Reklama

Reklama

V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (1 481)

Nathalie 

všechny recenze uživatele

7/10...Abrams a jeho režisér Reeves velmi chytře využívají všech slabostí generace Ztracených, posedlé až dokumentarizační obsesí zachytit duch času, tíži chvíle, zažít něco neobyčejného a mezitím točit cokoli obyčejného, být při tom a zároveň být viděn. Pokud jste byli někdy před kamerou, víte, že v okamžiku spuštění červeného tlačítka se přepíná i cosi v nás a veškeré pokyny režiséra „buď přirozený“ jsou jen zbožným přáním, ale jak pravil jeden mrtvý bílý muž, všichni lidé jsou herci. Tak proč tenhle pud nevytěžit komerčně? Cloverfield je film na jedno použití pro generaci YouTube, noční můra o apokalypse v hledáčku amatérské kamery, intenzivní projížďka městem hrůzy s nezbytnými obludami místo horské dráhy a centrifugy. Točení stylem žaludeční neuróza spolu s dalšími technickými hejblátky a pseudoreálným snímáním navozuje při sledování hrdinů stav "Kdyby se něco takového stalo mně, tak bych..." a staví diváka do situace člověka, který si ukládá na filmová políčka svůj všednodenní život a najednou se mu naskytne být jakýmsi osudovým kronikářem, válečným novinářem z epicentra boje. Kdo by nechtěl riskovat vlastní krk, když se najednou stane osou dějin? Typologický výběr herců včetně vartanovsky přirozeného hlavního hrdiny, šmodrchání přediva vztahů mezi nimi a úsporné, ale hybné skicování naprosto banálních charakterů v první dvacetiminutovce konstruuje velmi silnou základnu pro další slasher honičku mezi mrakodrapy. Zábava ? Nepochybně, ale tak neuvěřitelně popcornová, že přes brilantní zvukovou a obrazovou stránku zůstala obrovská díra v atmosféře (tísnivost jako v hitchocovkách nebo v povedených dílech jeho ctitele Shyamalana chybí) , logice a především nevyplouvá na povrch nic skrytého, protože divák v realtime není ani chytřejší o fakta, ani bohatší o složitější narativní úrovně, a jelikož na rozdíl od hrdinů neběží o život, může se nechat pohltit, ale nabízí se mu prožitek pohříchu prefabrikovaný. May contain spoilers....Samotné monstrum působí jako hysterická ještěřčí těhotná, která si pro svůj těžký porod přerostlých Frenzíků, kteří utekli Optimovi z lopaty, vybrala Manhattan a porodní bolesti si krátí klácením mrakodrapů. Druhá možnost je ještěrčí batole procházející fází odmítání s průvodními příznaky: extrémní žravost a agresivita. Deficit informací ohledně motivace a geneze oné příšery, které reprezentuje cosi prastarého, je při sledování přebit atletickým tempem, ale možná jsem pro čistě popisné reálné docu-drama příliš zhýčkaný divák, který si přeje být znepokojován. Cloverfield jsem si tudíž užila jako zábavný experiment, ale probouzí příliš málo emocí a otázek, než abych se na něj vydala znovu. Pamatovat si ho budu: coby přelomový 3D-simulátor s nesmírně zručnou a chápavou obsluhou, na který jsem viděla chytlavé reklamy a neodolala. Chápu to nezměrné nadšení. Jeden den na Matějské (strach, napětí a cukrová vata included) by vás vyšel mnohem dráž:) ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Monstrum jsem viděla jen chvíli po tom, co z mého pohledu velmi podobné Transformers (podobné = blockbuster, spousta rachotu, triky, snaha o velkolepost a popcornovou zábavu) a musím říct, že Monstrum z toho vyšlo vítězně, i když ne zas o tolik. Pokus o posunutí schématu z Blair Witch zas až tak nevyšel, film totiž není skoro vůbec napínavý, co se stane hlavním hrdinům mi bylo celkem fuk, protože jsem neměla nejmenší důvod se s kýmkoliv ztotožnit a ani "amatérská" kamera nesplnila svůj účel tak, jak měla. Co se bude dít je předvídatelné až hrůza a ani to monstrum není tak nějak monstrózní, jak bych čekala. Mimochodem - nepřišlo vám ani trochu divné, že jediný přístroj, kterému v celé té katastrofě vydržely baterky byla náhodou ona kamerka, díky které celá tahle "nádhera" vznikla? Takhle koncentrované nelogičnost, chyby a blbosti, jako tady, už jsem hooooodně dlouho neviděla... ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Monstrum bylo na můj vkus příliš bombovzdorné, pak bychom tu měli několik klišé typu jsem jak mrakodrap, ale přiblížím se k vám naprosto neslyšně nebo jsem probodnutá armaturou a umírám, ale přesto za pár minut bystře utíkám jako sprinter a nejevím sebemenší známky zranění. Nápad vidět to z pohledu několika přeživších by byl fajn, kdyby rozklepaná ruční kamera dávala šanci trochu si dění užít (o nestvůře nemluvě). Úvod je naprosto zbytečně dlouhý, v průběhu filmu ruční kamera zabírá v naprosto nelogických situacích a když už, tak něco jinýho, než co by normální člověk zabíral, na můj vkus se ani nějak nedá mluvit o budování napětí a ani náhodou to nebudí dojem reálný situace. Např. cesta tunelem metra, podobná scéna je mnohonásobně lepší třeba v 28 týdnech poté nebo v Descentu. Jako celek pak film prohrává na celé čáře s rovněž first person kamerou filmem [Rec]. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Perfektní atmosféra, dokonalá realističnost, skvělý herecký výkony a božská vizuální stránka - mě se ten dokumentární styl začíná prostě čim dál tim víc líbit a docela kvituju, že se to teď hojně rozmáhá. Ovšem výtky k tomu rozhodně mam, jednak na realističnosti dosti ubírá až moc sci-fi monstrum, je mi jasný, že cokoliv co má přes 20 metrů, žere to lidi a klátí baráky neni moc realistický, ale tohle prostě ani takovej dojem nedělalo, což je v porovnání s dokumentární kamerou docela velkej rozdíl. Druhá výtka směřuje ke konci filmu, kterej je zbytečně předvídatelně protahovanej, v podstatě člověku je celkem jasný hned od začátku jak to skončí a tvůrci ho za prvé ani trochu nepřekvapí a za druhý to ještě udělaj dost okatě a jednoduše, i když opět jako v celým filmu neskutečně působivě. Nicméně jinak sem si film fakt dokonale užil a i přes ty dva mínusy musim dát plný hodnocení, protože těch plusů je tady mnohonásobně víc. Jinak ještě nechápu, jak je možný, že v těhle dokumentárně natočených filmech jsou herci pokaždý naprosto bezchybný, že bych jim uvěřil snad cokoliv. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Další dobrodružství Godzilly v New Yorku, kdo vyhraje? No přece producenti! Poslední dobou mi přijde, že lidé nemají vlastní názor. Že tak často přejímají nápady ať už přátel, rodičů, vždy vševědoucích časopisů, televizní reklamy nebo podplacených filmových kritiků, že už si ani neumí představit, že by to mohlo být někdy jinak. Stejně tak ve vztahu k tomuto filmu. Podívám se nejdřív na pár hloupostí, snad nebudu příliš opakovat předchozí komentáře realisticky uvažujících. V první řadě mi neštymovaly ty bomby, které "dokonalá" USArmáda, po řádné zkoušce ohněm v Kosovu, Afghánistánu, Iráku atd. házela na potvoru dokonce pomocí B2 Spirit, která má na palubě celkem !podržte se! 30t (=120ks) pum! A určitě nepoužili ty nejlehčí, což znamená, že náš drobek odolal síle 16 ks tunových bomb s obsahem 450 kg tritonalu (o 20% silnější než TNT), což dá asi 2,1GJ/jedna. A to už je šlupka, že by i Krakonoš zalehl v revíru (mmch, všechno to info jsem si nastudoval, to já dělávám, když si o něčem vytvářím názor). Dál mi neštymovalo, že by se USAvláda rozhodla k použití taktických jaderných zbraní a to po desíti hodinách od útoku a to ještě na "SVÝM" území, uprostřed svého nejznámějšího města. Sice se jejich ničivost dá nastavit od 0,3 do 150 Kt, ale stejně. Neumím si představit vládu, která by dokázala obhájit použití atomových hlavic na americkém území a to aniž by vyčerpala veškerá další opatření. Schopnost těch malých potvor pochutnat si na speciálních jednotkách se snad M16? Nevšiml jsem si a nemám chuť to znovu zkoumat a přesto neschopných nakopat řiť několika hloupým céčkům. Schopnost umírající fifleny s ocelovou tyčí v levé plíci těsně nad srdcem sprintovat v lodičkách nebo bosky po troskama zasypaných ulicích a seběhnout 50 pater po schodišti. Videokamera od Sony (možná spíš jeho bráška Panasonic), která vydrží všechno (i když se poserete) má všechny funkce (abyste se neposrali) a jejíž ochrana proti EMP (elektromagnetický pulz z jaderného výbuchu) je lepší než moje pláštěnka... Když už jsme u kamery, nejen že měla výdrž baterka, on měl výdrž i kameraman. A tak si říkám, kam zmizely ty miliony lidí, co žijí v tom americkém největším malém velkém městě? - podle sčítání v roce 2006 přes 8 milionů a hustota je 10 tis/km. Mrtvol tam bylo co by se za nehet vešlo, a že by se jim v tom zmatku, který tam podle všeho měl být navozen, povedlo všechny odvézt? Nebo že by je spapala ta obludka? To by z toho měla pořádný bolení břicha! A neskonalá touha všech zúčastněných žvanit pítomosti a snažit se páchat sebevraždu, nelogický chování (proč za mostem jsou v bezpečí a tady ne, když na mostě je přepadl ocas té digitální mrchy?). Já nevím, ale zalezl bych do bytu, zabednil ho a nevystrčil nos ze dveří. Jediný důvody, proč točit film ruční kamerou a pseudodokumentárně (jakože se to stalo) je ten, aby člověk ušetřil a taky navodil atmosféru možnosti. Cannibal Holocaust nebo Blair Witch project to dokázali. A to povedeně a i proto, že jejich téma bylo z reálného čistě rozumového hlediska možné. Ale to, že by nějaká krevetovitá potvora rozšlapala celý Manhattan, tomu lze těžko s dnešním zpravodajským systémem uvěřit. Doba Wellesovy Války světů dávno skončila. Ozvučení třeba i dobré, ale to je pro mě doslova posledním aspektem, podle kterého hodnotím film. () (méně) (více)

Galerie (48)

Zajímavosti (57)

  • Před prozrazením oficiálního názvu filmu kolovala na internetu spousta úvah, a projekt byl tak znám jako "1-18-08", "Voltron", "Colossus", "Slusho", "Cheese", "Bertha" nebo nakonec použitý Cloverfield. (3DD!3)
  • První trailer byl promítán před filmem Transformers (2007). Klip zachycující pouze záběry z párty a následný výbuch s hlavou sochy Svobody byl doprovázen pouze odkazem na stránky www.1-18-08.com , které skrývaly datum americké premiéry. (duklak2)
  • Tvorcovia sa pred uvedením filmu chválili, že napriek nízkemu rozpočtu bude film vyzerať ako za 150 miliónov amerických dolárov. (Greenpeacak)

Související novinky

Cloverfield se oficiálně dočká pokračování

Cloverfield se oficiálně dočká pokračování

30.01.2021

Jeden z prvních velkých found-footage snímků Monstrum (Cloverfield) z roku 2008 se dočká přímého pokračování. Snímek režiséra Matta Reevese vydělal celosvětově nějakých 172 milionů a série se… (více)

Herci nesmí pracovat na novém filmu o nákaze

Herci nesmí pracovat na novém filmu o nákaze

04.07.2020

Snímek Songbird od producenta Michaela Baye má potíže. Herecký odbor SAG-AFTRA (The Screen Actors Guild - American Federation of Television and Radio Artists) totiž vydal přísný zákaz všem svým… (více)

Michael Bay chystá film o pandemii

Michael Bay chystá film o pandemii

21.05.2020

Režisér Michael Bay skrze svoji produkční společnost plánuje nový film s tématikou pandemie. Snímek Songbird natočí Adam Mason a má se jedna o nízkorozpočtový thriller v duchu filmů jako Paranormal… (více)

Netflix ulovil Matta Reevese

Netflix ulovil Matta Reevese

06.01.2018

Ačkoliv se tržby z kin nijak zásadně nepropadají, diváků (alespoň v Americe) reálně ubývá. Leckdo totiž místo riskování s blockbusterem zůstane doma a zapne si Netflix, jenž se snaží vyrobit co… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno