Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,KTORÝ BOH BY NÁM PONÚKOL VIAC?" __ Film 2x vo svojich začiatkoch vysielala Markíza, odvtedy sa po ňom zľahla zem a naďabiť na niečo takéto v programe dnešných TV sa rovná asi rovnakému zázraku akým bolo Kristovo zmŕtvychvstanie. Som však rád, že aj keď sa mi ,,Rúcho" podarilo znovu si pozrieť asi po 10 rokoch bolo to v širokoúhlom formáte, kde dokonalejšie vynikne jeho výpravnosť. Výtvarne fantasticky spracovanú scénu ,,Ja som Judáš", kde na konci ulice už na zradcu Mesiáša čaká strom či nemenej pôsobivý záver som si v pamäti držal už odvtedy. Priznám sa, nerozumiem komentárom, ktoré filmu vlastne vytýkajú akúsi nevyrovnanosť. Napriek svojej vyše dvojhodinovej stopáži plne držal moju pozornosť, možno nebol nabitý prevratnými myšlienkami, no aj napriek de facto úplnej absencii akčných scén, ktoré by divák od žánru očakával som sa nenudil ani chvíľku, čo už sa tak úplne nedá povedať o pokračovaní ,,Demetrius a gladiátori" navyše o polhodiny kratšom. Jediné čo už dnes naozaj zvlášť neoslní sú herecké výkony. Burton je vyslovene priemerný a Mature má síce charizmy na rozdávanie, no nevie ju jednoducho predať (bohužiaľ aj preto dostával hlavné úlohy len zväčša v béčkových filmoch). Mimoriadnu pochvalu si však zaslúži hudba Alfreda Newmana. Ústredný motív Rúcha vie dodať mnohým scénam neopakovateľný mystický nádych. (82. hodnotenie, 11. komentár k filmu) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sandálová dráma presne v štýle tvorby päťdesiatych rokov, čiže ak ste ich zopár videli, nič nové neuvidíte. Rúcho je ale zaujímavé tým, že rozpráva onen najväčší príbeh všetkých čias z pohľadu Ríma, konkrétne cez postavu Marcellusa Gallia. Rúcho však nie je až taký významný dejotvorný prvok, ako by ste si mohli vopred myslieť a akým by podľa mňa aj mal byť. Väčšinu stopáže tvoria dialógy v interiéroch, ale aj exteriéroch, a s viditeľne domaľovaným pozadím. Z môjho pohľadu niet poriadne čo kritizovať, ani poriadne čo chváliť, dostal som presne to, čo som aj čakal. Okrem jedného súboju tu nie je žiadna akcia a finálna "odchodová" scéna zubu času rozhodne neodolala. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

To si takhle jako mocný Říman ukřižujete jednoho fanatika v zapadlé provincii a hned vám kvůli části jeho šatníku začne strašit ve věži. To je znamení, že je čas ke změně. Při pohledu na ztepilého pobočníka Demetria by se nabízelo, že orientace, ale tady půjde o víru. Odpusťte mu, neboť nevěděl, co činí.. Pionýr technologie Cinemascope je i přes pár hluchých míst docela poutavou pohádkou, která zaujme podobností mladého Burtona na Franca Nera, skrýváním tváře tesaře z Galileje či vzletným finále, kdy se přes encefalitického trotla odchází vstříc království nebeské.. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Co do velkoleposti výpravy zcela v intencích tehdejších antických eposů. Co se samotného příběhu týče, tak ani ten se neliší od křesťanských agitek typu Ben Hur či Quo Vadis. Jediný rozdíl je v tom, že tento příběh je celkově naivnější a abych tak řekl duchem výrazně chudší, což do jisté míry něco vypovídá i o knižní předloze. Vedle již zmíněné výpravy potěší mladý Richard Burton. 50% ()

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Jedno z přelomových děl v dějinách kinematografie, byť nikoliv svými kvalitami, ale spíše jenom díky "nové" širokoúhlé kameře. Roucho je natočeno podle knižního bestselleru luteránského pastora Lloyda C. Douglasa. Osobně jsem knihu nečetl, ale narazil jsem na pár nepěkných poznámek na scenáristy, kteří příběh dost upravili. Člověk je nevděčný tvor, hledající na všem mouchy a já jich taky pár našel, bohužel. Když už jsme začali scénářem, je smutnou pravdou, že některé postavy se chovají velmi podivně a hlavně Demetriuv přerod v následovníka Ježíše Krista je dosti nepřesvědčivý. Nepochybuji, že měl Kristus neobyčejné charizma, přesto se zdráhám uvěřit, že dokázal proměnit bezvěrce na zaníceného, skoro až fanatického, křesťana pouhým letmým, několikavteřinovým pohledem. Co se týče hereckého obsazení, je takřka dokonalé, Richard Burton byl skvělý herec a tady to jen dokazuje. Jediný, kdo mi moc neseděl, byl Jeff Morrow coby centurion Paulus, který dle mého názoru, tlačil příliš na pilu, aby dokázal, jaký je to bídák (i když měl v mnoha věcech pravdu). Avšak musím pochválit nádhernou výpravu, Řím je skutečně majestátní (za vydatné pomoci zadních dokreslovaček), přesto jsem po celou dobu očekával více. Např. Jeruzalém pořádně neuvidíme, pokud pomineme polorozpadlé hradby a několik ošuntělých uliček. Dalším problémem, hlavně v dnešní době, bude skoro totální absence akčních scén, takže pokud někdo touží po římských legiích, drtících svými okovanými sandály ostatní národy, musí se obrátit k italské produkci. Násilí, krev a jiné "perverznosti" neměli být tahákem, nýbrž monumentální výprava, davové scény a hlavně nová technologie cinemascopu. Diváci měli odcházet z biografu ohromeni novými možnostmi techniky a taky občerstveni na duchu. Roucho je prostě standardní mravokárný velkofilm, který dokonale ilustruje americkou touhu po obnovení morálních hodnot, tj. zaručený kasovní trhák. Na závěr se musím přiznat k jedné věci, nikdy jsem neměl rád skladatele Newmana a je jedno, jaké má křestní jméno. Rád není to přesné slovo, prostě mi jejich hudba nesedí. Alfred, nejznámější z klanu Newmanů, složil solidní, přesto ne mému uchu vždy lahodící hudbu, ale milostný motiv je opravdu nádherný.Shrnuto a podtrženo, Roucho je klasickou ukázkou amerického biblického velkofilmu z 50. let, málo akce, spousta vznešených slov a velkých gest. Film se mi hodně líbil, ale nějak jsem čekal více. Kdysi odvysíláno na Nově se Zlínským dabingem (malé, nepatrné plus), ke kterému bych taky nějakou malou poznámku měl. P.S. Knihu si zakoupím, až Karmelitánské nakladatelství udělá dotisk (prezenčně to číst v mzk nebudu), zatím musím vzít zavděk Velkým rybářem od stejného autora. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • Štúdio pôvodne obsadilo britského divadelného herca Johna Buckmastera do úlohy Caligulu, čo by bolo jeho prvým hollywoodskym filmom, ale vyhliadka na účinkovanie pred kamerou ho natoľko znervózňovala, že štúdio ho začalo považovať za nespoľahlivého a bálo sa finančných strát. Nahradil ho preto Jay Robinson, pre ktorého to bola tiež prvá filmová rola. (Arsenal83)
  • Tento film obsahuje 517 prechodov za približne 131 minút akcie. To zodpovedá priemernej dĺžke záberu asi 15 sekúnd. (Arsenal83)

Reklama

Reklama