Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

H34D 

všechny recenze uživatele

Je to marné, musím jít proti většině a říct, že původní Payback se mi líbil více. Hlavní odlišností je (pozor SPOILER), že Director's Cut nabízí zcela odlišný závěr, Porter v něm není zajat a nepřijde o pár prstů na noze, ale zručně a efekt(iv)ně mafiány rozstřílí na nádraží... Což by bylo ještě fajn, jenže dále je Director's Cut také zbaven typického modrého filtru (chyba), je změněn úvod s prologem (k horšímu), je z něj vystřižena scéna s bombou v bytě (škoda, byla cool) a ještě pár dalších maličkostí, jako např. absence stylového monologu krátce před vykopnutím dveří svého bytu. Komu se líbil Payback, tato verze ho určitě nezklame, ale ve srovnání u mě vychází původní Payback jako vítěz. 8/10 ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Tu je jasný dôkaz toho, že nebyť zmäkčenia pôvodného scenára, film by pravdepodobne dosiahol väčšieho uznania/tržieb, ktorých sa v štúdiách tak obávali. A dobre im tak. Helgelandovi sa týmto určite vrátilo zadosťučinenie, satisfakcia a pocit parádne odrobenej práce. Aspoň takto, keď už nie v kinách. Je pravda, že pôvodný 'Payback' som videl dávno, takže porovnávať až tak nejdem, no toto bol ozajstný nekompromisný nárez. Je to paradox, ale aj napriek tomu, že Porter je v celom filme snímaný ako ten najposlednejší motherfucker, ktorý nemá problém preraziť hubu žene, tak si ho podvedome zafixujem ako hrdinu. A chcem viac coolového Gibsona! Pred a nie za kamerou. 100%. ()

petero 

všechny recenze uživatele

Zrejme som zhollywoodštený, ale viac sa mi asi páčila producentmi upravená verzia z 1999. Možno mi chýbal Porterov vnútorný monológ. Directors Cut mi neprišiel nijak zvlášť drsnejší, i keď zmlátenie pani Porterovej ma prekvapilo ale už nič naviac tu nebolo. Koniec je zmenený (od nachytania skorumpovaných policajtov) a film je aj o dosť kratší. Osoba stojaca vo vedení organizácie je nám utajená (je zrejmé len že to je žena) a Porter sa musí prestrieľať k svojim 70tim litrom len cez jej poskokov na vlakovej stanici, ktorí mu obnos majú predať a zabiť. Žiadny Kristofferson, žiadne mučenie. A v závere nie je celkom jasné či to Porter prežil. Ale nemôžem inak ako odporučiť každému komu sa pôvodný Payback čo i len trošku páči. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Drsnější a méně přístupné běžnému divákovi (Directors Cut například v podstatě nemá žádnou hlavní zápornou postavu, prosti které by se mohl divák upnout) jako původní "producentský" sestřih Odplaty, ale svým způsobem i lepší... a také velmi zajímavá příležitost pro srovnání autorského přístupu s tím který je cílený na diváky. 9/10 ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
  • Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)

Reklama

Reklama