Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Rohn SchmidtHudba:
Mark IshamHrají:
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Frances Sternhagen, Nathan Gamble, Alexa Davalos (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Režisér a scénárista Frank Darabont, známý především filmovým zpracováním románů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle divákům nyní představí další zpracování povídky Mistra hororů. Výtvarník David Drayton (Thomas Jane) se společně se svým synem Billym (Nathan Gamble) a nepříjemným sousedem Nortonem (Andre Braugher) ráno po neobvykle silné bouři vydávají do nedalekého městečka nakoupit zásoby. Krátce po jejich příjezdu supermarket obklopí hustá a tajuplná mlha, která, jak se zdá, v sobě ukrývá cosi vražedného a děsivého… Ještě větší zlo se ale ukrývá v duších obyčejných lidí, kteří jsou postaveni tváří v tvář zoufalé situaci. Hrůza se pozvolna ale jistě prodírá na povrch... (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 903)
Jasné, negri a kresťania sú Zlo a zaslúžia si guľku do hlavy. :-) Nie, samozrejme nepodozrievam Darabonta z takých povrchných ideí, ale je pravda, že tú "kresťanskú" dejovú líniu vyhrotil možno až príliš. Ale tak akosi to zapadá do celkovej koncepcie, ktorá bizarne kombinuje béčkový "horor s príšerami" a husté psychologické dusno. V rámci žánru Hmla zdatne odvráva Vojne svetov či Znameniam. Má slabšie efekty, ale aj tie patria k podivnej atmosfére pripomínajúcej klasiku sci-fi z 50. rokov, napätie nahrádza bravúrnou gradáciou až k mrazivému záveru a rozhodne sa dokáže pohrať s vykreslením ľudských reakcií v hraničnej situácii. Rozhodne jeden z najzaujímavejších hororov posledných rokov, aj keď som vlastne celý čas nevedel, či sa mi to páči alebo nie. Celkový dojem však bol výrazne pozitívny... ()
Dost slušné scifko s příjemně temnou atmosférou a mlhou, co by se dala krájet, které dobře oživuje náboženská fanatička a hlavně skvostné příšerky (hlavně ty velké jsou povedené). Trochu mi vadila černobílost postav a jejich občas nesmyslné jednání. Už mám plné zuby figurek, na které se chystá nějaká příšera a oni místo aby utíkali jako o život, o který jim samozřejmě v tu chvíli jde, jen stojí a pěkně čekají. Ale jinak chválím, i herci, ač vypadali na začátku nezajímavě, hráli dost slušně. ()
VĚC 21. století (rozpad lidské psychiky a pocit vyprázdněnosti, úsporné užití minimalistické hudby ad. - viz intertextová vsuvka prostřednictvím obrazu na začátku). Fascinující, neuvěřitelně klaustrofóbní sonda lidské psychiky a zmanipulovatelnosti, stojící na přesvědčivých hereckých výkonech a neokoukaných tvářích, úderné fabuli a Darabontově schopnosti dávkovat napětí a rytmizovat vyprávění. To, že Darabont umí horrory, vím od jeho atmosferického televizního počinu POHŘBEN ZAŽIVA, že zvládá Kinga jako nikdy jiný, vím od VYKOUPENÍ Z VĚZNICE SHASWHANK - a potvrdil jsem si to ZELENOU MÍLÍ. Nečekal jsem, ale že MIST (idiotský český název ignoruji) bude jeho nejlepším počinem. ()
Nesrovnával bych Darabontův film s laciným bu-bu-bu hororem, nebo, nedej bože, poměřoval ho optikou 50´s monster-béček. Myslím, že ´The Mist´ funguje stejně dobře jako drsný horor, i jako jakési psychologické drama, kde se v úzkém okruhu lidí střetává racionální jednání vs. fanatismus. Každopádně ani ta poněkud směšná chapadla v úvodu mi nezkazila celkový hodně dobrý dojem z filmu. Děsivé, chvílemi slušně napínavé a s velmi údernou pointou na konci. A Thomas Jane konečně uvěřitelně zahrál (Punisher budiž odpuštěn).___Zajímalo by mě, co asi na postavu náboženské fanatičky paní Carmody říkali představitelé (pokud to viděli) stále více sílícího kreacionistického hnutí ve Spoj.státech, kde se jejich pavědecká nauka dostává už do školních osnov a jejíž věrozvěsti používají navlas stejnou rétoriku, jako tato vyšinutá dáma. Pokud jim tímto Darabont chtěl symbolicky vlepit jednu velkou facku, tak neváhám s maximálním hodnocením :o) Láká mě porovnat to s Kingovou novelou. ()
Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet leží jeden supermarket a v něm... Darabont a Kingova látka počtvrté (pokud budeme počítat i Ženu v pokoji). Zůstává mi záhadou, proč se Darabont po šestileté odmlce vrací na plátna s adaptací zrovna téhle mírně nadstandardní Kingovy novely. Argumenty předkládající odpovědi typu "uzavřená nesourodá skupina v extrémních podmínkách jako nastavené zrcadlo společnosti" či "v nejlepším duchu klasických sci-fi béček z počátku let padesátých" prostě neobstojí. Tím se Stephen King zabývá často a většinou lépe. Tato adaptace je dobrým filmem s výjimečně působivým koncem (ač raději mám ten z předlohy). Jenže mezitím jsou dobře dvě hodiny, kterým by výrazné pokrácení šlo jen k duhu. Ono totiž to co funguje v rámci psaného textu vyprávěného v první osobě nemusí nutně fungovat jako filmový odosobněný záznam událostí. Snad nic se tu nevyjadřuje obrazem, ale kecáním. Odstraňte vizuál a máte plnohodnotnou rozhlasovou hru. A to u filmu nikdy není dobře. Výjimkou je závěrečná půlhodina a hned jde o nejlepší pasáž Mlhy. Náhoda? Bohužel to vypadá, že se z vypravěčského génia Darabonta za ta léta od posledního "velkého" počinu stal rutinér. A aby to nebylo málo, tak sympatický nápad s pseudodokumentární kamerou (resp. celou atmosférou) zde těžce nezafungoval a spolehlivě zašlapává do země jakékoli náznaky atmosféry. Naopak zvuk i design monster jsou velké klady (CGI zpracování těch v mlze sice trochu pokulhává, ale v tom problém není). Prokletí adaptací dle Kingových horrorových předloh tedy trvá i nadále, jakkoli tohle je ve výsledku solidní film, ne že ne. ()
Galerie (82)
Photo © Darkwoods Productions
![Mlha - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/843/159843996_8034e6.png)
Zajímavosti (31)
- William Sadler (Jim) se v adaptaci tohoto románu neobjevuje poprvé. V audioverzi z roku 1986 namluvil hlavní postavu Davida (zde Thomas Jane). (DaViD´82)
- Rozpočet byl pouhých 18 milionů dolarů, celosvětové tržby pak dosáhly 55 milionů. (Rodriguez)
- Herečka Frances Sternhagen (Irene Reppler) hrá už v druhej adaptácií Kingovho románu, prvá bola Misery nechce zomrieť (1990). (MCPython)
Reklama