Reklama

Reklama

V roce 1980 v Texasu vzrůstá kriminalita a obchod s drogami. Na jeden takový nepovedený obchod narazí Llewenyl Moss, který díky tomu přijde k pěknému balíku peněz. O tyto peníze má však zájem i někdo další... V Texasu se píše rok 1980 a Ed Tom Bell běduje nad zvyšující se kriminalitou ve svém revíru, kde stejně jako jeho otec dělá šerifa. Llewenyl Moss, který je na lovu, náhodou objeví místo, kde došlo k drogové předávce, která se však zvrtla. Moss najde několik mrtvých mužů a psů, ale také zraněného Mexičana, který prosí o vodu. Moss mu ji nedá a vypraví se dál od místa po krvavých stopách. Po chvíli narazí na dalšího mrtvého muže, který má u sebe kufřík plný peněz. Moss peníze vezme a vrátí se domů. Jeho svědomí mu ale nedá spát, a tak se vrátí na místo, aby dal zraněnému Mexičanovi napít. Ten nejenže je již mrtvý, ale na místo činu přijedou dva muži a začnou po něm střílet. Mossovi se podaří uprchnout a dostat se zpět domů, kde poručí své ženě, aby jela za svou matkou. Sám se pak vydá do motelu, kde ukryje kufřík ve ventilační šachtě svého pokoje. Na vypátrání peněz je najat zásadový zabiják Anton Chigurh, který neváhá zabít mladého zástupce šerifa, jen aby se dostal z cely. Při úprku zastaví muže v dodávce, kterého zastřelí, aby si mohl vzít jeho auto. Později se na místě činu setká se svými šéfy. Mossův vůz zde zůstal, díky čemuž Chigurh zjistí Mossovu identitu. Když přijede prohledat jeho dům, on už tam ale není. Moss přijíždí taxíkem do motelu a všimne si, že v jeho pokoji někdo byl. Pronajme si proto další pokoj, který je větrací šachtou propojen s jeho původním pokojem. Čeho si Moss nevšiml, je to, že mezi penězi je ukryto sledovací zařízení a díky němu se podaří Chigurhovi Mosse opět vypátrat. Po příjezdu do motelu Chigurh zjistí, že v Mossově pokoji se ukrývá skupina Mexičanů, kteří na Mosse čekají. Všechny je pozabíjí a Mossovi se mezitím podaří i s penězi uprchnout. Nejde mu do hlavy, jak ho mohl Chigurh vypátrat, a tak prohledá kufřík a objeví sledovací zařízení. Je ovšem pozdě, jelikož Chigurh ho opět našel. Strhne se přestřelka, při které jsou oba zraněni. Moss utíká přes hranice do Mexika. Po cestě zahodí kufr i s penězi do keře na břehu řeky Rio Grande a nechá se v Mexiku ošetřit. Mezitím je na získání peněz a také odstranění Chigurha, který za sebou nechává moc nápadnou spoušť, najat jiný zabiják, Carson Wells. Tomu se podaří Mosse vypátrat a nabídnout mu pomoc. Zjistí také, kde je kufřík plný peněz. Večer je ale ve svém hotelu zabit Chigurhem zrovna ve chvíli, kdy mu Moss volá. Telefon zvedne Chigurh a řekne Mossovi, že pokud mu přinese kufřík s penězi, nezabije jeho ženu, i když jeho zabije tak či tak. Moss jeho nabídku zamítne. Okamžitě volá své ženě Carle, které řekne, že se sejdou v motelu v El Pasu, kde jí chce předat peníze, skrýt ji do bezpečí a poté zabít Chigurha. Carla, která se zatím při schůzce s šerifem dozvěděla, že jejímu muži hrozí velké nebezpečí, šerifovi zavolá a řekne mu polohu Mosse. Zatímco telefonuje, její matka nevědomky prozradí Mossovu polohu skupině Mexičanů. Když Bell přijíždí do motelu, slyší výstřely a vidí ujíždět auto. Když přiběhne na místo činu, najde Mosse mrtvého v kaluži krve... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (1 606)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ je existenciální meta-žánrová podívaná vypovídající něco o predestinaci a náhodě a zároveň neakademická podívaná, která nejvíce uspokojí ty, kteří si rádi u filmu kreslí schémata a dělají poznámky._____ NCfOM (TZNpS) protíná dlouhé sekvence bez dialogů střelbou a tu zase oddalují dlouhé dialogy, hudby si všimnete leda tak až při závěrečných titulcích a dominantní jsou zde zvukové efekty. V tomhle mistrovském díle nejde vůbec o vyprávění a potěchu z něj, protože se zde pracuje s "vyprázdněnou narací" společně s tou "parametrickou" (která stejně slouži další podvratnosti), ale o rytmizování scén pomocí zvuku a promyšlených kompozic záběrů (Roger Deakins je na Oscara)._____ Tahle záměrně rozklížená westernovka je až úzkostně nedivácká: k westernu se přistupuje tak, že se nečeká mezi jednotlivými přestřelkami a akce je rázná a vyrazí dech, zápletka inspirovaná zjevně Hodným, zlým a ošklivým nenechá hlavní postavy se setkat (leda náhodou) a... "vyprávění" se soustřeďuje vždy na ty postavy, které diváka zajímají nejméně. (Nedělal jsem si natolik detailní poznámky, ale v nejnapínavějšich chvílích film přefokalizovává na postavu Tommyho Lee Jonese anebo Woodyho Harrelsona.)_____ Postavy mají ryze metonymický význam, Bardem s omezeně uživanými mimickými svaly a výrazem v obličeji může být jak Osud, tak i Smrt. Podstatné je, že tentokráte není vyprávění komplikováno a postavy nejsou troubové či přechytralí grázlové, ale dvě až enigmatické, vychytralé figury. Což je u Coenů novum. Tommy Lee Jones pak pro mě představuje typicky coenovský deziluzivní charakter, který může pouze na staré časy melancholiky vzpomínat. A ze zacházení s McGuffinem (2 miliony dolarů) by měl Hitchcock radost. _____ Famózní, geniální, dechberoucí, dokonalé. Zapomněl jsem snad na něco? Jo. Fargovec, nebo Dudeovec? Countreyovec. :-) ()

H34D 

všechny recenze uživatele

NCfOM rozhodně není obyčejný naháněcí thriller, dějové vyprávění je zde spíše v pozadí a do popředí se dostávají jednotlivé, přemýšlivé scény, na které se navíc nenahlíží vždy stejně (přefokalizování na hledisko jiné postavy). Díky tomu ani nelze pořádně určit postavu hlavní, Coenovci nejspíš chtěli, aby jejich film vypovídal více o samotném prostředí, tedy o zemi, která není pro starý, než o jedné konkrétní osobě, což se ovšem ne zcela povedlo, protože divák je stále fixovaný na jednoho člověka, z kterého je pak akorát nucen rozpačitě "přejít" na jiného. NCfOM si ve své podvratnosti taktéž hodně pohrává s diváckými předpoklady a očekáváním a odvážně se vyhýbá zajetým kolejím. Aby takový film mohl fungovat, musel by šlapat pod taktovkou opravdu bezchybné režie, což se zde krásně povedlo. Tak trochu poloakční scény jsou prostě úchvatné, detailní a realistické, kdy např. Javier Bardem (mimochodem perfektně hrající) si nejdřív zkontroluje tloušťku zdi a teprve potom stříli skrz a mnohé další... Absence hudby taktéž jen podrhává zvláštnost celého snímku. 9/10 ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Měl jsem sen a byl v něm můj otec. A je to divný – já jsem teď o 20 let starší, než on kdy byl, takže vlastně je on ten mladší." A já mám zase deset rad pro Llewelyna Mosse: 1. Neber si domů neznámej kufřík plnej prachů, 2. Pokud si ten kufřík vezmeš, tak se nevracej na místo nálezu, 3. Pokud se na místo vrátíš, tak jsi idiot, 4. Pokud o tobě původní majitel peněz ví, tak mu je vrať, 5. Pokud přesto zdrhneš, tak jsi podruhý idiot, 6. Pokud z kufru nevyndáš vysílač, tak jsi potřetí idiot, 7. Pokud za dveřmi stojí osoba s pípajícím přijímačem, tak bez váhání střílej, 8. Pokud nevystřelíš, tak jsi počtrtý idiot, 9. Pokud můžeš zachránit rodinu, tak to udělej, 10. Pokud osobně potkáš zabijáka jménem Chigurh, tak si ustřel svoji pitomou hlavu. Ale jinak k tomu moc výhrad nemám. ()

movie 

všechny recenze uživatele

I NO COUNTRY FOR OLD MEN jsem si mohl vychutnat až se značným odstupem, ale myslím že čekání se vyplatilo. Coenovci naservírovali řízný snímek, blížící se spíš jejich počátcím, pomalý, realistický, s tuhou atmosférou, která se umí zakousnout. Výborní herci, obzvlášť Bardem a Brolin, o kterého Coenové neměli v počátcích nejmenší zájem, ale díkybohu za něj. Doporučuju i některé z knih Cormaca McCarthyho, chystaná adaptace THE ROAD bude doufám neméně vydařená. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Nedám na novinářské oslavné tamtamy. Film silný v detailech, ale nevýrazný v celku. Zamáčkněme slzu při vzpomínce na geniální ´Fargo´, Coenovci začínají být v posledních čtyřech letech poněkud vyčpělí. Chybí mi zde pointa (polopatisticky vyřčené moralitky film duchaplným nedělají), chybí mi největší zbraň Coenů a tím byl vždycky silný příběh, chybí mi jejich typický smysl pro absurdno a nadsázku, chybí mi toho zde vlastně docela dost. Bardemův zabiják, tedy postava, se kterou celý film stojí a padá, není tak nosnou a tak zajímavou, abych už nyní, jako to s gustem dělají zámořští publicisti, stavěl tento v podstatě velmi jednoduše stavěný snímek po bok slavných filmových klasik. Od "nezapomenutelného" filmu čekám přeci jenom něco více, než jen banální naháněčku a one-man-show jednoho chorého násilnického mozku. Sorry, guys :o) Převážně extatické nadšení nad tímto dílkem spíše připisuju zaslouženému renomé, které si talentovaní bratři za svojí kariéru vydobyli. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (60)

  • Anton Chigurh (Javier Bardem) používa poloautomatickú brokovnicu Remington 11-87. Príbeh sa však odohráva v roku 1980 a táto zbraň sa vyrába až od roku 1987. V jednej scéne použije tiež pištoľ značky Glock. Aj tie sa však začali vyrábať až v roku 1982. A ďalšou zbraňou, ktorú používa, je Intratec TEC-9. Aj táto zbraň nemá vo filme čo robiť, nakoľko sa začala vyrábať v roku 1985. Llewelyn (Josh Brolin) zase na mieste prestrelky zdvihne samopal Heckler & Koch SP89 z roku 1989 a díler v moteli má Cobray M11/9 z roku 1983. (ČSFD)
  • Autor literární předlohy Cormac McCarthy příběh původně napsal jako filmový scénář. Poté jej ukázal několika lidem, kteří mu doslova řekli: "Tohle nikdy nebude fungovat." (Devadesát Dva)

Související novinky

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

13.06.2023

Uznávaný spisovatel, scenárista a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu Cormac McCarthy zemřel ve věku 89 let. Smutnou zprávu potvrdil jeho syn John McCarthy. Slavný autor měl na svědomí tak zásadní… (více)

Rambo bude párat Mexičany

Rambo bude párat Mexičany

24.06.2014

Vietnamský veterán John Rambo ještě nevytrhnul svůj poslední ohryzek. Od filmového debutu akční legendy uplynulo 32 let a opět se před námi začíná rýsovat její páté dobrodružství. Na relativně… (více)

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

02.06.2014

Denis Villeneuve se v poslední době blýskl dramatem Zmizení a mysteriózní hříčkou Nepřítel, jeho další film tedy nebudí zrovna malá očekávání. Na co se máme začít těšit? Kanadský režisér se rozhodl… (více)

Reklama

Reklama