Režie:
Peter WeirKamera:
Russell BoydHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Mark Strong, Alexandru Potocean, Gustaf Skarsgård, Sebastian Urzendowsky, Dragoș Bucur (více)Obsahy(2)
Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (982)
Survival filmy mám rád a tento se navíc opírá o skutečnou událost z druhé světové války, takže natěšenost byla opravdu velká. Před začátkem jsem cítil, že pět hvězd visí ve vzduchu. Ale kdepak. Už úvodní sekvence v gulagu napověděla, že se scénářem a nějakou návazností děje si autoři hlavu lámat nebudou. Ze začátku bylo hodně těžký se v tom orientovat, protože to bylo dost neucelený a zmatečný. Když už jsem si konečně v lidech, kteří prchají, udělal pořádek, tak začala pouť, která byla víceméně velmi zajímavá. Já tyto výpravné filmy prostě zbožňuju, mám rád putování a tady se navíc jedná i o jakýsi útěk z vězení, takže to tomu přidává na atraktivnosti. Hudba je fajn, kostýmy jsou fajn, výprava je fajn, herci jsou skvělí (Farrell), exteriéry jsou úchvatný, ale pořád tam vidím jedno velké ale. A tím je scénář. Děj je takový zkratovitý a chybí mu nějaký silnější moment, který by dokázal vyrazit dech. Chápu, že je těžký do dvou hodin rozplánovat putování několik tisíc kilometrů, ale přeci jenom se autoři mohli na některé momenty soustředít více. A ten konec? Himaláje? To už je extrémně useknuté. Něco si prostě mohli odpustit (Saoirse Ronan story) a naopak přidat hloubku důležitějším věcem. Pár drobných hloupostí se autoři taky nevyvarovali. Film se mi líbil hlavně pro svůj námět a výpravnost, na druhou stranu mu chyběly silnější momenty a několik důležitých částí bylo odbyto nebo úplně vypuštěno. Škoda, tak zkušený režisér z toho mohl rozhodně vytřískat víc. Problém bych viděl taky v tom, že nám hned na začátku řeknou, jak to všechno dopadne! 80% ()
Zprvu nejspíš zaskočí nevelké využití napětí a emocionálního potenciálu u tak silných momentů útěku jako je... útěk samotný, "boj" s vlky, teplotní výkyvy apod. Noznačoval bych to ale přímo za nedostatek, Weir se prostě raději soustředí na cestu - na dlouhou, únavnou cestu, jenž nakonec i jednomu z hrdinů přijde více naplňující než samotný cíl. Během více než dvou hodin spatříme pěkné obrazové kompozice, nasajeme atmosféru putování, ale stejně tak se stačíme proti těžkosti útěku i imunizovat. Film postrádá výrazných dramatických vrcholů, vyprávění obrazem a snaha ovlivnit city diváka pouze skrz atmosféru je fajn, ale evidentně to neutáhne celý film, resp. ne na základech takového scénaře s poměrně zaškatulkovanými postavami a příšerným klišé závěrem. PS: Excelentní Farrell! 7/10 ()
Několik silných detailů, z nich těn nejsilnější, nejděsivější a nejhrůznější nabídne posledních pár minut, kdy vidíte jak dlouho a hlavně PROČ musel Janusz čekat, než se mohl podívat za svou milovanou osobou, aniž by mu při tom hrozilo zastřelení. Oceňuji i režisérovu snahu vyhnout se prvoplánově adrenalinovým scénám (nejmarkantnějším příkladem je prakticky kompletní vynechání celého útěku z tábora, které se prostě stalo a je jedno jak), díky které se divák může víc sžít s postavami a soustředit se na jejich pouť. Tyto silné detaily spolu s perfektními hereckými výkony drží film pohromadě, ale bohužel předlouhá stopáž a zbytečné protahování některých scén mi neumožňují jít s hodnocením výš. Rozhodně to není film, na který bych se měla chuť podívat znovu, nicméně skrývá v sobě kus poctivé filmařiny a také nabízí výbornou kameru i hudbu. ()
Cesta. Zajímavá spíše nezáviděníhodnou situací poutníků, než dějem samotným, a to je ten zásadní problém. Nuda je pořád silný slovo, ale spád od začátku do konce filmu celkem stabilně klesá. Obsazení bych taky ještě posílil, zavání to unylostí. Ale "dík Bohu" za Farrella, ten se tu hodně vyznamenal. Pak už zaujme jen Harris a modroočka z LOVELY BONES. ()
Nemusím příliš váhat a dávám nejvyšší hodnocení. Tvůrci si pro diváky připravili příběh založený na skutečné události, což u mě automaticky zvyšuje výpovědní hodnotu různých scén, ale pochopitelně i celého filmu. Colin Farrell zde předvádí obdivuhodný výkon a jeho role je rozhodně nejzajímavější ze všech. Ed Harris je tu sympatický, leč málo zajímavý a o ostatních charakterech postav ani nemluvím. Přesto jsem se s hrdiny dokázal sžít a jejich dlouhé putování za svobodou ve mně zanechalo nejednu stopu. Děj je dekorovaný záběry na nádhernou přírodu a doprovázen příjemnou hudbou. Je mu vlastní také několik silných okamžiků, z nichž bych vyzdvihl alespoň dva. Záběr na bránu na sovětsko-čínské hranici a závěrečný "kaleidoskop" od roku 1945. Našel bych však i další...Přiznám se, že jsem od Útěku ze Sibiře čekal zhruba tolik, kolik jsem dostal. Možná je trochu škoda, že hned na úvod se dozvíme, jak film vlastně dopadne..tím je snímek ochuzen o větší napětí. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (23)
- Larva, kterou jedna z postav vyhrabe na Sibiři v lese ze země a sní ji, se fakticky na Sibiři vyskytovat nemůže. Jedná se o potemníka brazilského (zophobas morio), který žije pouze v Jižní a střední Americe. (Jirka_Šč)
- Pri natáčaní scény sťahovania losa z kože to Colin Farrell (Valka) a Jim Sturgess (Janusz) po zastavení kamery dokončili a zviera kompletne stiahli. (gogo76)
Reklama