Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 419)
Nejlepší thriller jaký jsem kdy viděl. Fantastické herecké výkony, dialogy, které už umím i citovat a skvělá hudba (dnes tak populární Howard Shore, nechápu dvě hvězdičky na ost.sk). Málo se tu stříhá a jsou zde delší záběry, což jistě znamenalo perfektní načasování a také skvělého kameramana (Fujimoto). Mezi nejlepší scény patří kromě těch opravdu strašidelných (krev ve výtahu, tma ve sklepě) výměny názorů Jodie a Anthonyho (nejlepšího herce vůbec v jedné ze svých nejlepších rolí vůbec). ()
Mlčení jehňátek je jedním z nejlepších thrillerů vůbec, hlavní zásluhu na tom má samozřejmě výbornej scénář a režisér Jonnthan Demme, ale to co tam předvádí Anthony Hopkins a Jodie Foster posouvá tenhle film ještě někam úplně jinam, postava Hannibala Lectra se díky Hopkinsovi stala skoro kultovní a pro Jodie Foster byla tohle její zatim životní role. Škoda, že se nepodařilo žádnýmu pokračování navázat na kvalitu prvního dílu ()
Hororový prvek prostřelený do diváka, který už navždy zůstane jeho součástí. Tenhle brilantní skvost Jonathana Demmeho v nejnásilnějším a nejintimnějším pocitem v lidském nitru se přesunulo na stříbrné plátno, kdy je divák ohromen. Mistrovské dílo a vrchol thrillerového žánru. Fenomenální Anthony Hopkins! V originále je to nezapomenutelná záležitost. ()
S odstupem času možná již ne tak "zlomové" dílko jako v době svého vzniku. Pravda je, že Buffallo Bill či scénář již není nijak originální - ovšem i tak zbývá vynikající technická stránka, brilantní a uvěřitelná stísněná atmosféra, výborná hudební složka Howarda Shora a dobře zadaptovaný scénář. Tedy dobrý nadprůměr... Ovšem to co Mlčení jehňátek navždy zapsalo do historie je vztah, dialogy a zahrání (v tomto případě spíše až prožití) agentky Starlingové a dr. Hannibala Lectora. I dnes se tak jedná o naprostý vrchol (v originálním znění) a to nejen v rámci žánru. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (178)
- Když poslal Anthonymu Hopkinsovi jeho agent scénář s titulem Mlčení jehňátek, tak si Anthony Hopkins myslel, že jde o film pro děti. (G....)
- Lišaj smrtihlav nežije len v Ázii, ale aj v Európe. (dobso)
- V knižní předloze má Hannibal Lecter hnědé oči. (Kaufman)
Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného. ___ V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové. ___ Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___ První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___ Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___ Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách. ___ Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___ Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___ MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___ Brilantní film. () (méně) (více)