Reklama

Reklama

Když se Leonard vrací k rodičům po nezdařené sebevraždě, poznává dvě zcela rozdílné ženy - tajemnou krásku ze sousedství a milou dceru rodinných přátel. Volba mezi touhou a láskou však není snadná.
Romantické drama z brooklynské Brighton Beach vypráví příběh mladého Leonarda (Joaquin Phoenix), který se po neúspěšném pokusu o sebevraždu vrací k rodičům. Ti ho mají rádi, ale nerozumějí mu. Záhy poznává dvě ženy: první je tajemná krásná sousedka Michelle (Gwyneth Paltrow), která, jak Leonard brzy zjistí, svádí boj s démony své vlastní minulosti, tou druhou je milá a starostlivá Sandra (Vinessa Shaw), s níž se ho snaží dát dohromady rodiče. Leonard sice není zpočátku Sandře příliš nakloněn, ale postupně podléhá jejímu kouzlu. Jenže je tu i Michelle a ta mladíka, jenž ji zjevně přitahuje, požádá o pomoc. Dilema, před nímž rozpolcený Leonard stojí, není vůbec lehké - volba mezi touhou a láskou by ho mohla stát i život. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (200)

Radko 

všechny recenze uživatele

Filmové naplnenie úvodnej slohy textu skupiny Zóna A k pesničke Prečo je život taký?: "Igor má rád Evu, Eva jeho nie a tak preto Igor, stále smutný je. Eva chce mať Vojta, Vojto Evu nie a tak preto Eva, stále smutná je." Rozuzlenie smeruje k zmiereniu a vyrovnaniu sa s daným stavom. Blonďatá suseda zároveň predstavuje typickú ženu - rusalku, využívajúcu do neho zaľúbeného muža ako spovedníka, poslucháča a radcu pri riešení jej životných kríz, tráum a vnútorných konfliktov. Takéto typy žien s oddanými zaľúbenými spovedníkmi nič mať nechcú, slúžia im len ako záloha pre prípad obveselenia, keď frajera nieto (kino, kaviareň, zábava) a zároveň ako prostriedok na zvýšenie sebavedomia. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Prvních 30 minut je ještě celkem zajímavých, byť rozhodně nejde o nic objevného či neviděného, ale od večeře v restaurantu už to jde jen z kopce. Gray ztrácí kontrolu nad tempem, scénář je předvídatelnější než rady babek z Volejte věštci a rychlost, s jakou obě ženské postavy roztahují nohy, mi mozek ještě teď nebere. 5/10 a malá prosba, aby Gray konečně dostal scénář, v němž bude moci svůj cit pro atmosférické dusno pořádně využít. ()

Reklama

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Film, ze kterého doslova čiší nedbalá elegance a stylovost, s jakou je natočen. Opravdu neskutečně mě Gray překvapil, čekal jsem jenom další tuctový americký vztahový flák, který se bůhvíproč dostal do Cannes. Naproti tomu jsem dostal takového mnohem pomalejšího, atmosféričtějšího a temnějšího Allena. Oproti ostatním se mi naopak ona naprostá jednoduchost příběhu líbila, v tom je jeho síla. Prakticky nemám co vytknout, snad jenom, že s oběma hlavními herečkami se mi rejža příliš netrefil do vkusu :). ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Zamotaný mnohouholník vzťahov, kde sa film začína aj končí v podstate samovraždou, či už dokonanou alebo nie, to sa divák dozvie až v priebehu. Príde aj tehotenstvo, nevera, potrat či závislosť na drogách. Akoby všetko v jednom, no ale Gwyneth by bola fakt krásna narkomanka, mohli ju trochu viac dogabať. Príbeh Phoenixovej postavy je tak trocha zvláštny. Si s nikým, s kým nechceš až tak byť, lebo túžiš po inej. A keď tú inú dosiahneš a ona sa na teba aj tak vyserie, tak ti je dobrá aj tá predtým. Také chlapské. A nič obdivuhodné. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Ode mě tři a půl, bez chlupu - a jako bonus k vysvětlení nevyžádaná rada na závěr. *** Není to milostný trojúhelník, ale milostný čtyřúhelník složený ze dvou trojúhelníků tak, aby se dohromady neživotně zaklesly na těch nejtuctovějších (ale proto neméně tragických) životních schématech: Leonardo má na výběr mezi hodnou, milou a tupou holkou, svazek s níž spustí oboustranně kýženou rodinnou a podnikovou fúzi a dopřeje mu pevnou obchodní kariéru na jedné straně a na druhé s jedinečnou, charismatickou, ale nespolehlivou sousedkou se sklony k závislostem nejen na lidech, která souzní s jeho rozháranou, křehkou, ale také odvážnou a vzletnou duší. Michelle i Leonard potřebují někoho druhého, kdo by jim dal impulz, motivaci, aby se odhodlali k velkým, neobyčejným věcem, kdo by jim stvrdil právo žít bláznivě a byl jim v tom partnerem. Ale jinou částí svého nitra Michelle tíhne k životu v obvyklém sebeklamu vydržovaných milenek, které roky a roky o samotě v zaplaceném bytě čekají, až jejich plešatící milenec s vlivem a postavením bude mít čas na chvilkové potěšení s nimi a snůšku omílaných slibů, doufají, že je to láska a že kvůli nim opustí ženu a děti a rozvrátí si úspěšný život, a jsou ochotné si donekonečna stavět vzdušné zámky, raději než vykročit do úplné nejistoty. Leonard svou intenzitou, ryzostí, naléhavostí a oporou dá Michelle sílu chtít ten sebeklam opustit a začít jinde, jinak, a ona, byť nechtěně, se mu stane impulzem k důvěře v novou životní etapu. Možná jsou to u obou jen nepodložené křehké chiméry, ale možná ne, a možná že by se spolu dokázali vymanit a posílit k souladnému životu ve vyšší citlivosti a jejich zdánlivě labilní osobnosti by se ustálily v té excitované, nadšeně okouzlené rovině, kde jim je oběma dobře a odkud by se už nemuseli propadat do beznaděje, kam by je už - spojence - nemohla srážet přízemnost a nepřiléhavost okolního světa, v němž se necítí být přijatí pro svoje kvality a cítění. Stačí však málo a jeho i její - možná právě proto od počátku liché - naděje berou za své a nad křehkým a přinejmenším z její strany ničím nepotvrzovaným spojenectvím vítězí pro danou chvíli příklon k jistotě stereotypu a sebeklamu. Leonardo pak místo dalšího pokusu o sebevraždu volí navenek stejně - nalinkovaný rodinný a pracovní život vedle tuctové holky, o níž ví bezpečně, že mu nikdy nebude rozumět a nebude v něm probouzet dychtivost a nadšení. *** Přestože film tady končí, nepřináší svým postavám klid ani smíření, nic se tím neřeší a je jasné, že trýzeň a nedorozumění budou v tomhle nastavení jen beznadějně pokračovat dál. *** Byť celý film je o stereotypech a klišé, nelze mu upřít onu ambivalentní polohu, že totiž všemi prostředky snímání, zobrazování a budování atmosféry dává najevo, že jeho hrdinům jejich závěrečná rozhodnutí nemohou přinést úlevu. Tohle mu u mě vyneslo půl bodu nad průměr, ale ani při tomhle vědomí mě film vlastně celou dobu spíš otravoval, protože chtě nechtě z těch nejobecnějších klišé a stereotypů prostě nevystoupí a nic na hlubší úrovni nenabídne. Na rozdíl od mnohých zde komentujících jsem v něm právě proto neviděla dospělé drama, ale naopak - drama dospělých lidí, kteří zůstali v zajetí prvotních nezralých pubertálních představ o štěstí, přijetí a souznění, nepřekonali nikdy prvotní šok z rozbití nejnaivnějších snů o snadných osudových vztazích, nezpracovali bolest a neprodrali se skrze ni dál, k hlubšímu rozumění lidským dramatům, ale zůstali zaskočení na prahu, doufající ve vysvobození někým zvenčí. To je sice slušný námět na film, ale pak bych od něj čekala mnohem víc než prodlužování tohohle rozdírání se o stereotypy a nabíhání na jejich hroty. *** Pokud už ale divák vážil svůj čas u tohoto snímku, zcela jistě by se mu vyplatilo jeho porovnání s Francouzovou milenkou, kde se vlastně řeší úplně stejné téma i stejný propletenec dvou milostných trojúhelníků - jenže tam se nejedná o jednoduchý čtyřúhelník, ale spíše Escherovy propletence dvou různých realit a všechno je o několik řádů výživnější. I konec je poctivěji nejednoznačnější, pokud jde o skutečnou naději na opravdový zralý vztah zralých lidí v žité realitě a ne jen na filmovém plátně. *~ () (méně) (více)

Galerie (34)

Zajímavosti (11)

  • Film sa odohráva v prevažne ruskej židovskej štvrti Brighton Beach v New Yorku, rovnako ako Grayov úplne prvý film Malá Odessa (1994). (Arsenal83)
  • James Gray uviedol, že Gwyneth Paltrow ho inšpirovala k napísaniu scenára, keď sa s ňou stretol na večierku a ona nariekala, že všetky jeho filmy sú príliš mužské. Preto napísal tento film a postavu Michelle, aby jej to vyvrátil. (Arsenal83)

Reklama

Reklama