Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 419)
Atraktivní detektiv a nejcennější vězeň, jehož puls nepřekročil 85 (dokonce ani když jedl jazyk oběti). Nečekejte ,,vizuální hody“. Jen účelný obrazy a napětí ve všem, co dělá agentka Starlingová. Uhlazenej a sebevědomej psycholog dr. Lecter - toť panečku hereckej koncert! A samozřejmě J. Foster, který věřím i to trauma z trápení jehňátek. Přesto však, když ke mě přijde někdo kvůli sčítání lidu, tak jeho játra dobrým Chianti nezapiju. Ani když budou na fazolkách. (A přitom ročník 2007 se prej povedl...vína vole, ne fazolí!) ()
Opravdu legendární thriller s několika téměř hororovými momenty, skvělou špinavou, sychravou a syrovou Amerikou, díky čemuž vše působí nepříjemně autenticky a realisticky. Mezi námi se opravdu mohou a opravdu pohybují zrůdy - to křičí na diváka s každého políčka filmu. Výborný je též důraz na psychologii postav a jejich postavení ve společnosti, dané přirozeností, výchovou či životní zkušeností. Ať už skrze hlavní hrdinku, kde ji scénář celý film staví do role obětní ovečky, kterou všichni muži pozorují s hladem v očích (ona však jde odhodlaně za svým) nebo méně přímo skrze hlavního zloducha. To vše v opravdu vybroušeném scénáři, který září samozřejmě nejvíce v dialogových momentech střetu hladového lva a zmíněné ovečky. Proč tedy "jen" čtyři? Protože než se scénář opravdu k té dokonalosti vybrousí, v první třetině filmu více než jednou nešikovně zakopne, nepůsobí hned od začátku tak silně, jak by měl. Stejně tak hereckým projevům a chemii mezi herci chvíli trvá než začnou působit opravdu věrohodně a realisticky. A nakonec, celý film působí trošičku zastarale, více než bych si přál. To se prostě ale někdy u starších klasik stává (mám s tím pár zkušeností, je možné, že je chyba na přijímači, ale co se dá dělat). 8,3/10 ()
Mistrovsky vystavěný mix procedurálního thrilleru a hororu. Když Mlčení jehňátek obdrželo Oscara, byl druhý uvedený žánr definitivně akceptován za pevnou součást mainstreamu. Z hororu si Demme vypůjčuje krvelačné monstrum, způsob svícení nebo koncept final girl. Film je mimořádně vtahující zejména díky napojení našeho hlediska na mladou „soon-to-be“ agentku FBI, jejíž proměna je tou nejzásadnější, která se ve filmu plném motýlů (tj. symbolů změny) odehraje. Poprvé ji opouštíme až po půlhodině vyprávění, kdy už jsme k ní zásluhou malé hloubky ostrosti, POV záběrů nebo velkých detailů tváře dostatečně přimkli. Clarice Starling má přitom daleko ke klasickým hororovým scream queens. Nejedná zbrkle, dokáže si zajistit respekt nebo vycítit sexismus na pracovišti. Psychopatickému doktorovi, z něhož mrazí i tehdy, když jen nehybně stojí ve své cele (a nemrká!), je i díky inteligentnímu herectví Jodie Foster vyrovnanou soupeřkou. Společné scény Clarice a Hannibala, jejichž dynamika je stále rafinovanější (s tím, jak pronikají stále hlouběji do hlavy toho druhého), jsou těžištěm filmu, který tak můžete sledovat i jako zvrácenou love story. V Hannibalovi se tato implicitní rovina bohužel stála explicitní a film se přiblížil campu. 90% Zajímavé komentáře: Lima, Lateef, lewwin, Cornon, Cimr, Bilky ()
"Thank you, Clarice." Thank you, Tony. Thank you, Jodie. Thank you, Jon. Thriller nad všetky thrillery. Sorry, Hitch, ale tvoje Psycho (hoci inšpirované vyčíňaním toho istého sériového garbiara) je v porovnaní s touto peckou len báchorkou pre zaprdených nostalgikov. Jedinou chybou tohto famózneho filmového zážitku sú jeho pokračovania. Fakt, že ani Majster Scott nedokázal napodobniť atmosféru, ktorú nejakým zázrakom vyčaroval Demme, už o niečom svedčí. ()
V celých filmových dějinách jsem se setkal jen se dvěma postavami, které, byť se na obrazovce objeví jen ve zlomku z celé filmové stopáže, si ho v podstě ukradly celý jen pro sebe a Oskary jakbysmet. První z nich je Brandův kmotr, druhá Hopkinsův Lecter. Ten, stejně jako Demme, tímto filmem předvedl svůj životní vrchol, kterému se už nikdy ve své kariéře ani zdaleka nepřiblížil a nikdo mu to už asi ani nebude mít za zlé. ***Věděli jste, že: Harrisův román ještě před Demmem padl do oka Genu Hackmanovi. Ten už dokonce zakoupil filmová práva a hodlal nejenom ztvárnit nadřízeného Starlingové, ale také film sám režírovat. Jeho plán mu vydržel až do oscarového večera, kdy na plátně sledoval svůj výstup v thrilleru "Hořící Mississippi" - a kdy mu došlo, že na další násilný film už nemá žaludek.// V epizodních roličkách se filmem mihnou i horrorové režisérské legendy Roger Corman a George Romero.// Pro roli Lectera Demme volil jen mezi dvěma jmény: "Sean Connery byl komerčnější volbou, Anthony Hopkins byl rozumnější." S jednou věcí ovšem Demme nepočítal - Lectera chtěl v té době hrát téměř každý - tedy až na Seana Conneryho.// Při natáčení prvního setkání agentky s lidožroutem, jenž ji zaskočí parodováním jejího jižanského přízvuku, Fosterová svůj šok vůbec nehraje - Hopkinsův osobní útok na její mluvu totiž na place nikdo nečekal.// Herci se na své role připravovali opravdu důkladně - Hopkins studoval věhlasné zabijáky, z nichž ho třeba Charlie Manson "naučil" nemrkat, Ted Levine se na roli připravoval v barech pro transvestity a Jodie Fosterová A Scott Glen podstoupili expresní přípravku FBI. Glen si dokoce vyslechl nahrávky lidí řvoucích při stahování z kůže, na což prý do smrti nezapomene.// Při stylizaci svého hlasu si Hopkins mnohé propůjčil i od vražedného počítače HALa z 2001 Vesmírné Odysey./*** ()
Galerie (107)
Zajímavosti (178)
- Ted Levine nevěřil tomu, že dům Buffalo Billa se nacházel v jeho rodném městě. Nakonec se ukázalo, že dům dokonce stál přímo vedle jeho rodinného. (griph)
- Na filmu se pracovalo ještě před vydáním knihy. (griph)
- Tanec Buffalo Billa nebol v scenári, ale len v knihe. Herec Ted Levine ho napriek tomu chcel použiť, pretože umocňuje zvrátenosť jeho charakteru. (Marceloo)
Reklama