Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Gruz 200, je označenie špeciálneho nákladu. Nákladu, ktorý je dovážaný do Sovietskeho zväzu z Afganistanu. Prebieha afgánska vojna a označenie Gruz 200 sa používa pre mŕtve telá sovietskych vojakov. Tento film zachytáva morálny a etický úpadok sovietskeho národa nepriamo postihnutého vojnou. Artem, profesor vedeckého ateizmu, sa kvôli pokazenému autu dostáva do priamej konfrontácie so “zdravým sedliackym rozumom“... a to noc ešte len začína... (baruss)

(více)

Recenze (105)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Alexej Balabanov na končící éru Sovětského svazu nevzpomíná s nostalgií. V jeho podání se jedná o zvolna se drolící zemi, v níž míru ekonomické devastace ještě převyšuje míra devastace morální. Dlouhá léta tuhého režimu, hluboká deziluze a protahovaná, zjevně bezvýchodná válka v Afgánistánu přetváří obyvatelstvo v jedince zbavené svědomí. Gruz 200 není snadný na sledování. Je perfektně natočený, skvěle zahraný a občas až nepříjemně vtahující. Některé pasáže mají blíž k Saló aneb 120 dnů sodomy, než ke standardnímu thrilleru. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Drsný film, ktorý sa na nič nehral a svet komunistického Sovietskeho zväzu podal riadne tvrdo a ukázal hlavne svet rôznych podivínov a ľudských oblúd. Mne osobne tam chýbal poriadny príbeh, ale ako thriller je to teda poriadne, poriadny psychologický des, celkovo je to priemer, ale je to pozerateľné, len nie pre slabšie povahy. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Kdo neviděl, dovede si jen těžko představit, jak moc šílený tenhle film skutečně je. Celý ten sled skličujících obrazů, podbarvených povětšinou jakýmisi děsivým ruským popíkem, je jako zlý sen, ze kterého se chcete co nejdříve probudit. A to přitom film začíná známým upozorněním, že je založen na skutečných událostech (!). Tohle je film, který nechcete vidět za střízliva. UPDATE 23. 2. 2015 Na druhé zhlédnutí mě tento film bavil snad ještě více než prve, hrozně jsem si užíval ten zběsilý ruský popík, který mi teď pořád hraje v hlavě, a herectví všech zúčastněných, obzvláště Alexeje Serebrjakova (kterého jsem nedávno obdivoval v hlavní roli výtečného filmu LEVIATAN). NÁKLAD 200 je filmová eskalace nespravedlnosti - ovšem nikoli prostá svérázného humoru - kterou jsem si zamiloval od samého začátku. Takový film nemohl vzniknout nikde jinde než v Rusku. ()

Davej 

všechny recenze uživatele

Nevím, co si o tom filmu mám myslet, ale dostal jsem úplně něco jiného než jsem očekával. Však je taky zdejší shrnutí děje poněkud zavádějící. Připravil jsem se na analýzu sovětské společnosti vyrovnávající se s následky války v Afgánistánu a místo toho jsou to ruští bratři Coenové. Dopad byl tak o to silnější a trochu to se mnou zametlo. Za tři dny mě čeká další promítání.../(Nějaký čas po opětovném zhlédnutí)Trochu jsem snad pochopil, nebo si to aspoň bláhově myslím. Přeci jen to zřejmě alegorie stavu společnosti je, ale na první pohled to lze těžko poznat, protože se člověk musí vypořádat s atakem na ty nejnižší pudy:) ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Každá moje cesta do Ruska byla výletem do fantastického světa, tolik odlišného, a přesto pokládám studium Ruska za vynikající zrcadlo našich vlastních neřestí. Všechno co je u nás polovičaté a nezřetelné, to můžeme v ruských reáliích studovat v jasných konturách, bez matoucích kompromisů. --- Tak jsem například zrovna před chvílí dopsal komentář k filmu And Justice For All. Píši tam o významu svobodné obhajoby v trestním procesu pro svobodu a spravedlnost ve společnosti. A ejhle, máme tady ruský film, který překrásně ilustruje, jak funguje spravedlnost tam, kde trestní orgány nemusejí čelit reálné opozici. Gorbačov něco plkal na obrazovce, ale ruská realita v guberniích zůstávala nedotčená. Významné je si připomenout, že od těch časů uplynulo pouhých třicet let, a že Rusové od té doby neprošli žádnou obrodou, žádnou sebereflexí aspoň malinko srovnatelnou s Němci po pádu nacismu. Na kdejakém náměstí pořád stojí Leninovy sochy a ulice se běžně jmenují po komunistických masových vrazích. Minulost, kterou v tomto filmu vidíme, nebyla jasně odmítnuta jako špatná. --- Příběh psychopata v policejní uniformě mě na filmu zajímal celkem ze všeho nejmíň. Je to extrém, a Balabanov je zřejmě obsesivně přitahován takovými tématy. Za naprosto dokonalé a vzrušující ovšem pokládám všechny zobrazené detaily, vedlejší postavy a mikropříběhy. Tohle "průměrné Rusko" je ohromně přesné a výstižné. --- "Tento film zachytáva morálny a etický úpadok sovietskeho národa nepriamo postihnutého vojnou." Tento výrok z "obsahu" je mylný. Degenerace neměla příčinu ve válce. Ruský problém je dlouhodobější a mnohem mnohem vážnější. Pravda je, že afghánská válka přispěla k prozření, že stávající systém je neefektivní a dál to takhle nepůjde. Nynější vysoké příjmy z ropy působí opačně: Rusové žijí v iluzi, že vlastně není tak zle a Putin to vede dobře. A tak zase napínají svaly, do příští havárie... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (4)

  • Náklad 200 po svém uvedení vyvolal vzrušené reakce, v některých kinech byl dokonce stahován z programu. Zastali se ho však filmoví kritici, když ho vyhodnotili jako nejlepší film roku. (pornogrind)
  • Ještě před premiérou si získal Balabanovův film skandální pověst, někteří z režisérových kmenových herců v něm dokonce odmítli účinkovat s odůvodněním, že jeho příběh je příliš krutý. Právě to však bylo Balabanovovým cílem, neboť jím chtěl dát políček všem, kteří začali trpět nostalgií po starých dobrých časech. Z toho důvodu postavy filmu nejsou jen účastníky jednoho kriminálního případu, ale obsahují v sobě symboliku agónie celého společenského systému. (pornogrind)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno