Režie:
Zack SnyderScénář:
David S. GoyerKamera:
Amir MokriHudba:
Hans ZimmerHrají:
Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe, Diane Lane, Kevin Costner, Michael Shannon, Dylan Sprayberry, Antje Traue, Harry Lennix, Christopher Meloni (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve vzdálené galaxii se nachází planeta Krypton, která se kvůli vyčerpání přírodních zdrojů ocitá na pokraji záhuby. Jor-El věří, že jedinou nadějí pro jeho lid je najít jinou vhodnou planetu k životu. Vysílá svého novorozeného syna Kal-Ela na planetu Zemi. Generál Zod se domnívá, že za zkázu planety je zodpovědná vláda, a rozhodne se převzít kontrolu. Poté zabije Jor-Ela a je i se spolupachateli uvězněn ve vesmírném žaláři. Zod přísahá, že Jor-Elova syna jednoho dne najde a pomstí se. Na Zemi se Kala ujmou manželé Kentovi, kteří mu dají jméno Clark. Už jako malý chlapec si Clark připadal jiný. Jeho zvláštní schopnosti ho děsily, nerozuměl jim a snažil se je před svým okolím skrývat. Když se od svých rodičů dozví, že pochází z jiné planety, jeho život mu konečně začne dávat smysl. Planeta Země mu poskytla domov, nyní je tedy na něm, aby Zemi a její obyvatele ochránil. Clark pozmění svůj vzhled a vydává se do Metropolisu, kde jako Clark Kent nastupuje do redakce Daily Planet a mění se v anonymního zachránce lidských životů. Jediný, kdo pozná Clarkovo tajemství, je jeho láska Lois. (TV Nova)
(více)Videa (21)
Recenze (2 384)
No, za sebe můžu říct, že jsem mile překvapen. Supermana jsem nikdy moc nemusel a Snyder mě dokázal totálně rozladit svým Sucker Punchem, který stál pěkně za houby. Ale jak to tak vidím, tak jak Snyder, tak Superman dostanou ještě šanci. Týpek v modrém trikotu s Skem, které vlastně ani není S celkem zaválel. Cavill byl pro mne zatím nejschůdnější a nejlepší volbou. Stejně jako podotkl Tom Hardy, souhlasím s tím, že Costner a Crowe, byly dobrými otci. První půlka filmu byla více psychologičtější, a druhá zase akčnější - typická rubačka. Celé to však bylo zabalené ve stylovém prostředí, a do toho hučela Zimmerova hudba. ()
Subjektivně: takhle otupělý jsem z kina odcházel naposledy po Sucker Punchi a to musím dodat, že Muž z oceli je výrazně lépe zrežírovaným filmem. Pokud si održím odstup od z mého pohledu čistě debilizující digitální smršti padajících mrakodrapů a vybuchujících molekul nicoty, pak musím vyzdvihnout následující: Goyerovu snahu propracovat kryptonskou linii i mytologii Supermana. Obrovský podíl na určité působivost filmu má Russell Crowe a Michael Shannon, jejichž postavy jsou rozhrané i rozepsané mnohem lépe než zbytek filmu (casting Shannona byl prozíravý). Podobné péče a propracovanosti se nedostalo postavě Clarka Kenta, kterou hraje Cavill se zádumčivostí modela, kterému ukradli všechny košile. Snaha posunout Supermana / Kenta do roviny jedné nerozlučné bytosti, uzavřeného a osamělého mimozemšťana se tříští na jeho výkonu i na tom, že na rozdíl od rebootu Batmana tu chybí vývoj postavy, nějaká patrná vnitřní přeměna / dilema. Muž z oceli a jeho flashbacky do dětství jsou čistě generické a co do obsahu / významu vlastně příliš nevybočují z donnerovské linie (jen postrádají nadsázku), Cavill se promračí rozbouřeným mořem a pajzly do nevyhnutelné situace, kdy jako Bůh překonává rychlost zvuku a s padouchy boří města. Duel se Zodem tvoří překvapivě velkou část filmu a pokud tuhle trikovou extravaganzu nekoupíte hned na začátku, doslova vás utluče lokomotivami a tunami železobetonu. Náznak nadhledu přichází pozdě a Supermanova vážnost je monotónně setrvalá, aniž by však působila jakkoli temně a problematicky. Jednoduše monolitický a produkčně dobře ošetřený blockbuster, se kterým jsem si užil jen minimum zábavy. ()
Na Supermana jsem nikdy nebyla, pláště, červený kalhotky a modrý trikot... no není to můj šálek čaje. Takže jsem do toho šla, nic nečekala, ani vlastně nic nedostala – jen pěknýho chlapa, co se chová jako spasitel. Efekty mě neomráčily, příběh také ne, ale svým způsobem se na to dalo koukat (poslouchat moc ne, někdy ty řeči zní lépe na papíře) a člověka sem tam nějaká ta scéna opravdu zaujala. Nevím proč, ale ze všeho nejvíc mě těšil Kevin Costner. Asi stárnu. Slabší 3*. ()
Supermanský mýtus optikou toho křesťanského, přičemž snahu o ozvláštňování hlavního hrdiny dalece přesahují ozvláštnění vedlejších postav - a naopak žel poněkud shazuje trikově opulentní dvojité finále. Více na Douglasových poznámkách. ()
"Toto nepustím do tlače. Mohli to byť halucinácie." Spoilery. Vymakaný úvod do DC univerza, ktorému veľmi veľa (ak nie najviac) pomáhajú nie ani tak triky a akčné scény, ale herci. Costner s Croweom sú vynikajúci mentori a spôsob, akým tvorcovia vrátili do hry Supermanovho biologického otca, je nečakaný a krásny. Vôbec, scenár obsahuje kopec originálnych, osviežujúcich riešení a nápadov (prebúdzanie superschopností v škole, Clark putujúci po svete a hľadajúci sám seba a predovšetkým charizmatický Costner presvedčujúci Supermana - ! -, aby nepomáhal ľuďom a radšej ich nechal zomierať, inak by sa prevalila jeho pravá totožnosť a to by navždy zmenilo jeho život). Vydarila sa i Supermanova pozemská mama, titulný zloduch v podaní charizmatického Shannona a poteší Fishburne ako šéfredaktor. Každý, kto bude čakať niečo na spôsob zábavného J.J. Jamesona zo Spider-Manov, bude kruto sklamaný, ale mne sa práveže páčilo, že to poňal civilne. Záporne hodnotím Amy Adams, ktorá sa do úlohy Lois Lane nehodí a je nesympatická, miestami slabšiu úroveň CGI (horiaci Clark na vybuchujúcej ropnej plošine) a veľkolepé finále, ktoré je ale paradoxne zrejme až príliš veľkolepé; všetkých tých efektov a bitiek proste na vás už po dvoch hodinách bude veľa a nie aby ste sledovali ďalších 20 minút toho istého, len EŠTE mohutnejšieho. Mnohí v dobe premiéry kritizovali práve záver, kedy pri akčnej scéne ľahne popolom množstvo výškových budov a teda v nich umrú stovky, možno tisíce ľudí. Tvorcom treba uznať, ako rafinovane sa k tomu v nasledujúcom diele Batman vs. Superman postavili: urobili z toho hlavnú zápletku. "Svet je priveľký, mama." - "Tak ho zmenši." 2Kino Považan NMnV 2013 ()
Galerie (259)
Zajímavosti (86)
- Muž z ocele za prvý otvárací víkend zarobil v domácich kinách 125,1 miliónov amerických dolárov. V zahraničných kinách sa tržby vyšplhali na 71,6 miliónov. Dokopy teda utŕžil 196,7 miliónov, čo ho v tom čase robilo historicky najúspešnejším filmom s premiérou v júni. Celkové celosvetové tržby nakoniec boli 668 miliónov. (HelenOfTroy)
- Henry Cavill je první neamerický herec, jenž se v roli Supermana objevil. (Caszidy)
- V posledním dějství hraje poměrně významnou roli vesmírná loď pavoukovitého tvaru. Jeden z producentů Jon Peters měl také být producentem nakonec nezrealizovaného filmu "Superman Lives", pro jehož finále trval na tom, aby se hrdina utkal s obřím robotickým pavoukem. Peters produkoval i propadák Wild Wild West (1999), kde také proběhla bitva s velkým pavoukovitým strojem. Na různých místech lze dohledat slavnou historku, kterou o Petersovi a jeho posedlostí obřími filmovými pavouky opakovaně vyprávěl scenárista a režisér Kevin Smith. (Eterninox)
Reklama