Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (631)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejbrilantnějších satirických komedií, které kdy poctily bojiště. Vybraná společnost velkých komiků či herců, co se komu zdá vhodnější, a humor, který (bohužel) nikdy nezestárne, neb podobných vykuků obchází dnešním světem spousta. "Méně té vody, chlapče, méně té vody..." 100% ____ PS: Duben 2011 - Morávkovi Světáci v Klicperáku na jednu stranu svým způsobem tříští síly včleňováním dalších rozměrů, mezi něž patří i příběh lidských povah vtělený(ch) do příběhu podtitulních "Malovaných dětí" Golden Kids, přičemž dojde i na "nezbytnou" smrt, ale na stranu druhou samostatně luxusními hereckými výkony, občas parodujícími filmovou předlohu, občas posouvajícími ji dál (samozřejmě to není jenom tento případ, ale třeba Kamila Sedlárová je rozhodně odvážnější než Jiřina Jirásková;)), a skutečně mistrovskou režií, která dokáže zasáhnout přesně tak jak chce (což není vždycky tak, jak byste chtěli vy), zatloukají diváka do sedaček a ždímají z něj slzy smíchu tam, kde film udržoval vědoucí úsměv. A to ještě nádavkem dostanete uhrančivou Martu Zaoralovou, k nepoznání na bárbínu/bardotku nalíčenou Isabelu Smečkovou Bencovou, a neskutečně úlisně happy gay Davida Smečku, kteří za doprovodu výborné živé hudby čelist shazujícím způsobem živě zpívají (pro mě nečekaně) živelné pecky Golden Kids...a v poslední třetině vás dožírají neustálým omíláním téhož v kontrapunktu k tomu, jak se řehtáte tomu samému opakování mluveného slova u bíle prostřeného stolu. Úžasné představení, které bych sice klidně o dvacet minut zkrátil, ale jak jsme se již poučili z krizového vývoje, nic není dokonalé - ani totalita;) ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Působivé kreace hereckých osobností a inspirující prolínání jejich generací se vyznačují i neméně zajímavým tématem. S jistou nadsázkou se dá mluvit o osobitě uchopeném traumatu české malosti a snaze být někým jiným, ale tak, aby to nebolelo. Oldřich Nový naznačuje i po desetiletích, která uplynula od doby jeho elegánů, svůj skutečný herecký i osobnostní formát a rejstřík. Prvorepubliková noblesa, kterou v tomto plebejském prostředí prezentuje, v jeho podání naznačuje své přednosti i limity. Podaří-li se takové téma podat v atraktivním komediálním podání, je přesvědčivost, s níž jsou poselství filmu sdělována, ještě silnejší a nevývratnější. Česká filmová vlna i ve svém vynuceném odlivu zachovává šarm, noblesu a nadhled. Totalita je v tomto pohledu pojednána z nejméně očekávatelných úhlů. Vícerozměrovost výchozího záměru tím jen získává. I dnes. A také zítra, jak se alespoň téměř čtyřicet let po premiéře zdá. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Vratislav Blažek .. Parta obyčejných fasádníků si hraje na intelektuály. Česká komediální klasika s geniálním scénářem. Mimořádně zábavné a dobově trefné dialogy („-Proč mám jít první?“ „–Protože jsi ve straně!“), kterým se budete i dnes smát.. 85%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Obdivuji Blažkův talent přihřívat si socialistickou polívčičku a ve stejnou chvíli (ve druhém plánu) na režim cenit zuby. Některé vtipy jsou sice čitelné dlouho dopředu a většinu filmu očekávaná konfrontace celé šestice záhy omrzí, neboť s jedním míčkem se moc žonglovat nedá, ale kde jinde dnes uvidíte takovou konstelaci českých komediálních hvězd! 75% Zajímavé komentáře: Enšpígl, CheGuevara, Eddard, sportovec, Šandík ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Karel Hála hraje v baru na klavír, ovšem podle vlastních slov na tento nástroj vůbec hrát neuměl. (M.B)
  • Příslušník VB zabuší na dveře bytu a zařve: „Bezpečnost,“, načež se Marcela (Jiřina Jirásková) chvatně vrací do obývacího pokoje ke zbytku osazenstva. V momentě, kdy má vejít do dveří, si ale můžeme na vteřinu všimnout, že za nimi ve skutečnosti čeká, až zazní od režiséra pokyn. (jlumos)
  • Natáčení probíhalo také ve známé pražské restauraci U Fleků. (M.B)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama