Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 233)
Hodně, hodně zvláštní gangsterka, pro mě osobně absolutní vrchol žánru. Přesto pro řadu jiných lidí jeho naprostý propad, hodně jich vám řekne, že se s tím filmem nedokáže ztotožnit, protože jim ta syrovost, chladnost, brutalita a naprosté vynechání emocí celkem vadí. A tím rozpory ohledně toho, o čem a jaká vlastně je Zjizvená tvář, rozhodně nekončí. V roce 1983 za ni byl Brian De Palma nominován na post nejhoršího režiséra (Maliny), dnes se najdou tací, včetně mě, kteří by nejradši udělili filmu několik Oscarů. Stejně tak se najdou lidé, kteří budou pořád dokola omílat, jak by se měla Zjizvená tvář zkrátit, stejně tak tu bude jiná skupina, kam patřím i já, která by film klidně ještě o půl hodinky prodloužila. A rozpory se nevyhnuly ani jejímu pochopení. Zatímco scénárista Oliver Stone kontakty s podsvětím sice měl, celý film považoval jen za pouhou satiru na život gangstera a tím pro něj zůstává i dodnes. A pak se zeptáte na názor kriminalisty a ti vám dosvědčí, že je to jeden z nejrealističtějších snímků o amerických gangsterech 80. let, dokonce i v hierarchii vysoce postavení kriminálnící dnešní doby si hlavní postavu Zjizvené tváře - Tonyho Montanu - často berou za vzor. A to jsem se ještě nezmínila, že Tony mimo celé kultury Ameriky 80. let (a tím myslím skutečně vše; od hudební scény až po módu) zaujal i Saddama Husajna. Takže, víte co, vykašlete se na to, jak někdo tenhle film vnímá. Ačkoliv na jedné věci se často shodnou všichni: Al Pacino je ve Zjizvené tváři naprosto bezkonkurenční a snad nikdo by jeho postavu nedokázal zahrát líp. ()
Ultimátní film o vzestupu jednotlivce a jak jsem se mohl na vlastní oči přesvědčit, v USA kult největší. Už od první scény s Tonyho výslechem je zřejmé mistrovství jak de Palmy, tak Stonea a Pacina, podávajícího tu nejlepší herecký výkon své kariéry. Nepatřím mezi lidi, co u každého druhého filmu žehrají na dabing, ale konkrétně tenhle film se MUSÍ vidět v originále kvůli rozkošnému znásilňování angličtiny a Alovu přízvuku. Parádně napsané postavy i děj, parádně natočené. Brutální, krvavý a paranoidní rauš s famózními dobovými songy, vrcholící památným masakrem, který se nachází v mém osobním top tenu nejlepších filmových konců všech dob. Zlatá osmdesátá. ()
Extravagantná, brutálna, takmer trojhodinová gangsterka bez duchovného rozmeru a výraznejších emócií (v porovnaní s neskoršou Carlitovou cestou), z ktorej som však ani na sekundu nespustil zrak a nevystrihol by som z nej jedinú scénu. Pocitovo trvala dve hodiny. Po všetkých filmárskych stránkach brilantné dielo. Kde sú oscarové nominácie minimálne pre Ala Pacina a kameramana?! ()
Tento film jsem viděl poprvé dnes a tak si myslím, že mám právo ho zcela objektivně posoudit a porovnat s filmy dnešní doby, neboť mi nostalgické pocity dílo nemohou zkreslovat. Začněme tedy s pozitivy. Nejlépe zde hodnotím, jak dobře se štábu podařilo zachytit svět a politickou situaci této doby. Dále se můžeme těšit na skvělé herecké výkony s obrovským množstvím legendárních hlášek. A co je hlavní, nachází se zde nejedna scéna, která byla zapsána do dějin a opakovanou recyklací a následným parodováním v jiných filmech žije dále. Na druhou stranu, přestože to nebylo špatné, došel jsem k názoru, že je film neuvěřitelně přeceňovaný. Nicméně však chápu, proč se stal kultovní záležitostí a to především díky době ve které byl natočený. V době, kdy se jednak filmy podobného formátu točily jen zřídkakdy a pro mnohem méně náročné obecenstvo. Celkově mě však tento snímek nijak zvláště neoslovil a celkový příběh mi přišel příliš jednoduchý. Dílo tak považuji za zdlouhavé drama o vzestupu a pádu arogantního a nesympatického kriminálníka. Sledování nelituji a z respektu dávám 3 hvězdy, ale na víc to prostě nevidím. PS: Ani po pečlivém srovnávání s dalšími gangsterkami ze stejné doby a ze součastnosti prostě Scarface nemá žádnou šanci. ()
Film, postaven vyloženě na geniálním výkonu Ala Pacina, jež se vyskytuje snad v každém záběru a strhává na sebe veškerou pozotnost zobrazuje vzestup a(ž) pád jednoho velkého drogového dealera Tonyho Montanu. Tony je velice silná osobnost, nekompromisní, arogantní a neuvěřitelně sebevědomý muž, který když zrovna nemá v puse kubánský doutník, se aspoň láduje hromadou kokainu. Rozjezdl byl velice slibný, při první větší akci (s motorovou pilou), která byla nejen extrémně naturalistická, ale také velmi realistická, jsem si říkal, že tohle bude jasných 5 hvězdiček, bohužel střed (velmi dlouhý střed) filmu už trochu polevil na dynamičnosti a navíc se mi celý Tonyho vzestup, včetně automatického spadnutí Michelle Pfeiffer do náruče, zdál nějak příliš jednoduchý... Ale to filmu ani tak vyčítat nechci, svým šestým smyslem totiž cítím, že problém je pouze v tom, že mi zkrátka snímek nesedl úplně jak jsem čekal (a doufal). "Me? I always tell the truth. Even when i lie." 8/10 ()
Galerie (250)
Zajímavosti (110)
- Ve filmu slyšíme 207× slovo "fuck" - s ohledem na stopáž je to více než jednou za každou minutu. (don corleone)
- Při scéně s motorovou pilou běží v televizi film Zemětřesení (1974). (ČSFD)
Reklama