Režie:
Kenneth BranaghKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Patrick DoyleHrají:
Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Natalie Portman, Colm Feore, Jaimie Alexander, Stellan Skarsgård, Adriana Barraza, Stan Lee, Ray Stevenson (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Vládci bohů Odinovi trvalo dlouhou dobu, než ve své říši nastolil mír. Když probíhá korunovace jeho syna Thora, je přerušena vpádem ledových obrů, kteří se pokusí získat skříňku, s jejíž pomocí by mohli dobýt devět světů. To se jim nepodaří a za trest jsou pohřbeni zaživa. Thor prahne po odplatě a Odin krotí jeho zápal a útok odmítá. Horkokrevný nástupce trůnu neuposlechne otcův příkaz a nechá se vyprovokovat k trestné výpravě, jež znovu rozpoutá válku. Odin však nehodlá dál jeho zpupnost tolerovat. Odebere mu veškeré božské schopnosti a za trest ho svrhne mezi pozemšťany, kde má dojít nápravy. Zavržený Thor lidmi zpočátku opovrhuje, postupně se mu ale začnou dostávat pod kůži, zejména sličná vědkyně Jane Fosterová. Thorovi ale není dopřáno užívat si pozemského klidu. Nově nastalé situace se rozhodne využít jeho mladší bratr Loki, který začne připravovat zradu. Nikdy neměl lepší možnost ke zničení Thora než teď, a rozhodne se proto rozpoutat za pomoci svých věrných ničivou zkázu na Asgardu i na Zemi. (TV Nova)
(více)Videa (9)
Recenze (1 947)
Obavy ze stylizace se díky bohu rozplynuly prakticky okamžitě a to, co se v ukázkách jevilo být gay papundeklem se ve finále přetransformovalo ve skutečně hmotný fantasy svět. Nic to ale nemění na tom, že Thor je víc, než cokoliv jiného nezávadná blbinka, která se zdá být velkolepá, ale z půlky se odehrává na greenu a z půlky na písku, která mě bavila (především proto, že se nebere vážně a dělá si srandu sama ze sebe) ale po skončení z ní nezůstalo nic, než naprosto bad ass Idris Elba a pár filmařsky velmi zajímavých momentů, které byly originální, nové a pro mě působivé, ale netrvaly dostatečně dlouho, aby mě posadily na prdel... ()
Jestli Thor něco tematizuje, tak vzájemné nepochopení panující mezi nadpřirozeným světem bohů a karteziánsko-newtonovským modelem vědy, který cokoli spirituální patologizuje a zavrhuje jako nehodné seriózního zkoumání. Ve středu tohoto konfliktu tak stojí postava samotného Thora, se kterým je na Zemi nakládáno buď jako s bláznem nebo se ho, a posléze i další mytické figury, snaží lidé zařadit do nějakého známého popkulturního rámce, a jeho kladivo, které je v jednu chvíli naprosto nesmyslně označeno za družici a je kolem něj vybudována velice komplexní sestava nejrůznějších kamer, čidel, lešení a bůhvíčehoještě, mající za úkol jej nějakým způsobem analyzovat. Samozřejmě se tyhle snahy uchopit něco mytického technikou ukazují jako neproduktivní a směšné, stejně jako jakýkoli pokus racionalizovat cokoli božského. Odpovědí nakonec je, že vědu musí v klíčových otázkách zastoupit, jakožto ultimátní tvůrčí síla, láska, což je samo o sobě hezké, jen kdyby to ale v tomhle filmu všechno nestálo na těch nejotřepanějších žánrových klišé a nevěrohodných vnitřních proměnách hrdinů. Je mi jasné, že Thor je v jádru především pohádkou o dospívání jednoho kluka, ale kdybych měl dětem něco v tomto duchu vybrat, mnohem mnohem radši bych zvolil třeba disneyácké Tangled, které dle mého názoru po všech stránkách funguje lépe (přestože tohle srovnání není úplně fér). ()
Nejnovější americká sci-fi pohádka se zásluhou Branaghovy režie nepropadá do kýče hollywoodské akční mytologie přeplněné stereotypem prázdných scén a hluchých dialogů. Překryta jsou i slabší místa scénáře zejména v první části filmu. Velá témata, skutečná, ne hluchá láska, hluboký cit, ne abstraktní rozžvanění, zprvu mlhavé téma souboje blíže nepopsaného systému světů opírajícího se o starogermánskou (vikingskou) kosmogonii a mytologii těží z mimořádně kvalitních hereckých výkonů (Portmanová, Hopkins, další australský objev Hemsworth) a pochopitelně i trikových možností současného hraného filmu. Sympatický je i otevřený "nehappyandový" konec. THOR se sice nedotýká nebes dosažitelných vrcholů umění, ale i s vědomím právě popsaných hluchých míst si zachovává vysoký nadstandard žánru. V současné situaci světového hraného filmu - stále narůstající propasti mezi kasovně diváckou a festivalovou nonartificiální filmovou tvorbou - to není zase tak málo. ()
Asgardská část, kde se řeší vztah s otcem a Lokiho intriky je dobrá, stejně jako Thorova práce s kladivem a jeho prozření. Výprava mi sice přišla hrozně počítačová a umělohmotná, ale epické lety kamery zachraňovaly co mohly. Komické figurky jsem měl chuť zabít, naštěstí jsem se uklidnil pokaždé, když se Natálka usmála. Marvel Studios opět nezklamaly. I když si dokážu představit, že jako malej harant bych to žral i s navijákem. ()
S Thorem a se mnou to bylo tak: Nechával mě chladným do té doby, než jsem se dozvěděl, kdo ho bude režírovat. Cože, Kenneth Branagh? No, vlastně proč ne. Pak přišla potitulková scéna Iron Mana 2 (aha, tak takhle bude vypadat Mjölnir), potom první (hmmm, nějak se mi to nezdá) a druhý (to už je lepší, začínám se těšit) Thorův trailer, a nakonec soundtrack Patricka Doyla (panejo, ten motiv z hlavy nedostanu!). Zbývalo si zajít na film, což jsem splnil dnes. V kině jsme seděli tři, ne že by mi to vadilo - spíš mi bylo líto těch 100 lidí, kteří tam neseděli s námi. Thor je totiž nejlepší komiksák od Hellboye a za tím si stojím. Branagh s přehledem režíruje a s pomocí trikařů a všech možných designérů nám servíruje úžasné obrázky z Ásgardu i Jötunheimu, herci jsou od hlavní po tu nejvedlejší postavu sympatičtí, (až na pár výjimek) neokoukaní, a jejich postavy tím pádem uvěřitelnější, scénář obratně míchá dramatické scény s akčními i vtipnými (zástupy čumilů u kráteru s kladivem a příchod Thorových kumpánů vedou), nic není navíc... Vážně nemám co vytknout. Ani tu Natálku. Obzvlášť mě potěšil vzhled ledových obrů, kteří jako by z očí vypadli stvořením Raye Harryhausena, což mi teď ještě připomíná zvláštní mystickou atmosféru Ásgardu, která zase mile evokovala náladu scén z Olympu ze Souboje Titánů. Jo a epilog po titulcích... Velice šťavnatý bonbónek na závěr. Takže dávám pět čistých hvězd a jsem spokojený.___P.S. Viděl jsem 2D a jsem rád.___P.P.S. Dabing naštěstí nebyl takové zlo. ()
Galerie (179)
Zajímavosti (173)
- Scéna, v níž Odin (Anthony Hopkins) strhne Thorovi (Chris Hemsworth) disky, je inspirovaná scénou z filmu Případ kapitána Dreyfuse (1937), kde byl kapitán zbaven své hodnosti a obviněn z velezrady. (Kubaaa97)
- Filmové ztvárnění osobnosti Thora (Chris Hemsworth) je kombinací Thora z komiksů s dějovým obloukem, ve kterém je Thor svržen na Zemi jako trest za svou aroganci („The Mighty Thor #145“), a Thora ze světa Ultimate, kde je na Zemi vnímán mnohými jako bláznivý a pomýlený člověk. (Kubaaa97)
- Předmět, který Jötnarové na začátku filmu používají, je Rakev prastaré zimy, nádoby k přivolání Fimbulvetru, zimy bezprostředně předcházející Ragnaröku. (Kubaaa97)
Reklama