Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Pomerne dlho mi tento film unikal. Bol som naň zvedavý nielen kvôli režisérovi Mlčania jahniatok, ale aj kvôli dvojici dobrých hercov, z ktorých ma osobitne Tom Hanks ohromil tým, čo je schopný kvôli vierohodnosti stvárňovanej postavy vykonať. Springsteenovu skladbu poznám už dlho a problematika AIDS (homosexuálnej scény) má dnes iných charakter ako pred tridsiatimi rokmi. Na problematiku chorých na AIDS, ebolu alebo napr. na schizofréniu mám jednoznačný názor. Postihnutí aj ohrození majú svoje práva. A z konfliktu týchto práv má prednosť to, ktoré nie je možné zneužiť napr. nedbalosťou alebo z iného dôvodu. Preto boli obavy Andrewových kolegov pre mňa pochopiteľné. Ľudia si počas chrípkovej epidémie nasadzujú rúška, váhajú, či prijať ruku podanú ruku psoriatikom a pod. A AIDS je smrteľnou chorobou. Preto prepustenie Andrewa nepovažujem za zlyhanie vedenia firmy, ale za zlyhanie legislatívy, ktorá nedokáže účinne chrániť ľudí pred touto chorobou. Rovnako, ako považujem za zlyhanie systému, keď z uzatvorenej psychiatrickej liečebne prepustia schizofrenika s balíčkom liekov a nádejou, že ich bude pravidelne užívať. ()
To hodnocení je zase kapánek přehnané, na druhou stranu je to objektivně jeden z těch filmů, kterým nelze moc vyčíst, ale ten pocit prostě není stoprocentní. Nedovedu si představit, že pro někoho takový film může být srdcovkou. Ale co já vím :-) Každopádně z tématu se podle mého osobního názoru dalo vymačkat víc. Asi jsem sadista (nebo masochista, záleží z jakého úhlu to berete) , ale když si u filmu pobrečím, završí to takový ten perfektní dojem. Tady jsem byla místy dojatá, nicméně když už jsem čekala nějakou silnou scénu, najednou bylo po všem. Což je škoda. Přesto je to nádherná ukázka předsudků lidí, ať už co se homosexuality nebo především AIDS týče. Scény u soudu byly nejzajímavější, scéna s operou zase usínací. Ale to jen tak na okraj. Hlavní herecké výkony byly perfektní a chápu to tak, že film je na tehdejší dobu pravděpodobně odvážný. Ráda bych tam tedy šoupla ty čtyři hvězdičky, ale s čistým svědomím raději udělím ty lepší tři. ()
Byl bych rád, kdyby se takové filmy nemusely natáčet. Tento film mám rád, ale ani na okamžik jsem nevěřil Tomu Hanksovi, že hraje homosexuála a Denzelův charakter byl imho o mnoho uvěřitelnější. Postava Antonia Banderase je naprosto zbytečná (nebyla zde žádná chemie mezi Hanksem a Banderasem). I přesto zde Hanks ukazuje, že patří už od svých prvních rolí mezi nejlepší herce Hollywoodu. ()
Hanks nepředvádí výkon hodný Oscara. Toho měli dostat spíše maskéři, kteří odvádějí brilantní práci v každém detailu. Mnohem více zaujme progresivnější postava Denzela Washingtona, jehož změna postojů a názorů k infikovanému právníkovi je skvěle a nenásilně zakomponována do příběhu o individualitě, síle osobnosti a prosazování svých práv. Škoda, že problematika HIV/AIDS je načrtnuta příliš zkratkovitě a v podstatě velmi černobíle, kdy Tom Hanks zastupuje "čisté dobro" a pohlaváři špičkové společnosti "špinavé zlo". Díky Washingtonově výřečnosti a režijní zdatnosti Demmeho se však tato jednoduchost dá relativně v pohodě tolerovat a divák se tak může soustředit na hloubku a výpovědní sílu, kterou tento snímek bez debat disponuje. ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Jonathan Demme natočil tento film ako priamu reakciu na protesty spojené s jeho predchádzajúcim filmom Mlčanie jahniat (1991), ktorý gay komunita označila za "homofóbny". (Arsenal83)
Reklama