Režie:
José PadilhaKamera:
Lula CarvalhoHudba:
Pedro BromfmanHrají:
Wagner Moura, André Ramiro, Caio Junqueira, Milhem Cortaz, Fernanda Machado, Maria Ribeiro, Paulo Vilela, Fernanda de Freitas, Fábio Lago, Otto Jr. (více)Obsahy(2)
V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (649)
Tolik jsem se vždycky chtěl podívat do jižní Ameriky, ale čím víc filmů z této oblasti vidím, tím mám větší strach tam jet. Největší drogové kartely, úplatky, obchodování s lidmi a podobně, je zde na denním pořádku. A samotná policie je proti tomu bezbranná a radši se připojí na stranu zla. Druhá polovina filmu mě absolutně srazila do kolen. ()
Jak říká komisař Ledvina: "Ona pořádná nakládačka taky udělá svoje." O tom ví černokošiláci z BEPO svoje. Když program prevence u školáků selže a oni se stanou dealery je přeci jen lepší je všechny postřílet a to i s těmi policisty, co jim prodávají zbraně. Do hlavy, sekerou jak se zpívá v mé oblíbené písničce... Ale postřílí je všechny? ()
Trochu moc didaktické, ale co beru jako největší plus: Bylo to pro mě po dlouhé době filmové vyprávění příběhu -- s důrazem na slovo vyprávění. /// I v močálu si můžeš uchovat čest a jiné hodnoty -- ale platíš za to, na různých rovinách. Jinak kvituji s povděkem velmi "jemnou" studii smrtelného pacifistického bludu, něco ve smyslu "když budem hodní a proti válce a nenávisti, tak naše mravní síla vyřeší všechny problémy světa"... i tomu hlupákovi Gándhímu (kam vítr, tm plášť), to vyšlo náhodou jen proto, že měla Anglie Indie plné zuby (a hned ho zabili a začala válka s milionem mrtvých). ()
Film, který se neptá, valí vpřed a nekompromisně drtí všechny, kdo mu přijdou do cesty. Odmítá diplomatické vyjednávání, odmítá diskuzi, prostě má svůj názor a žádný jiný nepřipouští. Na jednu stranu mi tato metoda „nesrat se s ničím“ přišla sympatická a vzhledem k naznačeným poměrům v Riu také logická. Na stranu druhou jsem měl nemalý problém akceptovat za hlavního hrdinu polo-nácka, který co nedokáže vyřešit silou, řeší ještě větší silou. Božský statut BOPE, útvaru stojícího nad policií, dokonce i nad státem (jak je naznačeno zakrytím brazilské vlajky charakteristickou lebkou na černém pozadí), není nijak zpochybňován – brazilské slumy musí být vyčištěné. Mrtvý drogový dealer je dobrý drogový dealer. Veškerá snaha o zlidštění protagonisty jakýmisi výčitkami svědomí působí při brutalitě následného výcviku nováčku legračně. O tolik legračněji než roztřesené záběry z ulic, které nejspíš ani nemusely být „přibarvovány“ pro filmové účely. Pokud je film alespoň z půlky pravdivý (a věřím, že je), všechna čest tvůrcům a jejich odvaze natáčet v autentických prostředích. I přes to, nebo právě proto, že Elitní jednotka ve zběsile cool tempu bez zbytečných okeců doběhne ze startovní čáry do správně WTF finále, neustále jsem se zaobíral myšlenkou, není-li to celé přece jen příliš blbé, mající příliš vratkou dramaturgickou konstrukci a nabízející příliš málo pomrkávání tvůrců v duchu „jsme nad věcí“. Nejspíš nebyli, nejspíš ani nejde být nad něčím, čeho jste součástí, čím dennodenně žijete. Ale dobrý pocit z toho nemám. 80% Zajímavé komentáře: Adrian, kiddo, O*R*I*N, Davson, honelnik, Martyr ()
Uff, tak tomuhle říkám nekompromisní nářez. Nikdy se nepokoušejte vyjebávat s Trope de Elite.. Protože oni si vás najdou, a potom, co vás podusí v pytli, nachčijou vám do xichtu a po prosbě, at vás kvůli pohřbu do něj nestřílejí, kapitán vymění pistol za brokovnici.. Hm, opravdu děsivý a brutální pohled na pravděpodobně nejzkaženější město světa Rio pohledem jedné pro zbytek světa velmi kontroverzni policejni jednotky. Ale nedivím se, ta míra zločinnosti nedává ani jinou možnost a pro jednou je fajn vidět, že se se zločinem nikdo ani trochu nemazlí. Wagner Moura je naprostý ďábel a rozhodně bych se mu nechtěl znelíbit. Výborný úvod, výborný znak, výborná akce, výborný film. I když, jak už určitě každý z komentu pochopil, velmi znepokojivý a taky s nicím se nemazlící a špinavější než žumpa. První polovina ještě řeší zkorumpovanost policejního systému přes řadu velmi fajn natočených a skvělým komentem doprovázených příhod, druhá už je ale neskutečný náser. Výcvik nemá chybu.. ()
Galerie (25)
Photo © The Weinstein Company
Zajímavosti (11)
- Postava Andrého Matiase (André Ramiro) je inspirována skutečným bývalým členem BOPE Andrém Batistou, který je zároveň jedním ze scenáristů filmu. (Caaslav)
- Hlavní postava Roberta Nascimenta (Wagner) byla pojmenována podle zločince Sandra Nascimenta, který byl zastřelen policií 12. 6. 2000 po únosu autobusu, o němž pojednává dokument Ônibus 174 (2002). Inspirací pro postavu byl skutečný příslušník jednotky BOPE a spoluautor knižní předlohy Rodrigo Pimentel, který se objevil v malé roli v pokračování filmu Elitní jednotka 2: Vnitřní nepřítel (2010). (Caaslav)
- Postava kapitána Nascimenta (Wagner Moura) měla být původně vedlejší. Režisér José Padilha a scenárista Bráulio Mantovani byly ale po natočení filmu natolik ohromeni výkonem Wagnera Moury, že se rozhodli upravit děj tak, aby jeho postava ve snímku více vynikla. (Caaslav)
Reklama