Reklama

Reklama

V roce 1980 v Texasu vzrůstá kriminalita a obchod s drogami. Na jeden takový nepovedený obchod narazí Llewenyl Moss, který díky tomu přijde k pěknému balíku peněz. O tyto peníze má však zájem i někdo další... V Texasu se píše rok 1980 a Ed Tom Bell běduje nad zvyšující se kriminalitou ve svém revíru, kde stejně jako jeho otec dělá šerifa. Llewenyl Moss, který je na lovu, náhodou objeví místo, kde došlo k drogové předávce, která se však zvrtla. Moss najde několik mrtvých mužů a psů, ale také zraněného Mexičana, který prosí o vodu. Moss mu ji nedá a vypraví se dál od místa po krvavých stopách. Po chvíli narazí na dalšího mrtvého muže, který má u sebe kufřík plný peněz. Moss peníze vezme a vrátí se domů. Jeho svědomí mu ale nedá spát, a tak se vrátí na místo, aby dal zraněnému Mexičanovi napít. Ten nejenže je již mrtvý, ale na místo činu přijedou dva muži a začnou po něm střílet. Mossovi se podaří uprchnout a dostat se zpět domů, kde poručí své ženě, aby jela za svou matkou. Sám se pak vydá do motelu, kde ukryje kufřík ve ventilační šachtě svého pokoje. Na vypátrání peněz je najat zásadový zabiják Anton Chigurh, který neváhá zabít mladého zástupce šerifa, jen aby se dostal z cely. Při úprku zastaví muže v dodávce, kterého zastřelí, aby si mohl vzít jeho auto. Později se na místě činu setká se svými šéfy. Mossův vůz zde zůstal, díky čemuž Chigurh zjistí Mossovu identitu. Když přijede prohledat jeho dům, on už tam ale není. Moss přijíždí taxíkem do motelu a všimne si, že v jeho pokoji někdo byl. Pronajme si proto další pokoj, který je větrací šachtou propojen s jeho původním pokojem. Čeho si Moss nevšiml, je to, že mezi penězi je ukryto sledovací zařízení a díky němu se podaří Chigurhovi Mosse opět vypátrat. Po příjezdu do motelu Chigurh zjistí, že v Mossově pokoji se ukrývá skupina Mexičanů, kteří na Mosse čekají. Všechny je pozabíjí a Mossovi se mezitím podaří i s penězi uprchnout. Nejde mu do hlavy, jak ho mohl Chigurh vypátrat, a tak prohledá kufřík a objeví sledovací zařízení. Je ovšem pozdě, jelikož Chigurh ho opět našel. Strhne se přestřelka, při které jsou oba zraněni. Moss utíká přes hranice do Mexika. Po cestě zahodí kufr i s penězi do keře na břehu řeky Rio Grande a nechá se v Mexiku ošetřit. Mezitím je na získání peněz a také odstranění Chigurha, který za sebou nechává moc nápadnou spoušť, najat jiný zabiják, Carson Wells. Tomu se podaří Mosse vypátrat a nabídnout mu pomoc. Zjistí také, kde je kufřík plný peněz. Večer je ale ve svém hotelu zabit Chigurhem zrovna ve chvíli, kdy mu Moss volá. Telefon zvedne Chigurh a řekne Mossovi, že pokud mu přinese kufřík s penězi, nezabije jeho ženu, i když jeho zabije tak či tak. Moss jeho nabídku zamítne. Okamžitě volá své ženě Carle, které řekne, že se sejdou v motelu v El Pasu, kde jí chce předat peníze, skrýt ji do bezpečí a poté zabít Chigurha. Carla, která se zatím při schůzce s šerifem dozvěděla, že jejímu muži hrozí velké nebezpečí, šerifovi zavolá a řekne mu polohu Mosse. Zatímco telefonuje, její matka nevědomky prozradí Mossovu polohu skupině Mexičanů. Když Bell přijíždí do motelu, slyší výstřely a vidí ujíždět auto. Když přiběhne na místo činu, najde Mosse mrtvého v kaluži krve... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (1 606)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Trochu rozpačitý dojem mám z této jinak nadprůměrné a hlavně nadprůměrně drsné gangsterky. Černohumorný styl bratří Coenů jsem tam ale necítil, na Oscara za nejlepší film roku bych ho taky nevolil, hudby je minimum. Španěl Javier Bardem ovšem hraje svérázného zabijáka velmi stylově a nově. Tak nevím: Panna nebo orel? Trailer: http://www.csfd.cz/film/226762-tahle-zeme-neni-pro-stary/videa/ ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Geniální Coenovský thriller coby variace klasického westernu, drsných thrillerů 70. let a dramat s etickým rozměrem, příliš sofistikované a po formální stránce dokonalé dílo. Už ten příznačný začátek - postsynchron s monologem šerifa vzpomínajícího na staré dobré časy se statickými celky příznakové jižanské krajiny, které svou délkou nutí k zpozornění a akcentují vyřčené... Coenové rozehrávají svou typickou fabulační hru, tentokráte ale jakoby navážno, s hlubokým dopadem převážně podprahového sdělení - ty obrazy tichého, obyčejného zabíjení jakoby měly vyvolávat aluze na Takové normální zabijáky, Javier Bardem však dává svému přirozenému zabíjení ještě nový rozměr - rozměr zásadovosti, zvrhlého etického kontextu a jakési obskurní čestnosti (je to jeden z nejlépe zahraných psychopatů, které jsem kdy viděl...), nese v sobě navíc ještě rozměr osudovosti; Josh Brolin zase v roli vietnamského veterána a zapomenutého svářeče dává vzpomenout na hrdiny westernů, vizuálně však jakoby tento cowboy vypadl z thrillerů 70. let, jejichž drsná atmosféra se prolíná celým filmem. Opačným nosným prvkem je stárnoucí šerif Tommyho Lee Jonese, který není sto vyrovnat se s uspěchanou a stále se zdrsňující dobou a nostalgicky se uchyluje k mýtu o starých dobrých časech (který je ovšem pouze chimérou, jak zazní přímo ve filmu). Typická generační propast, o čemž by mohli své povědět všichni stárnoucí učitelé a obecně staří lidé, kteří již světu a době svých vnuků nerozumějí... V tomhle zmítání je trocha existenciálna, trocha predestinace a zacházení s náhodou, Coenové hodně zvláštně pracují s příběhovou linií, záměrně narušují kontinuální strukturu vyprávění a nechávají diváka jednak na pochybách, proč co která postava udělala (motivační provázání je mnohdy hodně nezřetelné) a někdy záměrně uhnou linii příběhu zcela nečekaným směrem (bouračka, události v motelu v El Pasu...), je to taková hra s divákem (pro bratry Coeny hodně typická). Jejich film je plný toho nejbrutálnějšího násilí, ale vyznění je vlastně zcela opačné - latentně přítomný vypravěč ústy dosluhujících mužů zákona odsuzuje zvrhlou dobu (i když je otázkou, zda dříve nebyla ještě zvrhlejší...). V dnešním filmovém světě je až neskutečné, že se tvůrci ve svém vyprávění obejdou takřka úplně bez filmové hudby... To nejlépe svědčí o síle a přesvědčivosti snímku... Snímku o současné Americe, která se neliší příliš od té pionýrské...Poklona tomu mýtickému světu a jeho mužské podstatě...která je ovšem až příliš často vykoupena krví... ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

NCfOM rozhodně není obyčejný naháněcí thriller, dějové vyprávění je zde spíše v pozadí a do popředí se dostávají jednotlivé, přemýšlivé scény, na které se navíc nenahlíží vždy stejně (přefokalizování na hledisko jiné postavy). Díky tomu ani nelze pořádně určit postavu hlavní, Coenovci nejspíš chtěli, aby jejich film vypovídal více o samotném prostředí, tedy o zemi, která není pro starý, než o jedné konkrétní osobě, což se ovšem ne zcela povedlo, protože divák je stále fixovaný na jednoho člověka, z kterého je pak akorát nucen rozpačitě "přejít" na jiného. NCfOM si ve své podvratnosti taktéž hodně pohrává s diváckými předpoklady a očekáváním a odvážně se vyhýbá zajetým kolejím. Aby takový film mohl fungovat, musel by šlapat pod taktovkou opravdu bezchybné režie, což se zde krásně povedlo. Tak trochu poloakční scény jsou prostě úchvatné, detailní a realistické, kdy např. Javier Bardem (mimochodem perfektně hrající) si nejdřív zkontroluje tloušťku zdi a teprve potom stříli skrz a mnohé další... Absence hudby taktéž jen podrhává zvláštnost celého snímku. 9/10 ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Mé rozhodování kolik filmu udělím hvězd ještě není u konce. V tuhle chvíli ještě fakt váhám zda 3* nebo 4*, jenže mám pocit, že ke konečnému rozhodnutí bych nedošel nikdy a tak si to pokusím vypsat, celý to přečíst a na závěr ohodnotit. Tomu se říká super on-line hodnocení a nebo taky pěkná debilita, nevím. Takže atmosféra filmu mě fakt dostala. To se hned tak nevidí, abych si připadal jak v nějakým přímým přenose. Hlavní mišuge, byl výživnej a zavřený dveře zdolával s noblesou anglického gentlamana. Jeho vztah k ostatním lidem byl hodně podobný vztahu slušných občanů ČR ke svým politikům. Líbila se mi jeho klidná povaha. V klidu někam přišel, všechno to pozabíjel a pak zase v klidu odešel. To ten druhej co ho kliďas náhaněl měl nervy úplně v prdeli, jak kdyby měl přijít o panictví nebo co. V každém případě postavy i herecké výkony jsou na pochvalu a jednotlivé scény jsem papal s ohromnou chutí. Bohužel místy zcela nelogické chování hlavních hrdinů dokázalo poměrně slušně degenerovat děj do prázdna. Vypsaní plusů a minusů tohoto filmu nakonec z nerozhodnýho enšpíglíčka udělalo rozhodnýho enšpígla, který vynáší na veřejnost 4 hvězdičky. Ten film si je zaslouží už jen za to, že ho mám stále v hlavě a pořád musím nad něčím z něj přemýšlet. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Prvně jsem to viděla hned v době vzniku, ale tehdy mi film nějak vůbec nesedl. Určitě jsem se potřebovala filmově vzdělat a nakoukat spoustu dalších filmů, abych ho vůbec dokázala ocenit. Dneska můžu říct, navzdory tomu, že se mi pořád nelíbí postava Antona Chigurga a odmítám jí přiznat jakýkoliv status bytí cool, že jsem v pomalém tempu a vypracovaném bludišti našla velké zalíbení a že se taky pravděpodobně jedná o můj nejoblíbenější výkon Joshe Brolina. Velké plus pro bráchy, že látce ponechali její vlastní tvář a že se ji nesnažili nalámat do svého "osvědčeného" vzorce. Hollywood s precizní kostrou vyprázdněné narace, se špetkou humoru a ždibíčkem magického realismu a jaká je to nádhera. P. S.: Stejně mě vždycky překvapí, když na to někde náhodně čas od času narazím, že otec Woodyho Harrelsona byl nájemný zabiják a že dokonce existuje konspirační teorie, že byl jedním ze tří lidí zodpovědných za atentát na Kennedyho. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (60)

  • Joel a Ethan Coenové ve svých filmech často odkazují na filmy Stanleyho Kubricka. V tomto filmu je jedna z významných postav zabita v pokoji č. 114, což je číslo, které se často objevovalo v Kubrickových filmech. (POMO)
  • Kvůli nižšímu rozpočtu měl být celý film natočen v Las Vegas v Novém Mexiku. Tommy Lee Jones (Ed Tom Bell) ale Joela a Ethana Coena přemluvil, aby některé scény natočili v Západním Texasu. (POMO)
  • Joel a Ethan Coenové nejdříve nechtěli Joshe Brolina ani pro kamerové zkoušky. Brolin ale o roli stál a tak poprosil kamaráda Roberta Rodrigueze, se kterým zrovna natáčel Planetu Teror (2007), aby mu půjčil kameru pro natočení castingového videa. To nakonec natočil sám Robert Rodriguez spolu s Quentinem Tarantinem o pauze na oběd. Když bratři Coenové nahrávku viděli, jejich první reakce byla, že se jim líbilo, jak je video nasvícené. (POMO)

Související novinky

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

13.06.2023

Uznávaný spisovatel, scenárista a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu Cormac McCarthy zemřel ve věku 89 let. Smutnou zprávu potvrdil jeho syn John McCarthy. Slavný autor měl na svědomí tak zásadní… (více)

Rambo bude párat Mexičany

Rambo bude párat Mexičany

24.06.2014

Vietnamský veterán John Rambo ještě nevytrhnul svůj poslední ohryzek. Od filmového debutu akční legendy uplynulo 32 let a opět se před námi začíná rýsovat její páté dobrodružství. Na relativně… (více)

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

02.06.2014

Denis Villeneuve se v poslední době blýskl dramatem Zmizení a mysteriózní hříčkou Nepřítel, jeho další film tedy nebudí zrovna malá očekávání. Na co se máme začít těšit? Kanadský režisér se rozhodl… (více)

Reklama

Reklama