Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn, Larry Brandenburg (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mladý bankéř Andy Dufresne (Tim Robbins) je v roce 1947 odsouzen za vraždu své ženy a jejího milence. Přesto, že tento čin popírá, čeká na něj dvojnásobný doživotní trest v obávané věznici Shawshank. Andy se snaží přizpůsobit vězeňskému životu a po krušných začátcích se sblíží s Redem (Morgan Freeman), jenž si tu odpykává svůj doživotní trest už dvacet let. Sílu, jak přežít zdejší peklo, Andy nachází v tajném snu a skryté naději na svobodu... (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (3 255)
„Predstavujem si, že priletí Jake a povie ahoj.“ Panebože, ten film má snáď 38 kultových scén, ktoré viem naspamäť. A tá silná kamera! A nenápadná, ale o to podprahovejšia hudba! K tomu silné herecké výkony Morgana Freemana (v novele ryšavý beloch, ehm) a tvárneho Tima Robbinsa (ten je pre zmenu v literárnej predlohe opísaný ako "malej", čo nič nemôže byť vzdialenejšie od tohto dvojmetrového herca), ale v podstate všetci sú geniálni (Bellows, Brown, Gunton, Sandler, Whitmore). Príbeh sa naoko tvári bezútešne. Sprevádza nás ním všetko vediaci rozprávač a to naprieč celými desaťročiami (skvelé masky mimochodom). Film má nečakanú, fantastickú záverečnú 20-minútovku, ktorá funguje tak bravúrne i vďaka tomu, že čosi také po dvojhodinovej náloži skepse a depresie fakt nečakaáte a zrazu vám búcha srdce a máte slzy v očiach. Na Oscaroch proti silnému konkurentovi Forrestovi Gumpovi nemal šancu a ani v kinách komerčne nezaujal (Freeman to v rozhovore pre českú Cinemu svojho času dosť čudne odôvodnil vypustením Rity Hayworth z názvu... hmmm, no neviem). Diváci si ho však následne začali navzájom húfne a nadšene odporúčať a snímka sa vďaka videu a televíziám stala jedným z najoceňovanejších filmov (nielen) americkej kinematografie (nielen) 90. rokov. Darabont neskôr nakrútil aj ďalšie kingovky (Zelená míľa, Hmla). Plagáty, práčovňa, Biblia, kilometrové potrubie, autobus, lúka so stromom, dechtovanie strechy fabriky na výrobu dopravných značiek a zaujímavý názor, že chlap chlapovi na topánky nikdy nepozerá (čo Andymu rozhodne hralo do karát). Videl som to už asi miliónkrát a ešte to miliónkrát uvidím. Vždy ma veľmi bavia rôzne veľmi zvláštne a čudné pohľady a mimika Tima Robbinsa v "istých" scénach, čo dostane zmysel a logiku až po odhalení záverečnej pointy (napr. keď mu vezmú Bibliu alebo venujú zvýšenú pozornosť plagátu). Sranda je, že jedna z postáv finálny twist omylom odhalí v prvej polhodine (!). Kingova novela je výborná, ale film je ešte oveľa lepší, najmä z dôvodu, že lepšie rozvádza v novele pravdupovediac z rýchlika brané záležitosti (sestričky), viac (a dobre) tlačí na pílu čo sa týkla dramatických momentov (v novele Tommy, Hadley a Norton dopadli neporovnateľne lepšie) a ponúka oveľa vyšší stupeň satisfakcie vo finále. ()
Pri "odkrytí kariet" som onemel a až do záverečných titulkov ostal v neopísateľnej zimomriavkovej extáze. Nevedel som či mám plakať, vyskočiť od radosti alebo iba potichu sedieť a vychutnať si, čo mi bolo práve sprostredkované. Po návrate z kina som zhasol, pustil soundtrack Thomasa Newmana, lahol si a snažil sa udržať si tú extázu čo najdlhšie. The Shawshank Redemption je film, ktorý vám v pomalom tempe, za múrmi väzenia, vo svete s vlastnými pravidlami, predstaví dve hlavné a zopár vedľajších postáv, a následne vám vysvetlí, čo im ich stretnutie na tomto mieste bolesti a beznádeje prinieslo. Film o "nádeji, ktorá nám dáva krídla", film s najprekvapivejším, najsilnejším a najkrajším záverom ever. ()
Úžasný film, u kterého po každém zhlédnutí prožívám a užívám, jako bych Shawshank viděl poprvé. Film plný emocí, nadějí, skvělých herců, …, no prostě a jednoduše Frank Darabond dokázal natočit bezchybný a ve všech ohledech dokonalý film, který snad nikoho nenechá chladného. "Get busy living or get busy dying..." ()
Po čtyřiceti letech bloudění na pouštním, vězničním buzerplace bankéř vyvede do zaslíbené země Mexika Žida, teda Ira Freemana, čímž z něj udělá freemana. Doufám, že to nemusím interpretovat politicky... Pokud mě k tomu nikdo nebude nutit, tak se raději budu tvářit, že jsem se koukal na pohádku o vytrvalosti, naději, drobnostech, co pomáhají přežít další den a božích mlýnech, co melou pomalu, ale když se jim pomůže, tak jistě. +++++ V pohádkách se zlo dává poznat ihned a zlem zůstává, dobro se někdy musí hledat, ale nakonec se najde. Občas přitom trpí, občas zlu nezabrání působit utrpení, ale nakonec, za doprovodu melancholického, někdy až tesklivého klavíru, vítězí. Jeho prohry i finální výhra se umí strefit do diváka, až zaslzí. Pomáhá v tom i životní moudrostí nasáklý vypravěč s hlasem Freemana. Škoda, že chvílemi ujiždí ve svých promluvách k mudrování, jež jakoby se inspirovalo motivačními příručkami a new age guruy. Shawshank je dojákem, jemuž hrozí pád ke kýči, ale precizně odvyprávěným, sice s ploššími záporáky, ale slušně navrženým hlavním hrdinou, navíc s ucházející fabulí. Darabont (nebo King?) si v některých případech příliš lacině hraje s umísťováním (hádám zpětným, tj. po vymyšlení příběhu) náznaků, např. Monte Christem, nebo "rekontextualizací" (Brooks was here / Red was here). Takhle se vodí divák v dětství. Škoda, v rámci dojáků na mě Shawshank zabral nadprůměrně. A mohl i lépe. ()
Výborné zpracování výborného románu aneb úspěšná spolupráce kinga Kinga a režiséra Darabonta. Jeden z mála případů, kdy nemám chuť cokoliv dodávat, jenom vám doporučit, abyste se na to podívali A přečetli si to, lhostejno v jakém pořadí. Rita Hayworth And The Shawshank Redemption je zkrátka tutovka. Přes to všechno, nevezme mě to za srdce tak jako jiné filmy, a proto dávám 80%. ()
Galerie (91)
Photo © 1994 Columbia Pictures
![Vykoupení z věznice Shawshank - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/973/164973600_108815.jpg)
Zajímavosti (169)
- Svetová premiéra divadelnej adaptácie filmu sa konala v Dublinskom divadle Gaiety. Režírovaná bola Petrom Sheridanom a predstavenia sa konali v období 14. mája - 20. júna 2009. (Zdroj: ČSFD)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. září 1994 na Toronto IFF (Kanada). (Varan)
- Sidney Poitier odmietol úlohu Reda, pretože necítil, že by hranie odsúdeného bolo dobrým príkladom. (WalterIK7)
Reklama