Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (631)
Samoúčelná obhajoba homosexuálů (vždyť to dneska přece není jenom normální, ale i hezké že?), ti jsou zde prezentováni skutečně v tom nejlepším světle a z filmu se ideologicky stává nechutná propaganda. Film od A do Z nabitý patosem a u scén, kdy se Banderas s Hanksem objímali se mi prostě zvedal žaludek (nemůžu za to), prostě typický, nejtypičtější aspirant na Oscara...bohužel! Takových filmů můžete točit mraky, místo gaye dáte Roma, muslima s plastovou M16, Inda, Vietnamce se stánkem, Venezuelana s drogama, černocha s čímkoli....diskriminace je všude, slzopudný film se o ní točit nemá. ()
Naléhavé téma a dnes již klasický snímek v režii Jonathana Demma. Tom Hanks podal skutečně působivý výkon, za který byl poprávu oceněn Oscarem a škoda jen několika hlušších pasáží, které mi brání dát Philadelphii maximální hodnocení. P.S. Ještě víc, než film, mám radši nádhernou skladbu (též oscarovou) Streets of Philadelphia od Bruce Springsteena. ()
To hodnocení je zase kapánek přehnané, na druhou stranu je to objektivně jeden z těch filmů, kterým nelze moc vyčíst, ale ten pocit prostě není stoprocentní. Nedovedu si představit, že pro někoho takový film může být srdcovkou. Ale co já vím :-) Každopádně z tématu se podle mého osobního názoru dalo vymačkat víc. Asi jsem sadista (nebo masochista, záleží z jakého úhlu to berete) , ale když si u filmu pobrečím, završí to takový ten perfektní dojem. Tady jsem byla místy dojatá, nicméně když už jsem čekala nějakou silnou scénu, najednou bylo po všem. Což je škoda. Přesto je to nádherná ukázka předsudků lidí, ať už co se homosexuality nebo především AIDS týče. Scény u soudu byly nejzajímavější, scéna s operou zase usínací. Ale to jen tak na okraj. Hlavní herecké výkony byly perfektní a chápu to tak, že film je na tehdejší dobu pravděpodobně odvážný. Ráda bych tam tedy šoupla ty čtyři hvězdičky, ale s čistým svědomím raději udělím ty lepší tři. ()
Film se odehrává ve většině času přesně tam, kde to nemám rád: v soudní síni. Ale to by nebylo všecko. Celý mi to ještě k tomu přišlo jako reklama na USA a jejich technologickou vyspělost. V devadesátym třetím už tam píšou, jak profíci, na nejnovější IBMka, telefonujou s telefonem, co má anténu až na strop. Ale to by taky nehrálo zase tak zásadní roli. Mě ten film prostě nebavil. Tom Hanks byl uvěřitelnej hlavně díky makeupu a díky práci jiných a viděl jsem zahrát podobné role daleko líp. Možná už se i přestávám divit, proč Sean Penn za Milk dostal Oskara. Ale tady ho dostali oba. Jak tvrdí Kevin Smith: "Pokud hraješ buznu nebo dementa, Oskara máš prakticky jasnýho." Ono na tom něco bude pravdy. Ale popravdě, na tohle já u filmů vůbec nehledím. Tady mě to prostě od začátku do konce skoro vůbec nebavilo, ale zase jsem Hanksovi moc přál, aby mu to u toho soudu prošlo. Ten příběh je totiž krutá realita a fakt, že pár lidí v naší společnosti to má sakra těžký, i přesto, že za to ani moc nemůžou. ()
Podobne, ako predchádzajúci Demmeho snímka (MLČANIE JAHNIAT), aj legendárna PHILADELPHIA je film temný, smutný, bez vtipu, nadhľadu, pre mnohých príliš realistický. Vlastne sa čudujem, že v 90-tych rokoch bolo umožnené vzniknúť AŽ TAK temným filmom. Zaryje sa vám pod kožu, milovať ho ale nebudete (zato Springsteenovu pesničku áno). Dnes už gay téma a AIDS téma nie sú takými tabu, ako v roku 1993, ale to na konečnom hodnotení nič nemení. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Mnoho gay recenzií bolo negatívnych, tvrdili, že gay postavám filmu chýba viacrozmernosť. Mnohí gay diváci mali pocit, že Jonathan Demme tu premeškal príležitosť presne vykresliť niekoho život s AIDS. Gay aktivista a dramatik Larry Kramer opísal film ako „nečestný“ a „jednoducho nie dosť dobrý“. Tiež hovoril, že je „často politicky, právne a medicínsky nepresný“. (Arsenal83)
- Úvodní píseň "Streets of Philadelphia" napsal Bruce Springsteen za 20 minut. (Beckett51)
Reklama