Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 364)
Clint Eastwood během několika málo let dokázal zaplavit stříbrná plátna slušnou řádkou kvalitních filmů, které možná řadě divákům nesedly kvůli oscarovým masážím, jimž se díky svým kvalitám pochopitelně nevyhly. Nejinak tomu je i v případě Výměny, která vyniká svou příjemnou retro-atmosférou a hereckými výkony. Film stojí a padá s výkonem Angeliny Jolie, jejíž sex-appeal je po celou dobu ukryt pod neproniknutelnou hradbou make-upu, o kterém se může tvůrcům Stmívání jen zdát. Silné líčení může také za zazdění většiny emocí, které hlavní hrdinka prožívá. I přesto jí ale divák fandí v jejím boji proti všem, kdo se k ní otočil zády. Výsledný dojem kazí přílišná doslovnost, kdy každá postava má nějakým způsobem uzavřenou svoji linii ať už více či méně uspokojivým způsobem. Eastwood umě spojuje křehký příběh jedné ženy se soudním dramatem a dramatem z prostředí psychiatrické léčebny. Novým snímkům Finchera, Mendese ale i Eastwoodovi podráží nohy nestřídmost v podobě délky jednotlivých filmů. Slibný rozjezd Výměny se poté v poslední půlhodině poněkud vleče. I přes těch pár výtek stojí výměna za pozornost. 8/10 ()
Epické, výpravné, s fantastickou dobovou atmosférou a výborne zahrané (pre Angelinu je to samozrejme obrovské herecké sólo, ale nadchol ma aj "kladne hajzlovský" John Malkovich). K tomu prekvapivo napínavé (thrillerová dejová línia neskutočne šlape) a s výnimkou mierne nadbytočnej záverečnej polhodinky doslova strhujúce. Základom toho všetkého je vynikajúci scenár, a ak je pravda, že Clint to natočil podľa Straczynského prvého "draftu" (v Hollywoode vec neslýchaná), tak sledujeme zrod geniálneho scenáristu. No a réžia... Čo vôbec dodať? Changeling nie je silnejší film ako Gran Torino, ale na druhej strane je omnoho precíznejšie natočený. Ja proste žasnem nad Clintovou súčasnou formou. V tak krátkom odstupe naservírovať dva také silné filmy, ktoré u mňa osobne sú tým najlepším, čo som videl za dlhé, dlhé mesiace, to si zaslúži obrovský potlesk. Predstavujem si, ako teraz špičkoví hollywoodski scenáristi s prosíkom kľačia pri Eastwoodových dverách... :-) ()
Silný téma, ale na můj vkus to bylo trochu zdlouhavý, což je u Eastwooda celkem častý. Navíc mi Angelina Jolie do týhle role vůbec nepasovala. Vrcholem filmu pro mě byla scéna s popravou. Kdyby popravou film skončil, tak bych možná uvažoval o 4 hvězdách. Ale těch dalších cca 15 minut už tam bylo vyloženě navíc. ()
Soustředěná, minimalistická a uvědomělá režie filmového velikána, která není tak suverénní a divácky vděčná jako některé předešlé kusy (Tajemná řeka, The Million Dollar Baby), ale i tak se Eastwood spolehlivě strefuje do diváckého zájmu. A navrch své scény šperkuje dobovou atmosférou. Není to ale jen příběh ženy, která hledá své dítě a neztrácí naději – nebyl by to Eastwood, který by sáhl po příběhu, kde jen všechno nějak dopadne. Máme tu přidané hodnoty v podobě korupce, odlehlé farmy a děsivého tajemství. Mateřská epopej má nicméně pár kaněk a vad na kráse. Ne každý asi uvěří Angelině Jolie její urputný boj za svého syna. V některých scénách je naprosto výborná, jindy jako by měla mezi natáčecími dny ještě nějaký jiný job v úplně jiném žánru. A jako by tlačila na pilu, aby se konečně zazlatilo. Druhou kaňkou je skutečně přepálená stopáž, která jako by nechtěla skončit. Pořád nějaký dodatek, dovysvětlení.. polopatický závěr.. a také postava policejního šéfa, jehož chování je spíš, no, úsměvné. Přesto Eastwood ve svých neuvěřitelných sedmdesáti letech nabízí další promyšlené drama, které pohladí zejména svou vyzrálostí. Emočně na mě výše zmíněné snímky ale dolehly mnohem výrazněji!! ()
Angelina Jolie nosí 140 minut divný účes a klobouk, za což si hlasitě říká o dalšího Oscara. Příběh Christine Collins možná vypadal silně na papíře, ale Eastwoodovo rozmáchlé zpracování na mě spíš působilo jako citová vydíračka, které jsem nemohl podlehnout už kvůli tomu, že některé zásadní scény vyznívaly nechtěně humorně. Většinou za to mohla nepasující Angelina a často něco působilo hrozně na efekt: "Hele, ty lidi byli fakt svině a chudáka holku zatlačili do kouta. Ale ona bojovala dál, protože vážně chtěla zpátky vlastní dítě!" A proč je vlastně celý ten příběh výjimečný? Protože se Christine policie pořád dokola ptala, kdy už jí vrátí jejího syna, a tak dlouho jí trvalo přednést od začátku zcela jasné důkazy? Mnohem víc se mi líbila druhá dějová linka s odlehlou farmou, která mohla být v samostatném filmu vynikající. Kdepak, Clinte, tentokrát ti víc než technické kvality neuznám, promiň. 7/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- V roce 1930 vyhrála Christine Collins soud proti kapitánu Jonesovi a měla získat odškodnění přes 10 tisíc amerických dolarů. Jones ale nikdy nezaplatil. (notozjano)
- Film je založen na pravdivém příběhu o sérii vražd známých jako „Wineville Chicken Coop Murders“. (HellFire)
- Ve scéně z roku 1935, kdy večer v práci poslouchá Christine (Angelina Jolie) přímý přenos z udílení Oscarů, to ve skutečnosti nebylo možné. V roce 1935 nebyl ceremoniál udílení cen Academy Awards přenášen živě. Potom se telefonem dozvídá, že se nalezl živý jeden z pohřešovaných chlapců a odchází na policii. V záběru je ale vidět, že je den a ne večer. (FilmFan24)
Reklama