněte si ke svému Saw nejnovější pack přídavných služeb, dostanete pár nových pastiček, uvidíte pár scének z dílů předchozích, přihodíme i pár screenshotů mrtvol a jako bonus vám dáme ruční pilku s Jigsawovým podpisem!!!" (Mami, proč teď říkají, že je to takhle, když ten pán minule říkal, že je to takhle?) Zpět ke čtyřce. Trošku předběhnu a rovnou vybalím její klady - netrvá dlouho a její zápletka je natolik překombinovaná, že nestihne výrazněji nudit. To je vše. Postavy jsou zajímavé asi jako smrk po ročním pobytu v lesích, což spočívá především v jejich bleskurychlém představení a instantní likvidaci (nepoznáš a zapomeneš). Ano, oběti strašlivě řvou a strašlivě umírají. Krev cáká na všechny strany, končetiny létají, kovové nástroje trhají, řezají, bodají a drtí ostošest. Fatálně bezvýznamné "hlavní" postavičky běhají a v lepším případě tápou, aby mohli diváka potěšit svými tuctovými domněnkami, v horším případě rovněž umírají. Bolestivou smrt tudíž mohu nazvat jediným magnetem série, jelikož u některých scén se pořád dají přivírat oči... technicky fungují, působí naturalisticky. Ve výsledné ultrakombinatorice smrti a utrpení se člověk naštěstí nevěnuje faktu, že celému zdejšímu univerzu chybí logika. Rozstřílí diváka další dávkou množin, rovnic a souvislostí a uhání k dalšímu dílu. Technická stránka je OK. Sice už jsme ty cool tmavé filtry, videoklipovitý střih, skákající kameru a všeobecné pošmourno viděli asi tisíckrát, ale nasnímáno je to řemeslně slušně. Pokud to shrnu, čtvrtý Saw je překombinovaný, brutální, pod povrchem (byť jen kousíček!) prázdný a tupý, hezky vypadající a zcela zbytečný. A očekávatelné kroky tvůrců beze zbytku přišly. Saw je průser. Nicméně, komu se líbila trojka, bude se mu asi líbit i čtyřka, stejně jako tomu, kdo čeká jen klipovitou přehlídku drastických mordů. () (méně) (více)