Režie:
J.A. BayonaScénář:
Sergio G. SánchezKamera:
Óscar FauraHudba:
Fernando VelázquezHrají:
Belén Rueda, Fernando Cayo, Geraldine Chaplin, Mabel Rivera, Edgar Vivar, Roger Príncep, Andrés Gertrúdix, Montserrat Carulla, Óscar CasasVOD (1)
Obsahy(2)
Mrtvé děti si chtějí hrát... Laura vyrůstala v sirotčinci na mořském pobřeží a po třiceti letech se spolu s manželem a synem vrací do míst dětství. Ráda by znovu otevřela opuštěný ústav jako domov pro postižené děti. Její syn se však na novém místě začíná chovat zvláštně a Laura se pomalu přesvědčuje, že starý dům má své hrůzostrašné tajemství, o kterém neměla ani potuchy! (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (968)
Ve své podstatě velmi klasické, vlastně až familiérně známé vyprávění (se závanem Henryho Jamese) v novém audiovizuálně uchvacujícím přednesu, které má diváka (a jeho touhy) přečteného od hlavy k patě. Není sporu o tom, že pro stagnující mysteriózně/duchařský horor jde o spásnou živou vodu, navíc krásně načasovanou. Hlavní devizy: kamera, zvuk, hudba a... Belén Rueda. ()
EL ORFANATO se s džbánem na originalitu rozhodně netrmácelo nijak daleko, nabízí šablonovitý a mnohokrát viděný příběh, ve kterém starý dům dává najevo svoje hluboké jizvy. Co ho dělá lepším, je zpracování, dobrá režie, až netradičně dobré herecké výkony, ostatně i scénář sice užívá známých klišé, ale nikdy se nesnaží bít přímo do očí. Lekaček je tu míň, ale jsou účinné a nechají vás ve stavu, kdy budete s rozklepanými koleny očekávat další a scéna, kdy dům navštíví médium vás bude natahovat na skřipec. 75% ()
Horory to mají dneska velmi těžké, alespoň u mě teda. Zpravidla si je totiž dávám na noc, aby to mělo ty správný grády a to je právě jádro pudla. V dnešní době se totiž začnu bát sotva ráno otevřu oči a čekám kdy a kde se zase co během dne vysere. Hned od rána se na mě valí slušný dávky strachu. Neukrad mě přes noc nějaký gang autíčko ?? Nenabourám ? Neskončím v zácpě ? Stihnu přijít včas na jednání ? Nepřijdu o klienty ? Nezmlátí mě někdo na ulici ? Kdo mě dneska okrade ? Nebudu mít v kaslíku moc složenek ? Nepošle mě do prdele má jediná milenka ? Budu mít večer co jíst ? Nejsme díky výrokům prezidenta republiky ve válce s celým světem ? To je jen nepatrná dávka každodenních téměř již povinných strachů. No uznejte sami, že když si pak večer natahnete fajfky k bedně nebo v kině, tak nějaký to hovado se sekyrou v ruce už působí spíše sklidňujícím dojmem. Někdy si dokonce přeju být jeho první obětí a vyřešit tím definitivně ty strašně "výhodný" úroky u hypotéky. Pak jsou, ale horory prosté všech násilných tvorů i netvorů a sázející spíše na psychologickou stránku, jako třeba Sirotčinec. Moje dení strachy sice Sirotčinec netrufnul, ale svou hustou atmosférou jim byl více než vyrovnaným soupeřem. Velká škoda, že film neskončil o 10 minut dříve. Příběh by pak nabral v konečným efektu na mnohem větší síle. Nevadí i díky skvělému herecku výkonu Belén Ruedai jsem si zoufalost matky, která se neche smířit se smrtí svého syna prožil s ní a to se počítá ! ()
Zdejší komentáře ve mně vzbuzovaly menší obavy, že to bude jen další žánrová vykrádačka, která nepřinese nic nového a budu se u ní nudit. To byl ovšem omyl, protože takhle atmosférický/napínavý film jsem už dlouho neviděl a mrazivých momentů zde bylo vcelku požehnaně. Hlavní hrdinka byla zahrána dobře a dlouho měla i moje sympatie, i když s přibývajícím časem menší a menší. Problém mám však se závěrem, protože takhle silně neuspokojivou pointu jsem opravdu nečekal a moje zklamání z ní mě donutilo jít s hodnocením mezi 3/4*. Ale protože se Sirotčinci podařilo, abych cítil něco, co alespoň vzdáleně připomínalo strach, dávám slabší 4* (ano, zřejmě jsem hororový amatér, páni odborníci :-) ). ()
Duchařské příběhy jsou po ŠESTÉM SMYSLU čím dál tím fádnější, stavící na ve většině připadech odhadnutelné pointě a zbytečně komplikovaném, větvícím se ději. Přitom přimost pohádkových vyprávění na dobrou noc nemusí vždy sloužit k tomu, aby nás blechy štípaly celou noc, ale abychom ji probděli a báli se, že nás ty blechy sežerou celé._____ Trochu mě sice mrzí, že ve variaci na petero-panovské vyprávění se značně morbidní a černohumorně zábavnou pointou není využita spodní podvratná linka o "bující sexualitě", ale když se prostřednictvím toho komentuje únikovost horrorově-pohádkového žánru, proč ne?_____ Výrazně lepší a chytřejší, s lépe zvládnutými "třecími plochami" (žánrovými) než FAUNŮV LABYRINT. To proto, že se stylistická předvídatelnost (aneb jak jízdami kamer, svícením a užitím hudby a posílením zvukových efektů docílit patřičného efektu na divákovi učebnicovou metodou) užívá k vyřčení toho, že horror a pohádka jedno jest jsou, když oba žánry mají terapeutický účinek na diváka. 90% ()
Galerie (47)
Photo © Picturehouse Entertainment
Zajímavosti (21)
- Španělská filmová akademie vybrala film jako španělského kandidáta na Oscara za nejlepší zahraniční film roku 2007, ale nakonec se do nejužšího výběru finálních pěti nominovaných filmů v této kategorii nedostal. (HellFire)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 7,2 milionu amerických amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 78,6 mil. (NIRO)
- Belén Rueda (Laura) během natáčení zhubla 8 kilogramů. (Kulmon)
Reklama