Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 481)
Opřít se do takového tématu rozhodně záleží na samotné odvaze tvůrců, protože téma rozhodně není nic neobvyklého, to neobvyklé se ale objevuje až ve vnitř již na začátku a to, že tento film je vlastně takovým neosobně osobním zpracováním jednoho člověka a pár lidí kolem něj, při příchodu oblud do New Yorku a hlavně při pádu samotné hlavy Sochy Svobody do jedné z Avenue, kde náš hlavní hrdina stojí a nechápavě čumí právě na onu sochu. Tuto scénu jsem měl čest vidět v traileru, který mě neskutečným způsobem nasosal. S plným očekáváním vyčkával až do chvíle, než se Monstrum objevilo v kinech. Do kina jsem nakonec na tento film bohužel nešel a byla to neskutečná škoda. Monstrum je totiž film určený speciálně a jen do kin. V pohodlí domova si to rozhodně natolik neužiju, a už vůbec ne, když si napirátim z internetu nějakou cam verzi (což jsem neudělal, ale pochybuji o tom, že se někdo neodhodlal), kde efekty neuvidim snad vůbec. Protože právě efekty jsou neskutečně pestré a zajímavé a právě díky tomu jak je to tak reálné a zajímavé, což byl vlastně účel, když je to točeno obyčejnou kamerou, tak nemůžu jinak než se vztyčeným palcem nahoru. I přesto je tu pár záporných bodů. Všechno nějak začíná a všechno nějak končí a bylo by minimálně zvláštní začít u takovéhoto filmu okamžitě něčím monumentálním. Proto necelých 20 minut musím u obrazovky jak vůl čekat a čekat, až se začne dít něco opravdu zajímavého. A nejen to je chyba samotného filmu. Kamera je neskutečně rozkmitaná a rozbolí z toho hlava, ale proč by ne, furt musím brát v potaz, že je to točeno OSOBNÍ kamerou, která ale dokáže zázraky, protože záznam nakonec budeme mít možnost vidět právě MY. Monstrum není špatný film. Neskutečně nápaditý s nejmonumentálnější reklamní kampaní, kterou jsem kdy u filmu viděl, s nejnápaditějším příběhem, zpracovaným tak, jak to ještě divák neměl šanci vidět a tak i když není tak dobrý jak jsem čekal na něj jen tak nezapomenu, protože za nápad se občas platí víc jak za samotné zpracování, a tady oceňuji hlavně nápad, než zpracování. Zpracování je totiž opravdu až moc osobní, až moc citové a hlavně z tý příšery nevidim skoro nic. Možná v dalších dílech, v dalších osobních zpovědích...jestli nějaké budou. --- What is IT? ()
Po druhé projekci s několikaletým odstupem zvyšuji hodnocení, protože oceňuji především fantastickou ukázku realizačních možností. Goddard slušně krouží kolem žánrových klišé, ale hrdiny stíhá profilovat a Reeves celou záležitost povyšuje pomocí chytrého POV na nový level, kdy z titulního monstra ukazuje přesně jenom to, kolik divák potřebuje, i když dozajista žadoní o víc. Do top formy nakonec snímek posílají fantastické triky a dokonalá zvuková stopa. V době, kdy je vybroušené CGI standardem, působí letící hlava, ikonický most i opřená budova, jako technická lahůdka z doby, která má teprve přijít. 4 a ½. ()
Inovátorská šleha, blockbusterovská meganakladačka a pritom skromný filmík s rozpočtom nezávislého filmu a so stopážou dvoch krátkometrážnych snímkov. Bezchybná jazda, nenašiel som miesta, pri ktorom by som sa pozastavil nad nelogickosťou, alebo inou chybou. Kamera bezkonkurenčná ako aj zvuk, z ktorého sa mi doteraz klepú kolená! A to som film videl len doma na DVD, z kina by ma asi museli vynášať na nosítkach. Ale záver mohol byť menej odseknutý. A tie postavy s nulovým charakterom, ach jaj. Našťastie popri všetkom tom efektnom sa nájde len zopár scén, počas ktorých vás začnú určité charaktery poriadne iritovať. 90%. ()
Ak divák pristúpi na hru režiséra so scenáristom a odpustí hneď niekoľko scenáristických absurdít vychádzajucich zo samotnej podstaty vložiť kameru do rúk jednému z hrdinov, dočká sa pomerne slušnej zábavy. Hoci pocit bezmocnosti postáv nie je ani zdaľeka tak silný ako napríklad v záverečnej 30-minútovke *[Rec]* a skutočne hororových scén je poskromne, atmosféra polozničeného mesta v zásade funguje. Zručne natočený blockbuster ktorý patrí k tomu najlepšiemu, čo sa urodilo v rámci found footage žánru. ()
Když se rozdávaly originální nápady, Abrams se svou partou předbíhali. Jak jinak vysvětlit to, že příběh provařeného žánru, natočený technikou osvědčenou již od marylandských lesů, dokáže jen pomocí roušky tajemství překovat v dokonalý hit, na který se hrnou davy a který mu s velkou radostí zbaštím? Parádní zážitek, který mi svou sugestivností nedal v den projekce pořádně spát. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- V čase cca 01:13:00, kdy jsou hlavní hrdinové na veletrhu, vidíme na pravé straně něco spadnout z nebe. (LUKICKK)
- Někteří internetoví geekové se před premiérou dlouho domnívali, že film vychází z hororu H.P. Lovecrafta o zrůdném božstvu Cthulhu, které procitne po milionech let a rozpoutá konec lidské nadvlády nad planetou. (Pumiiix)
- Tajemný hlas z vysílačky na konci titulků patří režisérovi Mattu Reevesovi. (HellFire)
Reklama