Kamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
Carter BurwellHrají:
George Clooney, John Malkovich, Tilda Swinton, Frances McDormand, Brad Pitt, Richard Jenkins, J.K. Simmons, David Rasche, Olek Krupa, Jeffrey DeMunn (více)Obsahy(2)
Agent CIA Osborne Cox (John Malkovich) se od nadřízených dozví, že už s ním nepočítají. Kvůli problémům s pitím má přejít na ministerstvo zahraničí. Je rozčarován a rozhodne se, že napíše memoáry. Doma to také nemá lehké. Paní Coxová ho totiž podvádí s bývalým osobním strážcem Harrym Pfarrerem (George Clooney) a je rozhodnuta rozvést se a Osborna oškubat. Jenže netuší, že má Harry milenek vícero. Včetně manželky… Paní Coxová se obrátí na rozvodového právníka. Slíbí, že zjistí stav Osbornova konta. Kdosi z jeho kanceláře stáhne obsah Osbornova počítače na CD. (Omylem včetně jeho rozepsaných memoárů.) Disk se ocitne ve skříňce v posilovně, kam chodí právníkova sekretářka cvičit. A co čert nechtěl – narazí na něj vykutálení pracovníci posilovny – mladíček Chad Feldheimer (Brad Pitt) a Linda Litzkeová (Frances McDormand). Zavětří, že by mohli přijít k velkým penězům. Jsou „špionážními kecy“, jak CD Chad nazývá, přímo očarováni a plánují je za tučné výkupné vrátit Osbornovi. Ten však vůbec netuší, že mu někdo ukradl memoáry, a tak Chada posílá k šípku. Linda je ale žena činu, která chce peníze na své vytoužené plastické operace. Proto Chada pošle na ruskou ambasádu, aby tu „špionážní kecy“ prodal. Rusové jsou z nich mírně řečeno v šoku a dávají si čas na rozmyšlenou. Mezitím se Chad rozhodne zjistit o Osbornovi více… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 436)
Ajajajajaj. Tak to bol pruser. Pribeh uplne mimo a okrem Brada som si tam nenasla postavu, s ktorou by som sa stotoznila, alebo by mi bola aspon stipku sympaticka. Neprislo mi to ani vtipne, ani zaujimave, ani inteligentne, bolo to absurdne a absolutne zbytocne. Keby vo filme neucinkovali take hviezdy, nikto by on ani nezakopol, ani pes by nom nestekol a zostal by zabudnuty v plejade nezavislych filmov. Dobre a zname meno rezisera (reziserov) nerobi z filmu dobry a kvalitny film. ()
Zábavnost celýho filmu vidím především v kvalitně napsaných a posléze i zahraných postavách (Brad Pitt a John Malkovich) a závěrečné pointové řeči šéfa CIA. Nicméně po celý čas si film vybíral poměrně dlouhé nudné a pasáže, dění kolem George Clooneyho, vůbec jeho vážná postava byla dost v kontrastu s parodickýma postavama Brada a Johna a právě díky tomu měl film dvě barvy (vážnou a zábavnou), které k sobě nešly. To, že film dělali Coeni je možná pro některý zdejší tetičky a strejdy důvod pálit vysoký hodnocení film nefilm, ale takhle to opravdu nelze pojímat. ()
„To predsa nie je motorka!“ Coenovci toto už urobili aj v minulosti, keď po oscarovom FARGU nakrútili bombasticky obsadenú nevtipnú komédiu, ktorá vzbudzovala dojem oddychu od náročných látok nezáväzným blbnutím s polkou Hollywoodu v hlavných úlohách (BRAČEK, KDE SI?). Teraz sa to stalo znova, keď po fantastickom trileri TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH narýchlo zbúchali hviezdne obsadenú komédiu, ktorá nie je vtipná. PO PREČÍŤANÍ SPÁĽTE. Samozrejme, stále sú to Coenovci, Clooney a Pitt si svoje parádne slabošské úlohy bohovo užívajú (najmä Pitt so svojimi tanečkami) a niektoré scény sú „klasický Coen“: chechcete sa a zrazu niekto niekomu vystrelí mozog z hlavy. V niektorých scénkach sa výborne mieša absurdita, napätie, bizarnosť a čierny humor (telefonát, šatník, scény s Rusmi, scény s J.K. Simmonsom – nejeden divák sa bojí, že to takto šialene funguje aj v realite). Lenže týchto skvelých pasáží je máličko, možno jedna na 20 minút, scenár pôsobí skratkovito (ale aj tak som ďakoval nebesám, že to má len 96 minút – a mohlo mať ešte menej), ženy u Coenovcov pravdupovediac vždy podávali čudné výkony (Swintonová, McDormandová) a ku cti bratom neslúži ani fakt, že niektoré postavy ukradli z iných filmov (podvodník Clooney – Bill Paxton z PRAVDIVÝCH LŽÍ, cholerik Malkovich – Joe Pesci z MAFIÁNOV). ()
Tak nějak jsem se pro jistotu připravil na fakt, že to možná bude hovadina, ale alespoň zábavná. Jenže humor zde takřka nebyl, jako krimi to působilo naprosto tuctově, příběh byl mdlý, nezajímavý, nudný a nedomyšlený. Alespoň co se týče hereckého obsazení, tvůrci nešlápli (s výjimkou vynerveného a patetického mimoně hraného Malkovichem) úplně vedle; Pittův výmaz Chad mě alespoň trochu pobavil. Normálně bych to asi viděl na průměr, ale přecejenom to bylo trochu větší zklamání než jsem myslel, takže to budou jen 2*. ()
Několik poznámek k příběhové struktuře filmu, která je jedním slovem obdivuhodná: 1, Výjimečnost Coenů spočívá v tom, že svůj film vedou ze zcela přehledné a otřepané expozice (až vás těch prvních 20 minut uráží) do bezmezně zamotaného konce. Zvolna se v tom ztrácíte, a když po skončení filmu přemýšlivě, kde konkrétně jste se ztratili, kde byl ten kritický bod, nemůžete ho za žádnou cenu najít. Zhruba od půle, aniž byste to postřehli, se takzvaně vezete a s vámi se vezou i postavy. Ale Coeni nepotřebují na matení diváka a konstruování zápletky nespolehlivé vypravěče, flashbacky, ani aristotelovské kolize, krize nebo peripetie. Vůbec ne, film vedou v takřka jednoduchém „seriálovém rytmu" (až se tím cítíte ošizeni). 2, Druhou zajímavostí (a sluší se dodat, že v kinematografii raritou) je nevídaná provázanost všeho ze vším. Je to až k neuvěření. Kdykoliv nějaká postava něco řekne, nebo udělá - sic sebetriviálnější úkon to je -, vždy to má návaznost na pozdější události. Coeni jako buldozer odmítají opustit již vyřčená přesvědčení a umanutě před sebou hrnou vše až do konce. Pokud Clooney cosi pronese o reflexu na střelbu, skutečně pak vystřelí; Frances McDormand jde na stejný film a směje se při stejné části; několikrát se zdůrazňuje negativismus šéfa tělocvičny a loser přes inzerát se objevuje na konci znovu a číhá na další kořist (a vystresuje přitom Clooneyho). A právě z tohoto povstává složitost odlehčených filmů bratří Coenů. Tato jejich technika se nazývá Chekhov's gun, tedy objekt v příběhu, který získá význam a důležitost až na konci, přestože se objeví už na začátku. Čili přesný opak techniky MacGuffin, což je naopak nástroj, který popohání charaktery a příběh, přestože žádný význam nemá – kupříkladu kostka v Transformerech. A Coeni mají takových Chekhov's gunů ve filmu doslova desítky. Rovněž oceňuji, že film lze číst buďto jako post-špionážní komický výjev, anebo jako drama se silnými charaktery. A kdybych měl kvalitu poměřovat glamour moronem Bradem Pittem, jdu na pět hvězd. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (20)
- Film otevíral Benátský filmový festival v roce 2008. (HellFire)
- Číslo "114" na domě Harryho Pfarrera (George Clooney) odkazuje na film Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964). (Karlos80)
- Bratři Joel Coen a Ethan Coen psali scénář k filmu současně se scénářem k filmu Tahle země není pro starý (2007). (HellFire)
Reklama