Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 481)
Když se rozdávaly originální nápady, Abrams se svou partou předbíhali. Jak jinak vysvětlit to, že příběh provařeného žánru, natočený technikou osvědčenou již od marylandských lesů, dokáže jen pomocí roušky tajemství překovat v dokonalý hit, na který se hrnou davy a který mu s velkou radostí zbaštím? Parádní zážitek, který mi svou sugestivností nedal v den projekce pořádně spát. ()
Forma zase jednou přerostla obsah, asi jako ta obludra, zakusující se do Velkého Jablka... Jinak je to ale přes všechny ty famózní triky monstrózní obludnost. Docela mi - přes všechnu akční zábavnost - ta promarněná šance (i svou už dávno neoriginální manýrou) místy doslova pila krev, ale tak respektuju, že i vytrendovaná >alias ztracenci< děcka mají právo na svoji dávku megakůl vypocených povrchních emocí, že... °-/ . . . Dvě hvězdy tedy s nadhledem, víceméně hlavně za ty trikové sekvence a bezhlavou (jo, ten fór s paní Liberty jsem jako jednu z mála scének kvitoval vskutku s povděkem!) oddechovost... - - - - - (Poprvé viděno 7.9.2011 na novácké >monstrovizi< /želbohu s tradičně tristním pražskočudláckým uníkaným telenováckým dabingem, snad si to tedy dám ještě někdy na dvd s původní zvukovou stopou a titulky/, hodnocení 12167., komentář zde jako tisícítřiapadesátý - 8.9.2011) ()
Ukázka neefektního efektu. Po většinu krátké stopáže filmu jsem měl pocit, že jsem svědkem realizace typicky řídkého scénáře katastrofického filmu, který byl chytře obalen vytříbenými technickými prostředky a naservírován publiku za syrova. To bohužel nic nemění na tom, že pod syrovým obalem je „Monstrum“ propečené, místy až spálené. Vlastně i na technické provedení je nutno hledět v kontextu doby – stačí se podívat, do jaké míry dominuje ruční kamera např. současným americkým seriálům. Z tohoto pohledu podržel producent J. J. Abrams dokonale prst na tepu doby a předložil publiku snímek s povědomým vzhledem a obsahem, který plně vyhovuje současné posedlosti pocitem ohrožení. Bohužel „Monstrum“ není víc než obal a i ten obal hraje pouze na první signální. Tenhle film je pouze obraz a zvuk. Mizerné postavy, afektovaní herci, žádný obsah. Ačkoli se jedná o bezesporu kvalitní žánrovou záležitost, způsob, jakým z filmu prosvítá jeho ledabyle zakrytá konvenčnost, mě zklamal. Navzdory skromným očekáváním... [6/10] ()
Tradiční chlastačka se změní v netradiční originální videokamerovou jízdu, která v kombinaci s vynikajícím ozvučením stvoří monstrózních šedesát minut. Emmerichova Godzilla by před touhle kreaturou stáhla gluteály a z New Yorku by vystřelila tak rychle, jako ten děda na kole, co se ho Franta Kocourek z vyprávění Mirka Donutila zeptal, jak se mu šlape... Co vidí kamera, vidí i divák - základní a jednoduchá premisa filmu, toto mrazivé ohraničení prostě nejde změnit (i když byste mnohokrát chtěli nakouknout jinam)... napínavé, nejisté, ohromující, zamyšlení hodné, úchvatné, krvavé, hororové, tíživé... asi tři scény jsou opravdu neuvěřitelně mrazivé... skvěle natočené, sdílíte všechny pocity s postavami, které jsou však (hlavně ta hlavní) příliš americké, chladnokrevně uvažující, hrdinské... díky tomuto faktu nehodnotím maximem, nýbrž 90-ti % ... parádní divácký zážitek... rozhodně investujte do návštěvy kina, budete více než štědře odměněni... a vyčkejte do konce závěrečných titulků... 25 miliónů dolarů(rozpočet)/170,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Na Cloverfield jsem se tak trochu těšil i netěšil. Autentická kamera mi totiž po Projektu Blair Witch, který byl PRO MĚ snůžka amatérsky natočených nesmyslů, rozhodně nepřirostla k srdci, myslím, že filmařům příliš zjednodušuje práci a navíc může posloužit i jako trapný alibismus pro případné špatné herecké výkony (jakože "chtěli jsme zachovat všední realitu" - což se naštěstí Cloverfieldu moc netýká). Ovšem na druhou stránu tvorba (resp. produkce) J.J Abramse + záruka zdevastovaného New Yorku znamená dobrý příslib zábavy. A zábava to skutečně byla, díky rozumné stopáži, atmosféra nepolevila ani na sekundu a dokonce ani ten, zde kritizovaný, úvod mi vůbec nevadil - rozhodně jsem už zažil i horší rozjezd pro akční thriller. Se skřípajícíma zubama musím také uznat, že autentická kamera k zážitku hodně přispěla, ale když už jsme u toho, přiznejme si, že bez ní by mnohem více vynikl jinak docela destilovaný příběh s pár klišé a celý film by byl minimálně o třídu horši... Za efektní, akcí nabitou podívanou v dobré atmosféře - 7/10 ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Páska začíná a končí ve stejný čas a to 6:42 ráno. 27.dubna v 6:42 film začíná a 23.května v 6:42 končí. (Kryton)
- Bezhlavá Socha Svobody byl nápad, který producentovi J.J. Abramsovi vnuknul plakát filmu Útěk z New Yorku (1981). (3DD!3)
- Matt Reeves popísal scénu, kde okoloidúci ľudia fotia mobilom hlavu Sochy Slobody, ako odraz súčasného obdobia. Je to reakcia na to, že ľudia majú potrebu dokumentovať všetku svoju činnosť a dávať ju na internet. (Greenpeacak)
Reklama