Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 541)
Caleb byl mírně toporný. Abby naprosto v pohodě, jako že se pořád nic neděje, její máma naprostej opak, pořád jen ječela, hysterčila. A Nicolas byl Cage... Víc jak polovina filmu byla docela dost nuda a na to, jak je film dlouhý, je to docela dost dlouho. Nejlepší z celého filmu byl velký zážeh. Tak mě napadá, že na poslední scénu, by se dalo navázat dalším filmem... ()
Nepočítám-li Star Trek, tak je Knowing nejlepší sci-fi za hodně dlouhou dobu (The Day The Earth Stood Still, I Am Legend apod. se vůbec nechytaj). Proyas je atmosférický mistr, díky jeho skvostné režii a očím lahodícím obrazům jsem se do toho filmu naprosto ponořil a užil si jej tak, jak jsem předtím vůbec nedoufal. Ani nevadilo, že jsem kvůli nějakému spoileroidnímu blbcovi měl matné tušení o pointě. Ona vlastně není těžká na uhádnutí již brzy při sledování, což ale příliš nevadí, protože tady jde fakt hlavně o tu atmosféru. Mírné výtky bych směřoval k někdy moc očividnému digitálnu, několika otravným rozhovorům na bázi otec/syn a celkové předvídatelnosti (což je ale u filmu pracujícího s osudem a předurčeností celkem nonsens). Cage více než snesitelný, konečně má zas po letech nějaký dobrý film. U mne velmi spokojené 4 hvězdy (ale závěrečnou polní eskapádu si mohli odpustit...) ()
Je to perfektný mysteriózny sci-fi thriller od Alexa Proyasa. Má skvelý príbeh o univerzitnom profesorovi, ktorý sa vďaka slávnosti na škole svojho syna, pri ktorej bola vytiahnutá časová kapsula s obrázkami od žiakov spred päťdesiatich rokov dostane k zvláštnemu záznamu plného čísel, ktorý na prvý pohľad nedáva žiadny zmysel, ale čoskoro si uvedomuje, že predstavuje údaje o katastrofách, ktoré sa už stali, ale aj pár, ktoré ešte len majú nastať. Začne potom pátrať a skutočne si overuje, že údaje sa v ničom nemýlia a keďže si uvedomuje, že to priamo súvisí aj s jeho synom, urobí všetko preto, aby to celé vyriešil. No zisťuje, že celá pravda je ešte desivejšia, než si predstavoval. So spracovaním som mimoriadne spokojný, už úvodná fáza z minulosti pôsobí až prekvapivo dobre, ale následne ide úroveň ešte vyššie. Veľkým plusom je, že na rozdiel od mnohých podobných filmov tu dej pôsobí pomerne originálne a pritom aj dosť nepredvídateľne, pričom je skutočne zaujímavý, samotné pátranie po pravde nesklame ani na okamih a väčšinu času si to udržuje aj tú správnu tajomnosť. Nájde sa tu plno výborných prvkov, hlavne ten samotný papier a katastrofy a poteší aj plno nezabudnuteľných sekvencií, takže toto ma už od samotného začiatku vtiahlo a až do konca nepustilo. A práve ten koniec som teda nečakal, tu majú u mňa tvorcovia veľkú pochvalu, že si dovolili prísť s niečím takto nekompromisným, lepšie to už skutočne skončiť nemohlo. Je síce pravda, že niečo tu pôsobí aj trochu béčkovejšie, než by bolo vhodné, hlavne tie tajomné postavy, ale aj to je stále dostatočne zaujímavo zvládnuté. Takže ma vlastne ani nenapadá, čo by som tu v rámci žánru mohol vytknúť. V tomto prípade určite musím pochváliť aj akciu, síce tu určite nie je prvoradá, ale aj tak film ponúkne tri dlhé katastrofické sekvencie, ktoré sú zaujímavé, perfektne technicky zvládnuté a aj poriadne pôsobivé. Zaujme hlavne skvelá scéna s lietadlom, ktorá je natočená na jeden záber, alebo aj celé finále. S hereckým obsadením som dosť spokojný, Nicolas Cage vo svojej najlepšej úlohe za dlhé roky, konečne je tu zase ten správny sympaťák, ktorému som fandil a film s ľahkosťou ťahal, výborná postava jeho syna a ešte pár veľmi dobrých vedľajších postáv, či už matka s dcérou alebo priateľ hlavného hrdinu. Réžia a technická stránka sú vynikajúce, Alex Proyas tu odviedol skutočne prvotriednu prácu, skvelá vizuálna stránka, perfektná atmosféra, akcia, napätie, toto už nemohlo dopadnúť lepšie. A k tomu ešte aj výborná hudba, hlavne skladba od Beethovena. Takže tu skutočne môžem vytknúť len pár nepodstatných detailov, inak vo svojej kategórii patrí prakticky medzi to najlepšie, čo som vôbec videl a o plnom hodnotení nemusím pochybovať. 86% ()
Přesně jak říká Fuka, na celém tom filmu byl jediný slabý článek a to Nicolas Cage, který asi definitivně zapomněl hrát. Jinak to bylo vážně hezké mysteriózní scifko a čím víc se blížil ten hrozný závěr, tím víc mi to nedělalo dobře. Ty dvě trikové scény, co tam jsou, jsou naprosto úchvatné, především metro mě dostalo. Proyasova režie mi evidentně vyloženě sedí. ()
I, Robot bola čistá štúdiovka - drahšia, efektnejšia, bombastickejšia, ale i plytkejšia a povrchnejšia. Knowing je menší a skromnejší, ale aj osobnejší a citlivejší. Nie príliš originálny námet a slabšie vyvrcholenie prebíja perfektné scenáristické i strihové prevedenie, kde je všetko - od priestoru pre postavy, cez akčnú dynamiku až po hororové prvky - naservírované v akurátnych dávkach. Nehovoriac o tom, že špeciálne efekty tu nefungujú ako eye candy, ale sú podriadené príbehu s dušou. A Nick Cage už dávno tak zľahka nesplynul s filmovými obrázkami. Knowing je kvalitný malý film, ktorý mám potrebu ohodnotiť vyššie, než som predpokladal. ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
![Proroctví - Promo](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/072/164072255_a2af0b.jpg)
Zajímavosti (22)
- Film měl původně režírovat Richard Kelly. (TomikZlesa)
- Pôvodne film napísal Ryne Douglas Pearson a mal byť natočený pod Columbia Pictures. Neskôr sa celý projekt predal Escape Artists a scenár bol prepísaný. Zároveň vo februári 2005 bolo definitívne rozhodnuté, že režisérom bude Alex Proyas a projekt zafinancuje Summit Entertainment. (Greenpeacak)
- Film se natáčel v Melbourne, které představovalo Boston. Bostonský podzim je však velmi barevný, a tak rekvizitáři s sebou stále nosili pytle s listím, které rozhazovali po vysušených australských lokacích. (vendy63)
Reklama