Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Filmárske kvality tentoraz neboli prioritou. Skôr súznenie deja s jemným preladením do vlastného dozrievania. To sa - pri nezníženej sústredenosti na dej filmu samotného - Daldrymu podarilo. Pár nudnejších scén napudrovanej romantiky, v ktorých sa nič moc nedialo (výlet bicyklami pomedzi krásnu krajinu, či pričasté vracanie sa k mólu) nedali veru zabudnúť, že z muža sa stane v dospelosti často to, ako a ako intenzívne súložil so svojou prvou partnerkou. Dodatok (september 2013): Odporúčam skvelý komentár užívateľa Maq. ()
Stephen Daldry, režisér skvělých Hodin, vyprodukoval z kvalitních ingrediencí (počítaje v to vynikající herce) obdivuhodně neúčinný snímek, z něhož sálá knižní původ podstatně mocněji než ženský půvab z Kate Winslet. Silná, zajímavá a bohatá sama o sobě nosná témata jako "smysl toho všeho" představený brilantním Brunem Ganzem nebo naopak Hannina před soudem demonstrovaná neschopnost pochopit, co že to vlastně během své služby dělala špatně, jsou zde užita jen velmi okrajově a zapadají pod kupou hlušiny vznešeně označitelné (těmi, které předčítač nadchl) za příběh pochopení a vděčnosti za první chlapeckou lásku, která se změnila v "něco jiného" nebo možná "víc". Ralph Fiennes namlouvající kazety mě zkrátka nedojímá a nezajímá, a byť má Předčítač zručně budovanou atmosféru a je na něm vidět, že asi nebyl natočen za levno, je pro mě jakž takž zajímavý pouze do doby, než Kate Winslet natočí instruktážní film o smyslné vášni partnerského milostného života...anebo normálně o dobrém sexu:) Vzhledem k ambicím a prezentaci filmu dávám 60%. ()
Nádhera opravdu nádhera. Z počátku jsem si myslel, že půjde o jakousi verzi filmu Absolvent, ale druhá půle filmu mě přesvědčila o opaku. Příběh je založen na takové maličkosti jako předčítání příběhů, ale i taková maličkost dokáže znatelně ovlivnit lidské životy. Nejen že ovlivní postavy ve filmu, ale ovnivní i vás - diváky. Kate Winslet už mě o svých hereckých kvalitách přesvědčila v předchozích filmech, ale v posledních dvou Revolutionary Road a Reader se s jistotou zapisuje do herecké historie. Její vizuální proměna se dá přirovnat k proměně Charlese Fostera Kanea z filmu Občan Kane. Postavu Michaela Berga nejlépe zahrál mladý David Kross. Režisérův rukopis je už hodně znatelný a jeho filmy bude snadné rozeznat od ostatních. Už teď jsem zvědavý na jeho další dramata. ()
Předčítač ve mně vyvolal spoustu otázek a rozporuplných pocitů. Michaelovo "souzení" Hanny totiž pomalu, ale jistě režisér přenechává divákovi. My sami se musíme rozhodnout, jestli dokážeme pochopit její chování, odpustit jí její činy, sympatizovat s ní, nebo potlačit nenávist a brát ji jako lidskou bytost. Vzhledem k Hannině více či méně očividné zrůdnosti (násobené jejím: "mám raději, když mi někdo čte") a vině, jsem během sledování příběhu dospěl možná tak k potlačení hněvu a akceptování její osoby jako člověka (faktem zůstává, že Daldry ji nijak zvlášť neobviňoval ani nebhajoval, ale snažil se divákovi nastítit její a posléze i Michaelův pohled na věc). Film je dost dlouhý, má pomalejší tempo, přesto však nemůžu říct, že bych se nudil. Příběh, hudba, kamera, práce maskérů a autorův záměr/hlavní myšlenka se mi líbily. Herecké výkony mi přišly takové zvláštní; Winsletová hrála dobře, přesto nijak převratně, Fiennesův výkon byl značně rozpačitý, ale zaujal mě David Kross, který mě sice z počátku štval už jen svojí přítomností, ale pak jsem si na něj zvykl a začal mu jeho roli opravdu věřit. Tenhle film není pro každého, přesto si myslím, že je rozhodně zajímavý a zaslouží si zhlédnout a zamyslet se nad jeho tématem. ()
Dávný cit nepodléhá korozi a odpustit umí jen ten, kdo opravdu miluje. Zdánlivě samoúčelný čtenářsko-sexuální kroužek přejde v druhé polovině do komorního dramatu o vině, odvaze, slabosti a odpuštění. Winslet se poslechem čteného slova zaslouženě dopracovala ke zlaté sošce a dokonalý gentleman Fiennes na malém prostoru opět dokazuje své nesporné umění. Trápení rozpáleného sexuálního eléva četbou Tolstého protizávaží (Vojna a mír) před koitem však bylo od Kate poměrně sadistické.. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Scéna, v níž mladý Michael (Ralph Fiennes) a Hanna (Kate Winslet) dorazí k hospodě, se natáčela nedaleko českých hranic v německé obci Ottendorf, v penzionu Buschmühle na silnici podél řeky Křinice vedoucí do Bad Schandau. (Wladi.mir)
- Pro složení hudby byli zvažování skladatelé Ozren K. Glaser, Alberto Iglesias a Nico Muhly, který byl nakonec vybrán. (c.tucker)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 2008 v New Yorku v USA. (ČSFD)
Reklama