Režie:
Brian De PalmaKamera:
Stephen H. BurumHudba:
Danny ElfmanHrají:
Tom Cruise, Jon Voight, Emmanuelle Béart, Henry Czerny, Jean Reno, Ving Rhames, Kristin Scott Thomas, Vanessa Redgrave, Ingeborga Dapkunajtě, Emilio Estevez (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ethan Hunt pracuje v elitním týmu agentů CIA, kterému velí Jim Phelps. Tentokrát na ně čeká mise v Praze, kde mají chytit při činu muže, který se chystá ukrást seznam agentů CIA ve východní Evropě. Vše jde hladce, ale pak začne umírat jeden agent za druhým. Nakonec celou akci přežije jen Ethan. Ten o všem informuje svého šéfa a je skutečně velká náhoda, že Kittridge zrovna večeří v Praze. Kittridge a Ethan se sešli a Kittridge Ethana obvinil z vynášení informací ze CIA. Kittridge prý již delší dobu hledá krysu, která táhne CIA ke dnu. Ethan se naštval a odešel. Ethan se naštvaný vrátil do bytu, kde měli s týmem základnu. Tam narazil na Claire, která je také agentkou a která také útok přežila. Ethan a Claire jsou rozhodnutí zjistit, kdo je ona krysa v CIA. Ethanovi se podařilo zkontaktovat kupce, který chtěl koupit seznam agentů. Ethan na Maxe zapůsobil tím, že věděl, že seznam, který Max získal, je falešný. Max je ve skutečnosti žena, která je ochotná spolupracovat s Ethanem, dokonce mu i zaplatí, ale Ethan jí musí dodat seznam agentů z celého světa. Ethan souhlasí, pokud mu Max předhodí onu krysu. Ethan ví, že celý seznam mají jen v ústředí CIA. Ethan dá dohromady tým z nežádoucích agentů CIA a chce se tam vloupat. Ethanovi a jeho týmu se podaří do ústředí vloupat a nakonec i ukrást onen seznam. Ethan si domluvil schůzku s Maxem ve vlaku TGV. Mezitím se na scéně opět objevil Jim, který útok na Ethanův tým také přežil. Jim a Claire jsou manželé, ale Ethan je do Claire zamilovaný. Ethan Jimovi věří, ale přitom právě Jim je ona krysa... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (658)
Mám pro Toma a ten jeho rošťácký úsměv takovou slabost, že tomu hollywoodskému ignorantovi odpustím i zmasakrování týmového ducha seriálu v zájmu soustředění veškeré pozornosti jen na sebe a - SPOJLER - že mrknutím oka udělá z Jima Phelpse záporáka a zabije ho. Člověk znalý seriálu neví, jestli to brát jako nabubřelé prznění předlohy typické pro továrnu na sny nebo okázale agresívní renovaci. Nejspíš je to od každého trochu. Důkladně zamotaný scénář Davida Koeppa a Roberta Towneho podpořený vynikající kamerou a de Palmovou stylovou a hračičkovskou režií nás vrhá do světa mezinárodních špionů IMF, kde nejen že nic není nemožné (jak vidno ze strhující scény nabourání počítače v ústředí CIA nebo akčního finále s rychlovlakem a helikoptérou v tunelu), ale hlavně nic není, jak se zdá (viz. scéna, kde Cruise čaruje před Renem s diskem). Stejně obojaký je i tenhle moderní film stavící na starých (seriálových) kořenech a spojující hi-tech špionážního thriller s historickou aurou Prahy, čímž navozuje velmi zvláštní atmosféru. A Emmanuelle Béart je přímo nemožně sexy. ()
"Zaparkovat vrtulník v trezoru je mnohem snadnější než se vloupat někam do sídla ústředny CIA." Ani jednu z těchto činností jsem nikdy neprováděl, takže nemohu posoudit, zda je tato úvaha správná. Co však posoudit mohu, tak to je skutečnost, že od chvíle, co jsem slyšel rockovou verzi znělky od Adama Claytona a Larryho Mullena, tak jsem se v kině příjemně usadil a hltal jsem první vystoupení agenta Hunta. A byl jsem z něj nadšený, protože to mělo tempo, nasazovaly se obličeje, akcí se nešetřilo, občas se napínavě viselo na laně, taky se vlálo na vlaku a nikdo si nemohl být zcela jistý tím, kdo je dobrý, kdo je zlý a kde se tam vzal Vašut. O některých detailech se samozřejmě nesmělo moc přemýšlet, ale vzpomínka na osobní prohlídku agentky Claire mi to stejně nedovolila. ()
Zajímavé, jak se člověk vyvíjí. MI jsem poprvé viděl někdy v roce 2004, následně párkrát potom v televizi a teprve v jeden večer roku 2012 jsem se k němu vrátil, bez všech vzpomínek a myšlenek na "jen průměrnou zábavu". Získal jsem za to mnohem plnohodnotnější zážitek, v kterém si lze všímat velkého množství typického De Palmovského rukopisu (ostření, kompozice, detaily, podhledy, použití zvuků, ...). Ten je přesný, i když nemusí sedět všem, dvojnásob ve spojení s nehorázně, ale opravdu nehorázně na efekt vytvořenými scénami. Raději kompletně vynechám posledních 15 minut, protože TGV - pokud se film neodehrává někdy v roce 1975 - využívá závislou trakci, ale vedení se filmařům viditelně nehodilo:), dále restaurace (bum akvárium, po pul minutě bum druhé akvárium, přitom by měli současně, když už...), náhodná setkání, celkově hromada náhod... Na druhou stranu je zábavné sledovat, jak se v 96 vyvíjel žánr, který znal Jamese Bonda a čekal na svého Bournea. Ethan Hunt je něco mezi nimi, i když má blíže jednoznačně k Bondovi. Na začátku filmu však ukáže několik praktických a reálných nápadů (sklo na chodbě), ale jeho cesta je cíleně směřována do hi-tech prostředí, které působí až trochu scifi jako třeba scéna s počítačem (ach, 2001 vesmírná odysea). V kontextu celé Huntovské série je však první díl určitě řemeslně výborný, příběhově odvážný a určuje první směr hlavní postavy, být hi-tech agentem, který nemůže nikomu věřit a jenž bude často velmi efektně bavit diváky svými atrakcemi. Skoro bych až řekl, první cíleně chytrý-hloupý blockbuster v rukou kvalitního režiséra a s hromadou zajímavých herců. Vždyť to byl 3. nejvýdělečnější film a stál víc než Den nezávislosti:). ()
Cruise před léty dokázal, že v podstatě neexistuje mise, která by se nedala splnit. Tenkrát ještě platil za megahvězdu a spustil se velký humbuk, když do Česka přijel natáčet svůj proklamovaný špionážní a akčně laděný spektákl. Problém byl snad jen v tom, že zkušený režisér Brian De Palma není spojován s akčními filmy, ale jeho snímky se převážně opírají o nějakou nosnou a zajímavou myšlenku. Něčím takovým první mise, ze zatím čtyř existujících, až tak nedisponuje, ale rozhodně není bezduchá. Agent Ethan Hunt je docela drsný chlapík, který svoji práci s přehledem zvládá jak v týmu, tak i sólo. Film nepřekypuje akcí, ale ani na ni není skoupý. De Palma si vyzkoušel akční žánr. A i přes pozitivní ohlas se už k režii dalších dílů nevrátil. Možná je to škoda, protože bez jeho sevřené a uvážlivě vedené koncepce spočívající v pozvolném přechodu ze špionážního thrilleru do třeskuté akce, série hodně ztratila. A jeho následovníci to nedali s takovým přehledem. 70% ()
Nikdy som neprišiel na chuť tej zvláštnej atmosfére kombinujúcej post-komunistickú šeď Prahy, áčkovú akciu a céčkové zvraty s gumenými maskami. Scenár je strašne jalový, záporáci vyslovene nudní a niektoré scény nechcene komické (Job 143!). Poteší pár skvelých akčných scén, sympatický Tom Cruise a bombastická hudba. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (63)
- Film se z převážné části natáčel v České republice, konkrétně v Praze. Jedna ze scén byla natočena přímo v Národním muzeu v Praze na Václavském náměstí. (themic)
- V úvodní scéně, ještě před ikonickou znělkou, píchne Hunt (Tom Cruise) agentce injekci, na které je vidět, že jehla nemá žádné ostří, ale zarovnaný tupý konec. (icewhite)
- V rámci propagace použilo studio Paramount mimo jiné audiopřehrávače v novinových prodejních automatech, které hrály ústřední melodii série. Některé z nich se ale uvolnily a spadly na štosy tiskovin, čímž vyděsily mnohé zákazníky, kteří je považovali za nastražené bomby. Je v tom jistá ironie, když uvážíme, že během úvodní znělky kamera tradičně sleduje cestu zapáleného doutnáku k explozi. (Azurovydrak)
Reklama