Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

BarryLyndon 

všechny recenze uživatele

Při své premiéře se mi to moc líbilo. I dnešníma doufám vyspělejšíma očima moc povedené. Na televizní poměry nevídané a nebojím se napsat plně srovnatelné s Hořícím keřem od HBO. Možná až moc hollywoodská zápletka. Škoda, že na to Strach nedostal stejně peněz, jako stály Želary nebo Tmavomodrý svét, tohle si to zasloužilo a závěr teda na televizní tvorbu nesmírně sugestivní. Super kamera, hudba, obsazení to nej, co nám tu běhá. 8/10 ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nejdřív bych chtěl říct, že každý umělec má svobodné právo na své umělecké pojetí příběhu. Ten kdo zná dění kolem Silver A asi ví, že pan Bartoš byl především hrdina a co byl či nebyl dál není podstatný resp. dokáže se přenést přes vyobrazení svýho hrdiny, který mu nemusí zrovna dvakrát vonět. No a ten kdo to nezná, tomu to je asi stejně u prdele. Čili s tímhle jsem problém neměl, ale trošku mě vadila první část příběhu, kde totálně převážil ženský prvek a tudíž různé milostné propletence dominovali nad tísnivou atmosférou strachu v protektorátu, takže jsem si chvíli připadal jak v telenovele. Ještě bych měl výhradu k závěrečně přestřelce v první části, ta scéna tam působila, že spadla z višně. Druhá půlka ta je už celá v totálním nasazení, žánrové linie se skvěle vyrovnali, všechno má dokonale vzestupný napětí a při některých pasažích jsem ani nedejchal. Ocenil jsem, že Jirka nechal Němce mluvit německy. Skvělé herecké výkony jsou tady v mání snad ve všech postavách asi nemá cenu se bavit o hvězdě z ďolíčku, Ivan neumím zklamat. Kdo mě tady vysloveně dostal a ještě trošku ční nad ostatníma je Klárka nejen, že je fakt nádherná, ale opravdu umí hrát a jak panečku. Cením si i toho, že Silver A dělá hrdiny i z obyčejných lidí, protože na to se právě v souvilosti s atentátem na H. dost zapomíná. Samozřejmě paragáni si náš obdiv zaslouží a příjmení hrdina jim náleží po právu, ale zapomínat na obyčejný obyvatele, který i přes riziko smrti svojí i svý rodiny neváhali a pomohli by se nemělo a mám pocit, že právě jim Jirka tady vzdal hold a proto nakonec zahraju čtyřtkakt. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Režii ani scénáristům vlastně nelze nic vyčítat. Dělali, co uměli a opravdu odvedli maximum toho, co v nich bylo a je. Problém je jinde. Ne v tom, že v odboji nebyl čas na pohlavní vyžití. Ne v tom, že v něm působili i lidé nehodní. Základní potíží je, že se z filmu zcela vytratily rozhodné črty doby - boj s Hitlerem a jeho pohůnky. Srovnáme-li toto dílo např. s klasickým filmem šedesátých let SMRT SI ŘÍKÁ ENGELCHEN, vynikne plochost Strachova ambiciózního projektu. Pro další srovnání však nemusíme tak daleko do minulosti. Humor a nadhled Hřebejkových MUSÍME SI POMÁHAT je v tomto ohledu ještě nemilosrdnější. Výpadky ve vědomostech a zanedbané sebereflexi zkrátka nejde beztrestně ignorovat. Platí se za ně. Kvalitou díla a narušenou působivostí předkládaného výsledku. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Proklatě dobře napsané, natočené a zahrané! Takhle měl vypadat Protektor. Tady je chycena doba, lidi i historické pozadí. Nádhera. Film měl rozhodně jít do kin. Jeden z nejlepších projektů po revoluci natočených. Naprosto chápu rozhořčení některých lidí, ale o tom tenhle film nebyl. Nikdo tu nechtěl zdiskreditovat parašutisty. Přesně naopak. Je ukázat lidský rozměr té věci, naznačit složitost té doby. Jak snadné bylo "nejít správnou cestou". 85% ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)
  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama