Režie:
Baz LuhrmannKamera:
Mandy WalkerHudba:
David HirschfelderHrají:
Hugh Jackman, Nicole Kidman, Brandon Walters, David Wenham, Bryan Brown, Bruce Spence, Jack Thompson, Bill Hunter, John Jarratt, Jacek Koman, Ben Mendelsohn (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Píše se rok 1939. Anglická lady Sarah Ahleyová odjíždí do Austrálie. Lord Ashley mezitím v buši shromažďuje stádo dobytka pro armádní účely. Téměř na celou oblast má však monopol dobytkář Leslie King Carney. Sarah odveze na farmu Faraway Downs Honák, kterého jí lord poslal. Na farmě Sarah zjistí, že jejího muže podle zde žijících bělochů proklál oštěpem domorodý šaman Král George... Sarah se seznamuje s malým míšencem Nullahem a jeho matkou Daisy, kterou správce farmy Neil Fletcher zneužívá. Šaman Král George, který je jeho dědečkem, ho naučil domorodému zaklínání a dorozumívání se zpěvem na dálku. Sarah Nullaha zachrání před policií, která bere rodinám míšence k asimilaci. Šaman cítí, že Sarah zemi, kterou Fletcher proklel, vyléčí... Když Sarah zjistí, že Fletcher pro Carneye kradl lordův neznačkovaný dobytek, propustí ho. Účetní King Flynn jí poradí, aby pokračovala v manželově plánu – nahnat dobytek do hlavního města Darwinu a narušit tak Carneyův monopol pro armádu. Sarah s lidmi z farmy a Honákem ženou stádo o patnácti stech kusech k Darwinu. Fletcher jim v tom chce zabránit a zažene dobytek k útesu. Splašené stádo udupe Kinga Flynna, který před smrtí Honákovi prozradí, že lorda Ashleye zabil Fletcher... Před útesem stádo zastaví zaklínáním Nullah. Dochází jim ale voda a King George je vede přes rozsáhlou pustinu. Po písečné bouři všechny zaklínáním znehybní. V Darwinu se právě šíří zpráva, že všichni v poušti zahynuli, když Sarah.s přáteli přižene stádo do města a jako první i do lodi. Sarah s Honákem slaví vítězství nad Carneyem... Sarah s Honákem zvelebují farmu, Nullah žije u nich. Carney se pokusí farmu koupit, ale neuspěje. Fletcher dostal výpověď. Jenže se nehodlá vzdát –úkladně zavraždí Carneye, vezme si za ženu jeho dceru a dobytkářská společnost přejde na něj. Vyhrožuje Sarah, že odvede i Nullaha, když mu svou farmu neprodá... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (921)
Teatrálne afektovaná cukríková obludnosť, ktorá sa každú polhodinu rozhoduje o čom vlastne je a spolieha na to, že ju pokope udrží vzťah ústrednej dvojice, v ktorom je suchšie než v celej austrálskej pustine. Dávno som v kine tak netrpel a nemôžem uveriť, že mi to spôsobil práve Baz Luhrmann, ktorého krásne, emotívne a dokonalo komplexné Moulin Rouge! milujem z celého srdca. Druhú hviezdičku dávam iba za poetiku linky s malým “karamelom” a s ním súvisiacu jedinú naozaj peknú scénu filmu (zastavenie dobytka nad priepasťou). Zaslúžené komerčné megafiasko. ()
Je to hrozný doják, ale nemůžu si pomoct, je to tak dobře natočené, že ty téměř tři hodiny utekly ani nevím jak. Největší klady jsou Nicole Kidman, Hugh Jackman, skvělý záporák David Wenham a velmi dobří domorodí herci, pochválit musím i nálet japonského letectva a naprosto úchvatnou scénu se stádem krav na útesu. ()
AUSTRÁLIE je film o příbězích, snech a dalekých končinách... a především o vyprávění. Baz Luhrman zakončil svou trilogii "červené opony" a započal "epickou trilogii", v jejímž prvním díle - AUSTRÁLII - nehledá svébytný jazyk (tanec, Shakespearovy verše, zpěv) k postmodernímu uchopení, nýbrž důsledně a okázale vzdává poctu filmům a žánrům (!) klasického Hollywoodu. Stylistické postupy let 40. a 70. se zde překvapivě netřou a nepůsobí rušivě, protože je "spojuje" zesílená kontinuita a vyprávění je uzpůsobeno optice mladého domorodého chlapce a s jehož několika zakončeními a žánrovými přechody budou mít problém ti, kteří potřebují za klasickým Hollywoodem krasosmutnit ve vzpomínkách jako Rose v TITANICU, ale už ne ti, kteří screwballově-westernově-melodramaticko-válečné příběhy chtějí prožít a dále o nich a jejich postavách vyprávět. Problematicky přijimají poslední půlhodinu lidé, kteří si neuvědomují, že pojednává o oslabení vyprávění, protože jednotlivé přípěhy a sny postav jsou spřetrhány a epická pastiš se zasazuje do historicky zlomového období, protože teď se vypráví především o Austrálii. Film roku a 165-minutový orgasmus, o kterém platí to stejné co o INDIANA JONESOVI A KRÁLOVSTVÍ KŘIŠŤÁLOVÉ LEBKY: nelze nemilovat film, který miluje jiné filmy a vyprávění. Jedná se totiž přesně o ten typ podívané, kvůli které jsem si zamiloval pohyblivé obrázky, které si zaslouží velké plátno a kvůli kterým chodím do kina. 10/10. ()
I když jsem opilá (kdo by se po tolika panácích divil...), během filmu mi před očima naskakovaly hvězdičky - to bude za tři, ne, tomu dám čtyři... Nakonec to dopadlo, tak jak to dopadlo, protože udržet mě vzhůru podnapitou přece jen bude znamenat, že ten film nebyl nudnej. Ano, C2H5OH způsobil, že některé scény jsem prožívala opravdu intenzivně - víc jsem se některým "absurditám" smála, více jsem byla "dojatá". Líbil se mi hlavně proto, že byl o všednosti. O té sladké, zaprášené všednosti, které se mi zalíbila. Nečekala jsem na konec filmu; dohromady se dali vcelku brzo :-) I'm glad. I přes délku jsem neměla pocit, že teď nutně musím jít spát, protože mě zajímalo, jaký bude konec. A ten mě nezklamal. 100% happy end to není, but I like it :-) sry, když trochu cucám nektárek, tak mám tendenci mluvit cizíma jazykama - a to se tady ještě držím. See ya. ()
Božské, fenomenální, úchvatné... a krásné. Austrálie není film, ale FILM, a to proto, že se vzdaluje lietatuře a divadlu a vypráví zásadně obrazem. Je to ryzí kinematografie, co nám tu Baz Luhrmann předvádí - médium definitivně osvobozené z přidružených umění, jejichž syntézou na počátku dvacátého století vzniklo. Austrálie by knižně vůbec nefungovala. Začtete-li se do scénáře, nespatříte ani zlomek z výsledného díla. A o tom to celé je. ____ Jak poznamenal Luhrmann v Reflexu, „Inteligentní divák ví, že s ním hraji hru“. Naznačuje tím, že celá Austrálie podobně jako avantgardní Speed Racer nebo sebereflexivní Indy 4 patří jak na filmovědní semináře, tak do multiplexů, protože film neuchopuje ani jako umění, ani jako zábavu, ale jako obojí; jako médium poddajné otázkám rigorózních analytiků (neoformalisticko-kognitivní náhled - co dělá divák s filmem) i přecitlivěle silnému pohnutí srdíčkářů (poststrukturalisticko-psychoanalytický náhled - co dělá film s divákem). Byl to ostatně Hitchcock, kdo světu ukázal, že lze točit komplexní a sofistikované filmy v rámci americké populární tradice. A že skončila Austrálie propadákem? Nezapomínejme, že většina se většinou mýlí: všechny velké pravdy - ve vědě, umění i náboženství - vždycky nejprve narážely na většinové mínění. ()
Galerie (89)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
![Austrálie - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/921/161921805_53e95c.jpg)
Zajímavosti (31)
- Režisér Baz Luhrmann usiloval o realizaci svého projektu sedm let. (ČSFD)
- S filmem byl určitý čas spojován i Heath Ledger, ale nakonec se rozhodl pro roli v Temném rytíři (2008). (Baffer)
- S rozpočtem 130 milionů amerických dolarů šlo o nejdražší australský film všech dob. Ale za první prodloužený víkend (pět dnů) promítání v USA pak utržil pouhých 20 milionů a nakonec se mu na tomto obvykle nejdůležitějším trhu podařilo nashromáždit jen 50 milionů. Celosvětové tržby pak byly 211 milionů (z toho 38 mil. v Austrálii). (Karlos80)
Reklama